Pavlína Filipovská: Domov je podpultovka
Pár dní před naším rozhovorem dostala Pavlína
Filipovská nečekaně jedničku s hvězdičkou, a to od své dcery, televizní
moderátorky Pavlíny Wolfové. V jednom barevném magazínu totiž zrovna vyšel
článek, v němž "Pavlína mladší" napsala pár vřelých vět o svém
dětství. Měla láskyplnou rodinu, doma byla pohoda, psala s uznáním. A tak není
divu, že jsme s maminkou - herečkou, zpěvačkou, rozhlasovou i televizní moderátorkou
a průvodkyní rozhlasovými Dobrými jitry "Pavlínou starší" - začaly
povídat právě na toto téma.
Měla jste asi z takového
"vysvědčení" radost.
To víte, že měla. Příjemně mě to překvapilo, vůbec po prvé jsem od svých dětí
slyšela, vlastně četla, osobní výpověď o dětství. Potěšilo mne, že nás
Pavlínka nezatratila. I když jako dítě z rodiny, v níž bylo několik známých
lidí, to neměla snadné. Pro publikum patří každý, koho vidí na obrazovce nebo
slyší v rádiu, zkrátka kdo je na očích, do kategorie "populárních", a ti
mají všude přednost a protekci. Lidem to nevymluvíte - jsme pro ně v jedné škatulce
a všichni si údajně strašně pomáháme. Jenže to není pravda. Herec přece dost
dobře nemůže přijít třeba na novinářskou fakultu a orodovat za dceru či vnučku
"vemte mi ji na školu!"
A jak se žilo v kumštýřské
rodině vám?
Na to se mě hodně ptali - jaké je být dcerou slavného herce. Moc ty otázky nechápu.
Umělecké prostředí rodiny pro mne neznamenalo nic rozhodujícího, rozhodně ne pro
můj dětský svět. Vůbec jsem to tak nebrala. Měla jsem prostě senzačního tátu a
senzační mámu, byli to nejlepší rodiče, jaké jsem si mohla přát. Vůbec to
nemělo co dělat s tím, že tatínek byl slavnej. Ostatně, na AMU mě stejně nevzali,
Filipovská Nefilipovská. Doufám, že také moje děti vyrůstaly v atmosféře, která
nebyla poznamenána zvučnými jmény a známými tvářemi členů rodiny. I proto mě
potěšilo, že Pavlína napsala, co napsala.
Z vašich veřejných
vystoupení lze vycítit, že domov, pohodu, bezpečí rodiny považujete za nesmírně
důležité. Nezdá se vám, že dnes se tyto jistoty poněkud podceňují?
Domov - to
bylo odjakživa vzácné zboží, ale když se tak kolem sebe koukám, platí to hlavně
pro současnost. Skoro všechno dostanete koupit, jen domov je podpultovka. Zčásti se to
dá pochopit, vždyť pád komunistického režimu zdvihl stavidla - lidé se najednou
začali hnát za něčím, co nemohli dělat drahně let. Změny zaměstnání,
podnikání, cesty do ciziny. Přestali mít čas na věci, které jsou důležité:
budování domova, péče o duši dětí. Začalo se to přehlížet, vždyť všude kolem
je tolik zábavné techniky! Ale věnovat se dětem, to taky znamená večer jim číst
pohádky, zazpívat písničku, naslouchat jejich starostem. Pro každé mládě, ať
lidské, nebo zvířecí, je důležitá rodina a vystlaný pelíšek. Když to
postrádá, je svým způsobem postiženo. Generace dětí, které měly to štěstí, ale
zároveň i trochu smůly, že se narodily do porevolučních dob, jsou tedy poněkud
ošizeny. Bude to asi ještě chvíli trvat, ale nakonec rodičové zjistí, že to není
dobře. Jen jestli už nebude pro děti pozdě.
Umí dnešní šestileté
dítě vůbec poznat rozdíl mezi máminou pohádkou a tou v televizi? Nedá koneckonců
přednost pohyblivým obrázkům?
To je pravda, možná už ani nedokáže vnímat blahodárný vliv živého rodičovského
vyprávění, což je velký úraz na duši. Ale ani mnozí dospělí nepovažují ten
rozdíl za důležitý. A možná až si přečtou, co si tu povídáme, nechápavě
řeknou: o čem to vlastně mluví? Vždyť když má dítě na kvalitní kazetě
Rumcajse, nebo si pustí Toma a Jerryho, co mu chybí? Kluk sleduje příběh, baví se, a
to je v pořádku. Jenže mládě se potřebuje taky někdy přitulit a poslouchat živý
hlas. Žádný sebedokonalejší přístroj nenahradí vřelost, kterou dokáže do svého
hlasu přibalit máma. Špičkové dílo i skvělý vypravěč na kazetě - to je pořád
jen někdo cizí.
