Ladislav Županič: Pro herce neexistuje tabu
Cesta Ladislava Županiče k divadlu byla téměř
přímočará. Jeho tatínek byl vojenským letcem a sokolem a všichni sokolové hráli
amatérské divadlo. Po maturitě tudíž volil pouze mezi herectvím a letectvím.
Rozhodly úspěšné přijímací zkoušky na brněnskou JAMU. Ani na letadla však
nezapomněl, patří dodnes mezi jeho největší záliby. Po absolvování divadelní
fakulty působil jednu sezonu v divadle Paravan, dva roky v AUS, a potom zakotvil v
Hudebním divadle Karlín, kde se v roce 1993 stal ředitelem. Po jeho nástupu se
karlínské divadlo začalo šplhat na špičku českého divadelnictví: jeho interpreti
- včetně "principála" - získali během šesti let pět cen Thálie. Večer
co večer se v Karlíně hraje před vyprodaným hledištěm. Ladislav Županič jako
správný šéf každý den prochází kolem pokladny, aby se přesvědčil, jestli je tam
fronta. A většinou je.
Kdo vás přivedl k
dráze muzikálového zpěváka a herce; kdo vás ovlivnil v tomto rozhodnutí?
Studoval jsem činoherní fakultu brněnské JAMU. Tenkrát muzikálový obor neexistoval,
ale mám pocit, že obor činoherního herectví vychoval víc muzikálových zpěváků
než obor herectví muzikálového. Měli jsme totiž spoustu hodin zpěvu a mnozí
činoherci se mohou živit zpěvem - Alfréd Strejček, Jana Andresíková, Jiří
Štědroň, Hana Zagorová, já a další. Ale k muzikálu mě přivedla náhoda. V roce
1964 se v Brně konalo Filmforum, kde se promítaly filmy, které k nám potom nikdy
nepřišly. A tam jsem poprvé viděl West Side Story. Ten pocit se nedá popsat, nikdy v
životě jsem nic takového neviděl. Byl to pro mě vrchol jevištního umění. Tím
začala moje cesta k muzikálu, která vyústila v roli Riffa právě ve West Side Story.
Po studiu na JAMU jste hrál v
divadle Paravan. Jak se klasicky školený herec vyrovnal se stylem divadla malých forem?
Herectví je jen dvojí: dobré a špatné. Jiné rozdíly v něm nerozlišuju a Hudební
divadlo v Karlíně dokazuje, že mám pravdu. Působí tady herci, kteří v životě
muzikál nedělali, a září jako hvězdy - Radek Brzobohatý, Jana Švandová, Kateřina
Brožová, Vladimír Brabec, Petr Štěpánek, Václav Sloup a jiní. Paravan byl
nádherným divadlem, které předběhlo svou dobu. Ředitelem byl J. R. Pick, jenž snad
jako první u nás dělal ještě před Václavem Havlem absurdní divadlo. Bylo také
dost politické, což byl důvod, proč bylo nakonec zavřeno. Zkoušeli jsme tehdy
patrně nejlepší Pickovu hru Vinnetou, rudý gentleman, v jejímž závěru se zjistí,
že Vinnetou byl vlastně smyšlenou postavou a Old Shatterhand tak pomocí jeho
"učení" získává moc. Paravan byl pro mě mezistupněm na cestě k
muzikálu, protože tam hrál kdysi populární orchestr Slávy Kunsta a všichni jsme
museli zpívat.
Do Hudebního divadla Karlín
jste nastoupil v roce 1969. Jaké byly vaše hudebně divadelní začátky?
Měl jsem obrovskou kliku. V této místnosti (v kanceláři ředitele, pozn. aut.)
seděl jeden z nejlepších ředitelů, které jsem kdy potkal, Ludvík Žáček,
vzdělaný a moudrý člověk. Byl zároveň ředitelem karlínského divadla a
barrandovského dabingu. Nazývám ho otcem českého dabingu. Tenkrát přesvědčil
národ, že když se film dobře nadabuje, vyrovná se originálu. Ludvík Žáček mě do
tohoto divadla přijímal, za jeho éry jsem hrál právě West Side Story, kam jsme
museli dělat konkurz i jako členové divadla. Byla to krásná doba, pak ale bohužel
nastoupila normalizace.
