Ironie a hravost Jiřího Ornesta
S hercem Jiřím Ornestem jsem se setkal ve vinohradském
studiu při natáčení nové rozhlasové hry pro mládež. Její režisér Karel Weinlich
chtěl přidat polotóny do příliš černobílého vidění, které bylo příběhu
vlastní, a proto roli "nehodného otčíma" svěřil Jiřímu Ornestovi.
Věděl , že tento "nejveselejší skeptik s notně černým humorem" - jak
herce nazvala jedna přední divadelní kritička - dokáže i zloduchovi přiřknout
něco ze svého potutelného úsměvu, a tím ho zlidštit. V úvodu zkoušky neváhal
Weinlich srovnat Jiřího Ornesta s takovým mistrem, jakým byl Karel Höger. Srovnání
se může zdát nadsazené jen těm, kteří neznají Ornestovy jevištní výkony.
Protože však hlediště jeho domovského Divadla na Zabradlí je malé a ve filmu a
televizi se herec příliš často neobjevuje, může být takových lidí bohužel dost.
Přitom
jste podle mě typ, který je přímo předurčen k tomu stát se filmovou a televizní
hvězdou. Ve vašem výrazu se pojí zdrženlivost, inteligence, ležérnost, ironie...
Řekl bych, že musíte být velmi přitažlivý pro ženy. - Proč se před kamerou
objevujete tak málo? Neměl jste v tomhle punktu štěstí, nebo jste se "hvězdné
dráze" vyhýbal záměrně?
On pan režisér Weinlich, tento Fellini českého rozhlasu, někdy rád maličko
přehání. A k vaší otázce - já si myslím pravý opak. S výjimkou mé
přitažlivosti pro ženy - s tím plně souhlasím, škoda, že tak nepatrné procento
žen je schopno to rozpoznat. Pokud jde o "hvězdnou dráhu" - po letech mám
dojem, že pro kameru nejspíš nejsem správný partner. Mám z ní trochu strach a zdá
se, že i kamera se trochu bojí mě. Prostě neměli bychom spolu chodit do lesa. Ale
ochotně to riziko kdykoli podstoupím, takový srab zas nejsem.
A co televize? Není vám
líto, že už nevystupujete s Janem Krausem v zábavném televizním pořadu 22? Nemáte
chuť se v televizi objevovat pravidelněji?
To nezávisí tak docela na mně. Především musí mít chuť některá z redakcí
České televize. My jsme dvaadvacítku neskončili z vlastní vůle, líto by to mělo
být spíš jim.
S rozhlasem je to jinak. Před
mikrofonem jste vítán a na svém kontě máte už více než padesát rozhlasových
inscenací - od Ibsenovy Paní z moře až po dramatizaci románu Francise Scotta
Fitzgeralda Něžná je noc. - Čím je vám rozhlasové herectví blízké a která vaše
rozhlasová role se vám nejvíc vryla do paměti?
Na otázky, které se týkají paměti, se mi těžko odpovídá. Protože já mám
paměť mizernou. Ale to je zároveň jeden z důvodů, proč jsem si oblíbil hraní v
rádiu - tam totiž paměť je schopnost nadbytečná. V rozhlase sedíte na pohodlné
sesli, čtete si nahlas, když se něco nepovede, tak se to smaže, vrátí, naváže...
Rádio mě těší proto, že se člověk nemusí převlékat, líčit a jsou kolem vás
vesměs vlídní lidé, kteří rozumějí své práci. A někdy mám příležitost
dělat věc, ke které bych se na jevišti sotva dostal, naposledy, co se pamatuji,
například Gombrowiczův román Kosmos: úspornou a přitom velice napínavou prózu.
Máte rád rozhlas i jako
posluchač?
Rozhlas u nás doma běží od rána do večera skoro pořád. Chvílemi ho dokonce i
někdo poslouchá.
Jste synem režiséra Oty
Ornesta, vaše maminka byla herečka, vaší ženou je Daniela Kolářová, působící ve
vinohradském divadle... Je divadlo důležitým tématem vaší rodinné komunikace?
Ne, tomu se pokud možno snažíme vyhnout.
A třeba když se připravujete
na role, probíráte je spolu?
