NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Kopějky od
Oistracha
Rodiče Václava Hudečka
obdarovali housličkami v jeho pěti letech. Přichystali tak temperamentnímu synkovi
užitečnou zábavu. K jeho pedagogům patřili Bohumil Kotmel, Josef Micka, Václav
Snítil a David Oistrach. V patnácti vystoupil jako sólista s Royal Philharmonic
Orchestra. Od tohoto koncertu datuje své umělecké začátky. Hudečkovu osobnost
charakterizuje nejen úžasná muzikálnost, pracovitost, ty pak korunovány úspěchem a
uznáním, ale i milé, přátelské chování. Myslím, že není mnoho interpretů jeho
formátu, kteří by dokázali se spikleneckým pohledem pronést směrem k hobojistovi
doprovázejícího orchestru: "Krásně to sólo hrajete, nádherně - ale líp už
to nezkoušejte, nebo publikum nebude vědět, kdo je tady vlastně za hvězdu...!"
Přesně tak se to odehrálo při zkoušce se SOČRem - na programu byl Brahmsův
houslový koncert.
Housle vám byly
"naordinovány" jako výchovný prostředek. Můžete dnešním rodičům
takový postup doporučit - osvědčil se?
Jsem příznivcem dobrého zacházení a o dětech to platí dvojnásob. Myslím, že
předchůdcem trestu by měl být pokus probudit v dítěti nějaký zájem o cokoliv
pozitivního. Tvorba zachraňuje před malomyslností, nudou a pocity marnosti života.
Ve dvanácti jste byl
mimořádným posluchačem konzervatoře, v šestnácti AMU. Jak vám dávali pocítit
vaši mimořádnost spolužáci?
Chovali se ke mně bezvadně, nepamatuji se, že by mi někdo z nich cíleně ublížil.
Se všemi se rád potkávám, Jirka Zajíc (violista Symfonického orchestru hl. m.
Prahy FOK - pozn. red.) je dodnes mým dobrým přítelem. Kdysi mě bránil vlastním
tělem před útokem spolužáků z tanečního oddělení konzervatoře, když jsem se
dvořil baletkám. To jen tak pro zasmání, ale jsem si jistý, že by mě nenechal ve
štychu, ani kdyby šlo o mnohem závažnější problém.
Dopřáváte si
nějaký předkoncertní rituál? A co talisman?
Dělám všechno proto, abych byl uvolněný a soustředěný. Nerad cestuji na poslední
chvíli, hodinu před koncertem vypínám telefon. Myslím na to, že lidé přišli do
sálu poslouchat krásnou hudbu a na chvíli zapomenout na všechno, co je trápí. To je
pro mne zavazující. Amulet mám, ve futrále vozím pětadvacet kopějek, které mi
kdysi dal David Oistrach na telefon. A jsem pochopitelně rád, když je se mnou moje
žena.
Máte čas sledovat některé
hudební pořady v rozhlase či televizi? Jaký na ně máte názor?
Nebál bych se prezentovat krásnou hudbu v médiích podstatně víc, než je tomu dnes
zvykem. Není škodlivá, naopak. Uklidňuje a vzbuzuje v lidech příjemné pocity,
nevyvolává agresi. Na Západě dokonce doporučují vážnou hudbu nastávajícím
maminkám a novorozeňatům, protože má prokazatelně dobrý vliv na psychiku člověka.
Chybí mi také národní písně, vystoupení různých folklorních souborů, všechno,
co je spjato s tradicemi a kořeny jedinečné kultury naší i cizozemské. Populární
hudba se mi líbí, pokud ji dělají profesionálové, kteří opravdu umí zpívat a
hrát na hudební nástroje. Nemám rád hluk, plytkost, agresivitu. Velmi se mi protiví
propagace drog v nejrůznějších klipech a adorace "idolů", kteří se
vyznamenali hlavně tím, že se v dětském věku ufetovali k smrti.
Jste optimistou v otázce
budoucnosti české houslové školy?
Každopádně se ji snažím podporovat. Před čtyřmi lety jsme spolu s profesorem
Bohumilem Kotmelem začali pořádat houslové kurzy. Dvakrát se konaly v Kroměříži,
letos budou podruhé v Luhačovicích. Nejde jen o činnost pedagogickou, ale zároveň o
finanční dotaci začínajícím talentovaným houslistům. S pomocí společnosti
Transgas a řady soukromých podniků a kulturních institucí je nejlepší účastník
kurzů odměněn mistrovským nástrojem z dílny předních českých houslařů a je
přizván jako host do mého podzimního turné. Je mi ctí, že mohu nastupující
generaci houslistů důstojně uvést na profesionální pódium.
Vy jste ostatně proslulý svou
podporou mladých umělcům...
Ano, myslím si totiž, že naše země je příliš malá na to, aby si mohla dovolit
plýtvat talenty. Je naší ostudou, když nadaní lidé v jakémkoliv oboru narážejí
na aroganci a nezájem, ztrácejí motivaci, zakrní nebo prostě odejdou jinam. S
agenturou Comeback pořádáme již léta koncerty v Anežském klášteře, kde
představuji začínající interprety. V našem cyklu vystoupili tehdy takřka neznámí,
dnes věhlasní umělci, Eva Urbanová, Dagmar Pecková, Jirka Bárta, Gabriela
Demeterová, ale i všechny pražské a poslední dobou i mimopražské komorní
orchestry, vedle hvězd, jako je Peter Dvorský, Ivan Kusnjer, Leoš Svárovský, Bohumil
Kulínský a další. Cyklus bychom rádi rozšířili do Španělské synagogy a pevně
doufám, že nalezneme velkorysé sponzory na tyto symbolické "Svátky hudby"
na přelomu tisíciletí, které snad bude laskavější a šťastnější, než to
předešlé.
JITKA MÁLKOVÁ
Foto Chad Wyatt a archiv |