Nesporné pravdy, jenže někdy
se těžko realizují. Třeba v případě, že matka zůstane s dětmi sama. Vy jste to
všechno zvládala?
To se prostě musí. Když rodič zůstane sám, musí se najednou rozdvojit, zastat
práci a unést i psychickou zátěž za oba. Musí být přísný i mazlivý, rozhodný i
chápající. Dnes už snad mohu říct, že se mi to celkem zadařilo. Ale byla to
zabíračka, samozřejmě.
Když už o tom mluvíme:
nezdá se mi, že byste byla typ na manželské rozchody, a přece vás to neminulo...
Byla jsem tolerantní a důvěřivá manželka, absolutně jsem se na svého muže
spoléhala a předpokládala jsem, že budu odměněna tímtéž. Plně jsem se věnovala
dětem, byl to pro mě boží zázrak, že se narodily. A když mi známí chodili
říkat, pozor, něco se děje, dlouho jsem si jejich řečí nevšímala. Až po šesti
letech jsem se naštvala a řekla, tak jdi. Rozhodnutí bylo otázkou jednoho půldne.
Říkali mi, to nemůžeš udělat, holky jsou malé. Ale já věděla, že musím, že
chci žít s čistým stolem a tohle nejde unést. Určité věci neumím odpustit.
Pochopím, že někdo škobrtne a pak se omluví, to se stává. Ale nepřekousnu, když
ze mě někdo před známými dělá vola. Celá Praha to věděla, bylo to v branži,
tedy o to ostudnější. Řekla jsem si, že si to nezasloužím a dál v tom žít
nechci, ať to stojí, co stojí. Dodnes si myslím, že jsem udělala dobře. Ani dcery
nezapochybovaly. Neumím žít v zašmudlané domácnosti, podle mne to nemůže prospět
ani dětem.
Nemluvíte svým dospělým
dcerám do života?
Umím se v tomhle směru dobře ovládat, byla jsem totiž tak vychovaná. Když jsem
dospěla, naši do mého života taky zásadně nevstupovali, u nás panovala demokracie.
Jen zpovzdálí sledovali, jaké životní kotrmelce se občas chystám udělat. Určitě
to pro ně nebylo snadné, ale nechali mě. Snažím se o totéž. Kdykoliv mě svrbí
jazyk a chtěla bych zasáhnout, vzpomenu si na mládí. A na to, že jsem dobře
věděla, že když si nabiju nos, mám kam jít. To chci svým holkám taky zabezpečit.
Už v raném mládí jste se
prosadila jako zpěvačka. Byl to váš sen?
Musím se přiznat, že jsem chtěla být vždycky především herečkou...
Proč chtěla? To se vám
přece podařilo, jste členkou hereckého souboru Josefa Dvořáka, jehož představení
mají u diváků trvalý úspěch.
Ano, hraju, a dokonce samé parádní role s pěknými kostýmy - kněžnu v Lucerně,
hejtmanku v Revizorovi. Ale stejně mám pocit, že herečka v pravém slova smyslu
nejsem, necítím se jí být. Nikdy jsem nebyla postavena před skutečný herecký
úkol. Život mi nedal příležitost. Kdyby mi někdo zítra nabídl roli Marii
Stuartovny, asi bych se hodně bála, ale pořád bych to ještě chtěla zkusit. I když
samozřejmě nevím, s jakým výsledkem.
Za uplynulá léta jste se ze
zpěvačky a moderátorky proměnila i v osobitou autorku - komentátorku. Uvádíte
Dobré jitro, donedávna jste v jiném rozhlasovém pořadu sdělovala posluchačům,
"jak to vidíte".
To všechno díky rozhlasu. Už dávno jsem sice měla chuť psát, sdělovat dojmy,
vyjadřovat se k událostem. Jenže kde to uplatnit? Asi před šesti lety však přišel
s iniciativou Český rozhlas, přesněji tehdejší hlavní dramaturg Dobrého jitra
Karel Tejkal. Když mě pozval k první schůzce, ještě jsem netušila, jak velkou
plochu mi hodlá svěřit. Byl to od něj risk, vždyť neměl záruku, že dokážu dát
dohromady ranní vysílání. Tehdy to ještě byly celé čtyři hodiny! Když mi to
řekl, trochu mi zatrnulo. Nic podobného jsem do té doby ještě nedělala. Dodnes jsem
mu ale za ten hazard a důvěru vděčná. A nejen jemu. Dobré jitro je velké štěstí,
které mě potkalo.
Nebylo vám zpočátku ve
studiu samotné úzko?