No tak - občas si spolu od srdce zanadáváme.
Jak blízko či daleko mají k
divadlu vaši dva dospělí synové?
Chodí se na nás sem tam podívat. Ale oba mají podstatně blíž k muzice než k
divadlu, což je pro mě velká satisfakce.
Proč satisfakce?
Vždycky jsem se chtěl živit muzikou. Už proto, že míra svobody hudebníka je s
herectvím nesrovnatelná.
Dlouhá léta jste byl členem
souboru Divadla E. F. Buriana. Poté, kdy bylo divadlo počátkem devadesátých let
přebudováno na stagionovou Archu, jste zakotvil v Divadle na Zábradlí. Můžete
srovnat pocity, které jste měl ze své práce u Buriana na Poříčí, a které
provázejí vaše působení v Divadle na Zábradlí?
Radši bych to nedělal, protože to pro Poříčí dopadne značně nepříznivě. Já
jsem tam - pokud jde o profesi - příliš šťastný nebyl. Až na krátká období, kdy
přišli lidé, kteří mě zajímali, jako například režiséři Jan Kačer nebo
později Ivan Rajmont, to bylo celkem k nepřežití. Divadlo, které jsem potřeboval,
jsem dělal mimo toto divadlo, byť v jeho prostorách. Ve foyeru jsme připravovali
různé kousky pro spřízněné duše... Pak jsem také zakládal všelijaká malá
divadla bokem - tím jsem byl dost posedlý. Ale první kamenné a státem dotované
divadlo, kde jsem měl pocit, že má soustavná práce nějaký smysl, bylo až
Zábradlí.
Za mužskou roli v Bernhardově
hře Ritter, Dene, Voss jste získal roku 1996 Cenu Alfréda Radoka. Je to také vaše
role nejoblíbenější?
Byla to skutečně jedna z nejhezčích rolí. Hlavně kvůli zkoušení. Ono zkoušení,
víte, je leckdy důležitější než hraní samotné - už proto, že trvá déle. A že
jsem se při něm setkal s lidmi, se kterými jsem ještě nepracoval a nebyli jsme na
sebe zvyklí a potom se celé tři měsíce zkoušek žádný z nás, troufám si tvrdit,
ani minutu nenudil - to patřilo k mým světlým divadelním zkušenostem.
Jak se vůbec vyvíjí váš v
vztah k rolím, jakým způsobem vás "chytají"? Co způsobuje, že jsou vám
některé bližší a jiné vzdálenější?
Musím přiznat, že těch posledních deset let se mi takřka nestalo - s výjimkou
jedné, dvou inscenací - abych pracoval na něčem, na čem bych pracovat nechtěl. Na
Poříčí tomu bylo přesně naopak.
Velmi jste se mi líbil v
titulní roli Čechovovy hry Strýček Váňa, poslední inscenaci režiséra Petra
Lébla. Kritika se ovšem při jejím hodnocení rozdělila do dvou táborů. Čím pro
Vás je divadelní kritika?
To je nevděčná věc mluvit o kritice. Řekl bych to asi takhle: rád si kritiku
přečtu, ale víc mě zajímají názory odborníků.
Pracoval jste s oběma našimi
nejuznávanějšími divadelními režiséry 90. let - J. A. Pitinským a Petrem Léblem.
Protože sám také režírujete, jistě můžete jejich práci posoudit jako herec i jako
režisér...
Práce s nimi mě těšila. Oba mě zaujali především tím, čím se lišili od
ostatních režisérů - a lišili se od nich velmi.
Můžete být konkrétnější?
Vyplývalo to z jejich úhlu pohledu na věci a ten zase vyplýval z jejich osobností. To
není na krátkou odpověď, to je na studii.
S vaším darem lakoničnosti
byste ale možná naším čtenářům mohl nastínit resumé takové studie.
Lakoničnost může být taky projevem nedostatku myšlenek. Je to ovšem pořád lepší
než nahrazovat tenhle nedostatek ukecaností. Kdybych se měl k výše uvedenému tématu
vyjádřit bez přípravy, nezlobte se, asi bych kecal. V této souvislosti bych ovšem
chtěl připomenout, že na počátku svého angažmá jsem měl možnost pracovat i s
Janem Grossmanem, který byl podobně výraznou a pro mě nezapomenutelnou uměleckou
osobností.
