Pavel Šporcl: Pustit si hudbu je lepší než
pustit si plyn
Pochází sice z Českých Budějovic, je to tedy
"Čech jako poleno", ale zdá se mi, že to tu možná nebude mít vždycky
lehké: chová se totiž uvolněně, vystupuje sebevědomě - a to se v této ukňučené
zemi neodpouští... Zvlášť tehdy, má-li dotyčný úspěch! Málokdo z těch, kterým
u šestadvacetiletého houslového virtuoza vadí pestrobarevný šátek a náušnička,
se však zaposlouchal do toho, jak na své cenné housle hraje: v jeho rukou totiž
opravdu zpívají! Z jeho hry tryská zároveň pokora i požitek. Pavel Šporcl,
laureát mezinárodní soutěže Pražské jaro, absolvent studií na newyorské Juilliard
School of Music či mistrovských kurzů u Isaaka Sterna, či Pinchase Zukermana, je
rovněž jedním z "dětí" Concertina Praga, jehož poslední ročník nyní
veřejně finišuje. Právě proto jsme spolu mluvili zrovna teď - a Pavel přitom trval
na tykání...
Kdyby přiletěl Marťan, zelený
mužíček, a zeptal se tě: "Co je to hudba a k čemu je dobrá?" - co bys
odpověděl?
Nemám rád přílišné teoretizování o věcech, které člověk nebo marťan stejně
nepochopí, dokud si je neprožije na vlastní kůži. Připomíná mi to věčnou
otázku, co je to láska... Ano, mohl bych mu samozřejmě přečíst něco z encyklopedie
- například to, že hudba je druh umění, který se od ostatních liší materiálem,
průběhem v reálném čase a tak podobně. Nemyslím si ale, že by z toho byl příliš
moudrý. Nejlíp bych proto asi udělal, kdybych mu něco zahrál, vzal ho na koncert,
pustil mu nějakou nahrávku nebo bychom prostě šli do přírody a on by se mohl
zaposlouchat do šumu stromů a zpěvu ptáků. Sám by si pak udělal úsudek o tom, k
čemu je hudba dobrá... Pro mě osobně je hudba, především ta klasická, vším.
Prostupuje celým mým životem - a já bych si ho bez ní už ani nedovedl představit.
Tvůj vrstevník, ruský
houslový zázrak Maxim Vengerov, mi před třemi lety v Praze řekl, že jako dítě
musel v suterénním bytě kdesi na Sibiři cvičit v rukavicích, a když je pak sundal,
šlo mu hraní jak po másle... Musel jsi ty zprvu velmi dřít nebo?s byl "malým
géniem"?
Víceméně jsem nikdy necvičil nějaký extrémní počet hodin. Když jsem začínal,
stačila mi čtvrt nebo půlhodinka denně, což se samozřejmě postupně rozšiřovalo.
Díky tomu jsem v dětství nic nepromeškal, chodil jsem hrát fotbal a kuličky stejně
jako ostatní kamarádi. A určitě i proto mě dnes hraní baví stejně jako tenkrát.
A co dnes: jsi nad houslemi
deset hodin denně, nebo o hudbě - a potažmo o umění a o životě vůbec - spíš
rozjímáš?
Už od konzervatoře cvičím zhruba čtyři hodiny denně. Osobní zkušenost mě
přivedla k tomu, že víc pro mě nemá cenu. Člověk si leda tak udělá mozoly na
prstech nebo způsobí zánět šlach, musí pak strkat ruce do vody s ledem a děsit se,
co bude na pódiu a nebo třeba před porotou v nějaké soutěži... Zkrátka a dobře,
cvičení je velká námaha, fyzická i psychická, a velmi mě vyčerpává. A já si
chci nechat nějakou sílu a inspiraci na koncerty!
Hrál jsi s báječnými
orchestry a pod taktovkou slavných dirigentů ve světových metropolích, ale
nepohrdneš ani zájezdem po vlasti za vyloženě venkovským publikem. To vážně
hraješ vždycky naplno?
Na pódiu vždycky! Myslím, že by posluchači velmi dobře vycítili, kdybych se
nesnažil. Za to, že si koupili lístek, je mou povinností dát do hraní všechno. Je
to stejné na vesnici i v Rudolfinu... A protože mě koncertování strašně baví,
jinak než naplno hrát ani neumím.
Co nevidět tě čeká
natáčení "Čtyř ročních období" - nejen těch notoricky známých od
Vivaldiho, ale i z tvůrčí dílny Astora Piazzolly. Toho proslavil Gideon Kremer, Daniel
Barenboim a další... Vezeš se prostě na módní vlně?
S
hudbou Astora Piazzolly jsem se opravdu seznámil díky Gideonu Kremerovi, který se v
posledních letech stal do jisté míry jeho celosvětovým propagátorem. Nepochází
sice z Buenos Aires jako Barenboim, ale má pro Piazzollovu zvláštní, nenapodobitelnou
směs klasiky a tanga úžasný cit... Byl jsem zkrátka tou hudbou naprosto uchvácen!
