číslo 23/2000 |
|
Literatura, divadlo, drama |
|
Románová houština Václava Kahudy Možná se nejenom škarohlídi domnívají, že se nová česká próza stále víc rozpadá na takřečenou krásnou literaturu, psanou pro nevelký okruh zájemců, a na ostatní knižní produkci, v honbě za čtivostí se neohlížející na jazyk či myšlenku. Tzv. dobrých knih pro všechny je šeredně málo, leč teorie zde praví, že jednou se četbou širší kulturní obce stanou právě ony nemediální tituly.K takovým vrcholným knihám literární současnosti náleží románová zpověď Houština (Petrov) z pera pětatřicetiletého Václava Kahudy, tvůrce zformovaného v prostředí undergroundu a nyní žijícího v Praze v invalidním důchodu. Z "okrajového" prozaika, jenž své první knížky (Příběh o Baziliškovi, Veselá bída aj.) vydával ve stínu věhlasných spisovatelů, se stala kardinální postava naší prozaické tvorby ze sklonku devadesátých let, přicházející se svou variantou románové postmoderny. Ostatně s variantou méně literátskou a méně překombinovanou, než je kupříkladu ta, již známe mj. z novějších knih Jiřího Kratochvila. Kahudovo pětisetstránkové románové dílo paradoxně můžeme charakterizovat již z jeho názvu. Skutečně tady vypráví v prvé řadě o našem světě nebo o vypravěčově životě jako o nekonečné, všepronikající a všezahlcující houštině, jako o divé spleti utajeného či utajovaného nekonečna psychických archetypů. Ty proměňují naše živobytí v ustavičný chaos, jejž nalézáme všude, kamkoli pohlédneme a na cokoli se zaměříme. Ve srovnání s "nechaotickými" romány a knihami má autorovo hledání východiska z houštiny všehomíra strhující očistný ráz: pokud se poznáním sebe sama a světa vůkol trýznivě až masochisticky vyprošťujeme ze zmíněného chaosu, směřujeme vědomě nebo podvědomě k řádu, k symbolickým paprskům světla, k mihotavé perspektivě vší člověčí existence. Spousta jiných knih ulpívá na povrchu podobné houštiny dojmů a pojmů: ponořit se pod tento povrch bývá umělecký čin. VLADIMÍR NOVOTNÝ |