číslo 22/2000 |
|
Drama, zábava, literatura |
|
PRÓZA V ROZHLASE NeviditelnýČRo 3 - Vltava, četba na pokračování, od 29. května v 18.30 Bankovní úředník Jaroslav Havlíček (1896?1943) nikdy neměl podmínky pro to, aby se mohl věnovat výhradně literární tvorbě, přesto po sobě zanechal významný literární odkaz. Začínal jako tolik jiných verši, brzy pak přešel k povídkám. Mnohé z nich se však dočkaly zveřejnění až po spisovatelově smrti. S odstupem času je zjevné, že se Havlíček ve svých povídkách cyklicky vracel k několika klíčovým tématům: dětství, rodina, osudové setkání se smrtí atd. Kolem své čtyřicítky - v rozmezí zhruba pěti let - napsal pak několik psychologických románů, které ve svém žánru dodnes patří k vrcholům české literatury 30. a 40. let. Lze v nich vystopovat znalost ruské klasické literatury, zejména Dostojevského, i vliv francouzského naturalismu. Dnes je asi nejznámější román Petrolejové lampy - bezesporu díky nezapomenutelnému filmovému zpracování s Petrem Čepkem a Ivou Janžurovou v hlavních rolích. Čtenářským zážitkem jsou však i další Havlíčkovy romány: Neviditelný, Helimadoe, Ta třetí. Ve všech románech, stejně jako v cyklech povídek, se projevuje Havlíčkova záliba v tajemných motivech a zápletkách i mimořádná schopnost skloubit realitu s fantastikou. Připočteme-li ještě jeho umění analýzy složitých duševních pochodů v nitru člověka a důvěrnou znalost atmosféry typického prvorepublikového maloměsta, máme klíč k vysvětlení, proč Havlíčkovy romány dodnes patří k dílům čtenářsky mimořádně přitažlivým. Můžeme se o tom nyní přesvědčit při poslechu četby na pokračování z románu Neviditelný, který sugestivním způsobem líčí nezadržitelný rozpad vlivné továrnické rodiny, postižené těžkou dědičnou duševní chorobou. Svým způsobem lze román číst také jako originální variantu na téma zločin a trest, nebo jako nerovný zápas silného jedince, jdoucího bezohledně za svým cílem, s iracionálními osudovými silami. DAGMAR ORAVOVÁ
Studna osamění - hra o toleranci Každou neděli od 20. května do 3. června vysílá stanice ČRo 2 - Praha od 10.04 trojdílnou dramatizaci románu Radclyffe Hallové Studna osamění. Dramaturgyně pořadu - Jany Paterové, vedoucí redakce rozhlasových her a dokumentu, jsem se zeptal: Hallová napsala svůj slavný
román ve dvacátých letech. Nejsou předsudky tehdejší anglické společnosti, proti
nimž hlavní hrdinka bojuje, přece jen našim současným posluchačům poněkud
vzdálené? V čem vidíte aktuálnost dramatizace? Autorkou dramatizace je Petra
Ušelová. Můžete ji posluchačům Českého rozhlasu stručně představit? "Časoprostor" Studny
osamění je pro nás už dost vzdálený. Režisérce Markétě Jahodové
se ale přesto podařilo jeho atmosféru velmi působivě sugerovat. - Co vám při
tom, paní režisérko, nejvíc pomohlo? V dramatizaci je řada
zajímavých ženských rolí. Podle čeho jste volila jejich představitelky a jak se
vám pracovalo s protagonistkami? BRONISLAV PRAŽAN Foto Vít Klusák |