NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Monkey
Business: Udělat si dobře
Loňské album
skupiny J.A.R. Homo Fonkianz se vedle velkého posluchačského úspěchu dočkalo i
několika nominací na cenu Akademie populární hudby. Podobný úspěch zaznamenalo
před rokem album personálně takřka totožné formace Sexy Dancers. Duší obou těchto
alb byl muzikant, skladatel, moderátor a producent ROMAN HOLÝ, jenž letos zjara
přivedl k životu novou skupinu - Monkey Business. A hlavně o ní jsme si v pražské
kavárně Louvre s Romanem povídali. A nakonec se do rozhovoru vložila i Romanova
přítelkyně Aňa Geislerová, patrně nejobsazovanější česká herečka, která má s
Monkey Business také leccos společného.
Romane, mít dvě výtečné kapely, J.A.R. a Sexy
Dancers, by většině muzikantů bohatě stačilo. Proč jste se rozhodl založit skupinu
další?
Sexy Dancers už neexistují. Rozhodli jsme se, že po jedné dobré a úspěšné desce
tuhle kapitolu uzavřeme. Chtěl jsem, aby Sexy Dancers fungovali jako kapela, ne jako
jednorázový projekt. To se nepodařilo. Zůstala mi ale spousta času, nápadů a chuti
do něčeho jiného. Proto jsme se domluvili s Pavlem Mrázkem a Martenem Houdkem z
bývalé kapely Dorota B.B., které jsem kdysi produkoval desku. A vznikli Monkey
Business.
Představte rovnou i ostatní členy kapely.
Rytmiku už znáte, pak je tu kytarista Olda Krejčoves, jedenadvacetiletý zpěvák
Matěj Ruppert a klávesista Ondřej Brousek, nejmladší z rodu Brousků, známý jako
herec z Divadla Fidlovačka nebo z filmových Pelíšků.
Nebude pro vás obtížné rozložit síly mezi
J.A.R. a Monkey Business?
J.A.R. je rozjetá skupina, která ode mě tolik energie nevyžaduje. Nevidím důvod,
proč by vedle ní nemohli Monkey Business fungovat.
Na debutu vaší nové skupiny hrají dva
američtí muzikanti, kytarista David Williams a pozounista Fred Wesley. V českém
hudebním světě zatím není zvykem zvát ke spolupráci hudebníky ze zahraničí.
Čím jste je pro projekt získali?
Poopravil bych vás: ne že nebývá zvykem zvát zahraniční muzikanty, my jsme první,
komu se to v Čechách podařilo. A co jsem jim nabídl? Troufám si říct, že dobrý
materiál. Kdyby tomu tak nebylo, nikdo by se neobtěžoval se mnou komunikovat. Po
poslechu alb Sexy Dancers a J.A.R. asi zjistili, že s nimi z druhého konce zeměkoule
nemluví nějaký pomatený fanoušek.
Fred Wesley s vámi dokonce desku v
Černošicích natáčel. Jaké to bylo sledovat spolupracovníka Jamese Browna, B. B.
Kinga nebo George Clintona přímo ve studiu?
Je to profík. Svoje party si napsal přes noc na hotelu. Ale aby to nevyznělo tak, že
přijel a všem nám vytřel zrak... Nakonec kazil daleko víc než další členové
naší dechové sekce. Jenže muzika, kterou dělá, není o profesionalitě, spíš o
přístupu k ostatním muzikantům, o tom udělat si dobře. A to jsme si udělali. Navíc
s někým, kdo vymyslel dechové sekce do spousty zásadních písniček, s člověkem,
který spoluformoval styl, jenž se v kapele pokoušíme po svém posunout někam dál.
Pod albem Monkey Business je podepsána i Aňa
Geislerová. Aňo, v čem spočívala vaše úloha?
Kromě toho, že jsem občas uvařila, mám na desce jeden sólový pěvecký part a
myslím, že se od toho odrazí moje pěvecká kariéra.(smích)
Takže další zpívající herečka na obzoru?
Spíš herečka předstírající zpěv.
Když vás tu mám oba pohromadě, zkuste
porovnat, v čem se liší a co naopak spojuje českou hudební a filmovou branži?
Aňa: Český muzikant i český filmař příšerně pije. A herci jsou
hezčí než muzikanti! (smích)
Roman: Hlavní rozdíl je ale v tom, že český film je na podstatně
vyšší úrovni než česká muzika. Monkey Business jsou tu taky od toho, aby to skóre
vyrovnali.
MILAN ŠEFL
Foto archiv |