číslo 21/2000 |
|
Drama, zábava, literatura |
|
Ráje zahrad a parků
Přestože
nemáme jako Japonci ve zvyku slavit příchod jara putováním do krásných
přírodních scenerií, abychom pozorovali rozkvetlé stromy, přece jen nás
přibývající slunečné dny a svěží zeleň vytáhnou k výletům častěji než
předchozí šedavý čas. Mnozí z nás přitom zamíří k právě se otevírajícím
hradům a zámkům a do zahrad a parků, které je obklopují a kterou jsou většinou
rovněž - památkami. Nikoli ovšem umění stavebního, ale zahradního. V soudobých
estetikách nemá zahradní umění bohužel místo, přestože ještě Imannuel Kant, z
jehož myšlenek teorie moderního umění vyrostla, se jím ve své Kritice soudnosti
zaobíral. Pro ty, kteří by se chtěli znovu naučit dívat na zahradnictví jako na
kolektivní umění, jež vzniká tvůrčím úsilím filozofů, architektů, botaniků,
sochařů, malířů a pochopitelně - zahradníků, ale také pro ty, kteří se prostě
chtějí o našich chráněných zahradách a parcích dozvědět něco bližšího,
vydalo nakladatelství Libris pětisetstránkovou knihu Zahrady a parky v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku. Jádrem knihy čtveřice odborníků (B.
Pacákové-Hošťálkové, J. Petrů, D. Riedla a A. M. Svobody) je abecedně
uspořádaný katalog těchto pozoruhodných artefaktů. Jeho hesla zahrnují - na rozdíl
od dvoudílné Hiekeovy práce o českých a moravských zámeckých parcích a jejich
dřevinách, která vyšla v osmdesátých letech - i městské parky a různé
chráněné krajinné útvary. V případě významnějších parkových památek jsou
součástí hesel i jejich plány a černobílé (žel nepříliš kvalitně
reprodukované) fotografie (příloha barevných fotografií na křídovém papíru je
mnohem zdařilejší). Kromě tří mezinárodních chart formulujících zásady péče o
tyto památky publikace obsahuje i terminologický a dendrologický slovník a několik
stovek titulů čítající bibliografii. Rozsáhlý úvod je pak věnován historickému
vývoji zahradního umění a jeho ochraně a péči. J. Petrů nás nejdříve seznamuje
se staroegyptskými a mezopotámskými zahradami. Perský název pro ně - pardes -
a jeho převzetí Řeky - paradeisos - napovídá, že kultivovaná příroda
splývala našim předkům s představou ráje a že do zahradních kompozic - jak se to
ostatně projevovalo i v zahradním umění Číňanů a Japonců - promítali své
kosmologické představy o ideálním světě. Ač se v průběhu dějin měnily formy
zahrad vlivem kulturních stylů, touha člověka vytvářet v přírodě tyto oázy
krásy je trvalá a prozrazuje, že stále hledáme ztracený ráj.
(bop) Foto repro |