V roce 1993 jste se sám stal
ředitelem karlínského divadla. Co se zde za vašeho působení změnilo, co jste se
snažil zlepšit?
Všechno, a myslím to vážně. Před mým nástupem byly na repertoáru čtyři
inscenace a paní pokladní Milena Dandová sama se sebou uzavírala sázku, jestli na
představení přijede alespoň sto lidí. Já jsem tušil, jak na to jít, ale neuměl
jsem to. I ředitelování se člověk musí naučit. Za šest let jsme zvedli
návštěvnost na téměř devět set lidí na jedno představení, máme pět Thálií,
jednu inscenaci úspěšnější než druhou, kritiky o nás píšou převážně v
superlativech a špičkoví herci považují za čest, že u nás mohou hrát, zatímco
dřív se o Karlínu mluvilo pejorativně, byl jakýmsi synonymem pro předměstský
odpad, přestože tady působili výborní umělci Nelly Gaierová, Laďka Kozderková,
Věra Vlková, Otomar Korbelář. Považuji za obrovský výsledek naší práce, že se
nám to podařilo zlepšit.
Razíte zásadu dělení
souboru na herce operetní a muzikálové. Proč?
Dělat oba žánry najednou není možné. Ta specializace je silná natolik, že mezi
operetou a muzikálem je stejný rozdíl jako asi mezi činohrou a baletem. To první, co
jsem udělal, bylo, že jsem důsledně začal specializovat soubor.
Vybíráte inscenace sám, nebo
tuto starost přenecháváte dramaturgovi?
Dramaturg zde funguje pouze jako lektor a odborník na autorská práva. Já si
dramaturgii dělám sám, vyhledávám hry a připravuji obsazení, což pak samozřejmě
konzultuji s režisérem. Stejně důsledně jako hlavní role je třeba obsadit i role
vedlejší. Když už je člověk jednou šéfem, tak má koukat, aby jím byl. Měl by
dávat divadlu jeho tvář. A nevidím šéfovskou odpovědnost v tom, že budu mít tři
dramaturgy, ve stálém úvazku režiséry a velký stálý soubor. O co bych se pak měl
starat?
Všechny operety a muzikály u
vás uváděné neslouží pouze k pobavení diváků, v některých se objevují i
ožehavá témata a aktuální problémy.
Jedná se hlavně o to strefit se inscenací do správné doby. Dvě inscenace, které
jsme uvedli, byly takříkajíc zlomové a také nejrizikovější: Klec bláznů a Řek
Zorba. Klec bláznů snad vůbec poprvé na české jeviště přináší problém
homosexuality. Den před její premiérou shodili poslanci ze stolu zákon o
registrovaném partnerství. V tu chvíli jsme se stali nositeli určité myšlenky a
najednou ta hra byla aktuální. Ještě se nestalo, aby někdo v hledišti projevoval
nelibost - je to totiž úžasně lidský příběh. Řek Zorba je v podstatě novodobou
tragédií. Přišel v době, kdy jsou lidé rozčarováni z politického dění i ze
samotných politiků, z jejich namyšlenosti a sebestřednosti, začínají pochybovat o
smyslu života - a najednou jim Zorba přináší poselství, že život je krásný a
přes všechny potíže, starosti a strasti stojí za to žít. Dalším příkladem je
Anděl s ďáblem v těle. Tento film byl natočen v roce 1982 a tehdy působil jako
nostalgická a legrační vzpomínka na první republiku, kdy poslanci zneužívali
poslanecké imunity, měnila se vláda, rozdělovaly se funkce, strany si mezi sebou
vyřizovaly účty. Uběhlo několik let, vrátila se demokracie i se svými neduhy, my
jsme tuto inscenaci uvedli a jeden kritik napsal, že to je první politická satira.