Při svých prvních Dobrých jitrech jsem se cítila úplně v tranzu, žlutá zimnice
proti tomu nic. Ale zároveň to bylo něco úžasného. Nikdy předtím bych nevěřila,
že čtyři hodiny mohou tak rychle utéct. Bodejť, moderátor Dobrého jitra má pořád
co dělat, a začátečník teprve. Tréma, strach, abych se dokázala soustředit,
uspořádat myšlenky i poznámky, abych nezapomněla na povinnou
"úředničinu" - průběžně upozorňovat posluchače na přesný čas či na
to, že mají naladěný Český rozhlas 2 - Prahu... Ty čtyři hodiny mi frnkly na
necelou půlhodinku. Tréma mě neopouští dodnes, hlavně před vysíláním. Když se
na ně připravuju, pořád se bojím, jestli mě napadne dost zajímavých témat. V
mezidobí mezi pořady se totiž nedají nápady jen tak házet jako drobné do
pokladničky, mechanicky střádat a pak vyklopit. Pořad musí být taky svěží a
aktuální, jinak postrádá půvab. Musí vonět tím, co zažiju nebo co mne napadne den
či dva předtím.
Víte, kdo vás poslouchá?
Řekla bych, že vysílám pro ty, kdo potřebují dobré slovo. Ani jsem dřív
netušila, kolik z nás už velmi brzy ráno bdí. Někteří nemohou spát, jiní právě
přišli ze šichty, další se těší na svého dobrojitřního průvodce... Dobré
jitro by mělo být takové, jaké bych si chtěla poslechnout i já: hladivé a plné
spíš pozitivních informací. Mělo by připomenout skutečnosti, které jsou
příjemné. Což ostatně platí pro celou stanici, která tento pořad vysílá.
Jakou byste ji chtěla mít?
Především bych z jejího pojmenování vypustila dvojku, vůbec bych zrušila čísla a
ponechala jen názvy, v tomto případě tedy "stanice Praha". Vždyť zrovna
tato stanice je pro mnoho posluchačů jejich "jedničkou". Praha by měla být
něco jako lákavá nákupní taška, aby v ní posluchači našli všechno, co
potřebují i co by je potěšilo. Měla by být laskavou spotřební stanicí, kde lidé
dostanou vedle běžných informací i něco navíc. Kde se dovědí, že v Průhonicích
rozkvetly rododendrony a v zoo se narodilo zdravé slůně. Nemyslete si, i to je pro
spoustu posluchačů důležité.
Žijete čtvrt století na
"volné noze". To je dost náročné, ne?
Měla jsem vždycky štěstí na několik zavedených pořadů v televizi. To byla
slušná existenční jistota. Například pravidelné moderování módních přehlídek,
nebo Dostaveníčka u orloje (a posléze po vlastech českých) se Zdeňkem Podskalským.
Pořady s ním jsem milovala, dodnes se mi po nich stýská. Myslím, že v televizi
podobný hřejivý pořad chybí.
Mimochodem, máte ještě
mandl?
Mám, ale už je zavřený, používám ho jen pro sebe. Začala jsem kdysi s vervou a
dokud jsem u mandlu stála sama, ještě to šlo. Jakmile jsem ale musela najmout další
pracovní sílu, stalo se to finančně tak náročné, že jsem na své mandlování
nestačila vydělávat. Po několika letech mi to přišlo absurdní - mít dílnu, kterou
musím živit jinou činností. Drobné podnikání se dnes zkrátka nechytí, jen si
všimněte, jak ubylo ševců a jiných služeb. Nu co, aspoň jsem se naučila krásně
si vymandlovat prádlo.
Šíře vašich aktivit je
značná, kterou z nich děláte s největší chutí?
Mám ráda snad všechny žánry, do kterých se pouštím. Už proto, že je každý
jiný. Divadlo mě baví pro přímý kontakt s divákem. Rozhlas má pro mne obrovské
kouzlo, protože mi dopřálo vyjadřovat se "za sebe". Neříkám, že to je
geniální nebo objevné, ale je to můj názor. Líbí se mi to i proto, že cítím
ohlas a zájem. K televizi mám zas sentimentální vztah, protože jsem v ní začínala.
Když mě nevzali na školu, udělala jsem konkurs do vysílání pro mateřské školy a
začala tam jako čerstvá maturantka. Díky tomu jsem si záhy zvykla na kameru, neruší
a netrémuje mě. Zkrátka - kdybych něco opustila, bylo by mi po tom smutno.
Nepřepadne vás v tomto
"volném svazku" s institucemi někdy obava, že jednou žádný produkční ani
režisér nezavolá?
Ne, tenhle strach nemám. Kdyby se to stalo, zas otevřu mandl. Nebojím se žádné
práce. Ale spoléhám na to, že to, co dělám, budou lidé ještě nějaký čas
potřebovat.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto Jaroslav Kříženecký |