číslo 25/2000
vychází 5. června

Zpět na obsah         

Hudba


Gallagherovci v roce 1997Oasis na ramenou velikánů

Patříte-li k příznivcům možná nejtalentovanější britské skupiny poslední dekády, jistě už tu historku znáte zpaměti. Jednoho letního večera se skladatel a kytarista Noel Gallagher zapomněl na baru a lehce již podroušen pohrával si s dvoulibrovkou. Zaujal ho nápis, tu minci obkružující, citát fyzika Isaaka Newtona: "Jestliže jsem viděl dále než ostatní, bylo to proto, že jsem stál na ramenou velikánů." Noel si ta slova zapsal na krabičku od cigaret a ráno si je znovu přečetl. Přestože zjistil, že výrok opsal ne zcela přesně, bylo mu jasné, že o názvu nového alba věhlasných Oasis je rozhodnuto. Výstižnější titul než Standing On The Shoulder Of Giants nemohl být nalezen. Oasis jsou totiž jedineční především proto, že jejich písně "stojí na ramenou velikánů". A těmi velikány jsou pochopitelně Beatles.

Příprava čtvrté desky skupinu zastihla ve složité situaci. Autoritativnost Noela Gallaghera v té době dohnala k odchodu dva členy kapely, kteří většinu alba ještě natočili, ale na konečné fázi se už nepodíleli. Jde tedy vlastně o jakousi překlenovací nahrávku, na které se vedle Noela ze základní sestavy Oasis plně podíleli už jen bubeník Andy White a samozřejmě Noelův mladší bratr, zpěvák Liam, který pro nový disk napsal i svou vůbec první píseň. Jeho Little James, věnovaná herečce Patsy Kensit a jejich synovi Jamesovi, je jednou z řady písňových lahůdek (dále Go Let It Out, Sunday Morning Call či Who Feels Love?), které novinka Oasis nabízí. Je pozoruhodné, že i v těžké personální krizi skupina dokázala připravit své dosud nejlepší album.

Výrazně k tomu přispěl producent Mark Stent, který se vedle Björk či Massive Attack věnoval i tvorbě nového zvukového kabátku pro Madonnu nebo U2. Také v jistém slova smyslu stagnující Oasis (mám na mysli hlavně zvukovou stránku zvláště předchozí desky Be Here Now) Oasis: Standing On The Shoulder Of Giantspokropil živou vodou a přiblížil je současné klubové kultuře. Také díky němu jsou nové písně Oasis celkově přehlednější, nesnaží se být tak velezdobné a v neposlední řadě zpravidla mají i přijatelnou stopáž, nenatahovanou jako dřív ustavičným opakováním některých témat či kytarovými exhibicemi Pana skladatele - závěrečná kompozice Roll It Over budiž tou příslovečnou výjimkou.

Album Standing On The Shoulder Of Giants lze považovat za vyvrcholení mnohaletých snah celé jedné části rock&popové scény o dokonalou moderní písničku. Z britpopu, který evropskou pop-music ovládl v první polovině devadesátých let, už toho mnoho nezbylo. Některé soubory odpadly vyčerpáním, jiné zmizely s nástupem anglické klubové scény. Nicméně to nejlepší z britpopu, nesmiřitelně konkurenční kapely Oasis a Blur, žijí dál. Ve chvíli, kdy se přestaly častovat nelichotivými přízvisky, rázem pochopily, že je třeba přehodit výhybku. Oběma se to také podařilo. Ale Oasis jsou po své nové desce ještě o krůček dál.

MILAN ŠEFL

(Oasis: Standing On The Shoulder Of Giants. CD, 47:55 minut. Vydala firma Sony Music/ Bonton)

Foto Kevin Westenberg