Snažíte se při výběru
inscenace strefovat se i do vkusu diváků?
Arabové mají takové přísloví: Do žen a do melounů nevidíš. Já jsem to
rozšířil: Do žen, do melounů a do diváků nevidíš. Dá se odhadnout
pravděpodobná úspěšnost, ale nikdy se na to nedá vsadit. Divákova touha po kvalitě
jde nahoru, přestože je krmen lacinými americkými krváky. Díky těm však vzniká
hlad po pravdivém lidském příběhu.
Za roli homosexuála a
transvestity Albína v Kleci bláznů jste dostal Cenu Thálie. Jak jste tu roli
koncipoval?
Přišel jsem k ní náhodou. Nadchla mě francouzská verze muzikálu La Cage aux Folles,
rozhodl jsem se jej uvést a připravoval jsem obsazení. Roli Albína jsem nabídl
jednomu kolegovi, který ji na zkouškách četl velmi dobře, ale po čase se nám
zhroutil a vzdal to. Stál jsem před otázkou, jestli to mám vzdát nebo do toho skočit
sám. Přiznám se, že jsem byl doslova vyděšený, když jsem si přečetl text, který
budu muset říkat. Pak jsem si ale uvědomil, že jsem herec, a pro herce by na jevišti
nemělo existovat takřka žádné tabu, jedná-li se o lidský životní úděl.
Některé věci prostě musím zahrát, přestože jsem heterosexuální, a to velmi. Ale
herecká schopnost je především ve fantazii, která se musí opřít o reálný
základ. Za svůj život jsem potkal spoustu podobně zaměřených lidí, vesměs
vzdělaných a slušných. Herec si každý takový zážitek zasouvá do paměti, a když
se mu to hodí, použije jej. Je pravda, že jsem měl trochu předstih - v roce 1986 jsem
hrál Dafné v Někdo to rád horké, což je samozřejmě něco jiného, ale podpatky,
paruky a líčidla byly už tam. Klec jsem začal zkoušet s měsícem a půl zpoždění,
naskakoval jsem do rozjetého rychlíku, ale kolegové se ke mně chovali velice pěkně.
Cena Thálie je oceněním i pro ně. Jen hlupák si může myslet, že on je na jevišti
vynikající a ostatní ne. Výkon herce stoupá s výkonem partnera.
Vnímají vás kolegové na
jevišti jako ředitele, nebo jako spoluherce?
Jako spoluherce, jinak to ani nejde. Jiné je to jen ve smyslu, že když něco zmešká
Županič, je to průšvih, ale když něco zmešká ředitel, je to katastrofa. Jak bych
potom měl ostatním vykládat o morálce a umělecké úrovni? Jan Lucemburský měl
krásné životní heslo: Sloužím. To dělám i já.
Působíte v rozhlase, televizi
i dabingu. Které z těchto činností se vedle divadla věnujete nejčastěji?
To se odvíjí od toho, co mi kdo nabídne. Nejvíc dělám asi dabing, mám svého
oblíbence Eastwooda - daboval jsem většinu jeho filmů. Docela mě těší, že když
si režisér vybere někoho jiného, říkají mi diváci, že si už na mě zvykli a že
jim tam chybím. Jinak byla nedávno premiéra krásné pohádky Princezna ze mlejna II.,
ve které hraji, a v kině Blaník byl takový aplaus, jaký jsem po filmu ještě
nezažil. Snad jedině po Vesničce střediskové, v níž jsem také měl tu čest hrát.
Teď točím komentáře k padesáti dílům Historie českého letectví, což mě velice
baví, protože mám k tomu vztah. Taky mě čeká nějaká rozhlasová hra. Člověk
žije od telefonu k telefonu. Je pravda, že práce v divadle mi vzala mnoho jiné práce,
ale o hodně mě i obohatila. Základem všeho herectví je totiž divadlo a důležité
je, aby herec neztratil s publikem kontakt.
MIRKA ŠTÍPKOVÁ |