Ovlivnili tito tři režiséři
i váš přístup k hraní?
Zřejmě ano. V každém případě - když vám režisér nabídne nečekanou možnost,
tak vy v sobě také musíte objevit nečekané možnosti. Hledání nečekaných
možností mě na divadle láká.
Co byste přál Divadlu na
Zábradlí po té, kdy jeho umělecký šéf Petr Lébl zvolil koncem minulého roku
dobrovolnou smrt?
Upřímnou soustrast bych mu přál, pane redaktore, co jiného, upřímnou soustrast.
Zatím nejčerstvější
premiérou DNZ byla Tragédie mstitele. Vy v ní vystupujete, jste jejím režisérem, ba
i autorem; nebo chcete-li - upravovatelem anglického textu ze 17. století... Jak jste
vůbec tuhle dávno zapomenutou hru objevil?
Kdysi jsem slíbil, že napíšu pro DnZ hru - a předpokládal jsem, že se na ten slib
zapomene. Ale ředitelka Doubravka Svobodová má bohužel čerstvější paměť než
já, takže mě důrazně a ve stále se zkracujících intervalech upomínala, až jsem
ze zoufalství začal po letech zase chodit do knihovny a jednou, když jsem listoval
třemi špalky Alžbětinského divadla, které v osmdesátých letech vydal Odeon,
objevil jsem v nich o Tragédii mstitele zmínku. Název se mi zamlouval - kvůli
paradoxu, který v sobě obsahuje. Měl jsem tušení, že by to mohlo být zábavné, a
nezklamalo mě to. Dialogy jsem zcela přepsal, děj ale více méně předloze
odpovídá.
Tu komedii jste obdařil
pěkně silnou dávkou černočerného humoru - Smysl pro něj jste měl odjakživa, anebo
inklinace k němu ve vás sílí věkem a narůstajícími zkušenostmi s lidmi a světem?
Jedno vím určitě: jakmile jsem jednou čuchl k tomuhle druhu humoru - ať se mu
říká, jak chce - pochopil jsem, že to je věc, kterou už pořád budu milovat. A
pochopil jsem to někdy okolo svých čtrnácti let.
Co vás na téhle hře baví
či bavilo nejvíc: napsat ji, režírovat, anebo v ní hrát?
Zatím mě nejmíň baví ve Mstiteli hrát. Jako autor a režisér nedokážu na jeho
text zapomenout a na jevišti se u mě projevuje takový poloidiotský syndrom - že si
mumlám party všech postav a klapu naprázdno pusou. Navíc si to vůbec neuvědomuju -
upozornili mě na to mí kolegové. I když role, kterou jsem si napsal, je roztomilá -
stařík. To už samo o sobě je komické - hrát ještě o něco staršího, než
člověk je. Ohromně mě bavilo Mstitele psát, ale ještě víc mě ho bavilo
režírovat: v těch šťastných chvílích, o kterých jsem se už zmínil, vám totiž
lidi předvedou, co jste si to vlastně vymyslel.
A nevymýšlíte v současné
době pro své kolegy opět něco nového?
Vymýšlím. Musím. Čtu hry už několik týdnů. Číst se má s mírou, jak říká
Ivan Mládek. Jeho kamarád prý to jednou v knihovně přehnal a bylo mu pak špatně od
žaludku, ačkoli ho Ivan varoval, aby už nečetl tu malou zelenou. Jak já se těším
na okamžik, kdy objevím ten pravý kus a budu moci vyrazit někam mezi lidi! Třeba do
hospody.
Je to hravost, nebo spíš
nutkání něco určitého sdělit, co vás pudí k vaším autorsko-režijním
divadelním projektům?
Doufám, ne - jsem pevně přesvědčen, že je to hravost.
Kdyby nějakým nešťastným
trikem černé magie zmizelo divadlo a herectví ze světa - čím byste se pak nejraději
živil a čím byste se bavil?
Kdyby se tohle stalo, tak bych se živil a bavil černou magií.
Abyste divadlo zase vzkřísil?
I na to by možná došlo.
BRONISLAV PRAŽAN |