Proto jsem přesvědčen, že jeho skladby nehraji proto, že bych se chtěl přiživit na
nějaké módní vlně. Prostě se mi tento styl líbí, a hotovo! Už teď se na
natáčení nového cédéčka pro firmu Arco Diva/Ultraphon moc těším. V dnešní
době, kdy je vydavatelský průmysl klasické hudby v krizi, je zapotřebí vymýšlet
zajímavé projekty. Tím, alespoň podle mě, právě takto zkombinovaná "Čtyři
roční období" jsou. Jedná se vlastně o srovnávání dvou žánrů neboli - jak
se dnes módně říká - "crossover". Na jedné straně Vivaldi, který je sice
díky koncertům pro turisty dost zprofanovaný, ale v jehož "Čtverácích" se
pořád dá nalézt tolik nového a překrásného. A na druhé straně Piazzolova tanga.
Protože budu točit originální verzi, přizval jsem si k sobě jazzové muzikanty v
čele s Milanem Svobodou. Beztak už nějaký čas koketuji s myšlenkami o jazzu
crossoveru, takže tento projekt přichází právě včas. A věřím, že jeho
uskutečněním prostě jen pokračuji v myšlence lákat mladé, nové lidi na klasickou
hudbu.
Mluvě o Barenboimovi, jedna
historka. Když přivedl na zkoušku s Berlínskými filharmoniky své dva malé kluky,
protáhli muzikanti obličeje. Aby to dusno rozťal, Daniel povídá: "No, co
koukáte, taky jsem si snad dvakrát za život mohl užít!" Otázka zní: jak
prolamuješ ledy s cizími orchestry ty?
Abych pravdu řekl, o této otázce jsem nikdy nepřemýšlel. Doposud jsem s tím
naštěstí neměl žádné problémy.
V dubnu jsi v Americe hrál
skladbu modernisty Schnittkeho. Proč se soudobá hudba ještě nevryla lidem pod kůži,
když už to za pár měsíců bude muzika minulého století?
Je to důsledek mnoha okolností. Jednak si myslím, že by se soudobá hudba měla hrát
daleko častěji, aby si na ni posluchači zvykli. Je totiž komplikovaná, nejednoduchá
na poslouchání... Přitom je ovšem zapotřebí ji na koncertech velmi jemně
zakomponovat do sousedství jiných, běžně hraných skladeb. Různé festivaly a
koncerty, složené jen ze soudobé vážné hudby, mají totiž podle mého názoru jen
velmi okrajový smysl. Dokládá to jejich návštěvnost - přijdou jen ti, kteří jsou
na tuto hudbu úzce zaměřeni... Neméně důležitý je také výběr soudobých
skladeb. Ne všechny jsou nutně kvalitní... A do třetice nesmírně záleží na
interpretovi, na podobnou skladbu je třeba se připravit stejně jako na každý jiný
repertoár. A možná ještě líp, aby si sólista byl ve všech jejích záludnostech
naprosto jistý. Moje osobní svědomí mi nedovoluje si říct, že je-li to soudobá
hudba, můžu hrát na jevišti cokoliv, protože tu skladbu stejně nikdo nezná.
Ostatně, ani hudbě - jako ničemu - nesluší podvody... Hrávám tento druh hudby co
nejčastěji, považuji to do jisté míry za svou osobní povinnost, a mnozí lidé za
mnou kupodivu po koncertě chodí s tím, jak se jim ta "moderna" líbila. Mám
velmi rád nejen Schnittkeho, ale také Pärta, z českých skladatelů například
Bodorovou nebo Fišera.
Získal jsi různá ocenění,
ale toho z Concertina Praga si prý výjimečně vážíš. Je to tak?
Ano, na rozhlasové Concertino vzpomínám nesmírně rád. Je to opravdu skvělá
soutěž, navíc ozvláštněná tím, že se její vítězové z různých zemí sejdou v
létě na čtrnáct dní v Jindřichově Hradci, jezdí po kraji a koncertují. Našel
jsem si tam spoustu kamarádů. Když se teď s některými potkám, Concertino v našich
hovorech nikdy nechybí. Ostatně, považuji ho tak trochu za svou soutěž, protože jsem
se zúčastnil celkem čtyřikrát. Jsem zvědav, jestli se to někomu podaří překonat!
Koncem září tě čeká
natáčení v Českém rozhlase. Co to bude, s kým a proč?
Společně s Petrem Jiříkovským natočíme legendu g moll op. 17 a polonézu č. 1 D
dur H. Wieniawského, Rag "Graceful Ghost" od W. Bolcoma a "Souvenir
d?Amerique-Yankie Doodle" od H. Vieuxtemsa. Velmi se na toto natáčení těším -
už proto, že v Českém rozhlase prozatím nemám moc nahrávek.
A teď z jiného soudku.
Tuším, že dívky ti nejsou lhostejné. Proč ses ještě neoženil? Právě proto?
Odpovím stručně. Myslím, že není kam spěchat!
Teď vážněji. Kam vlastně
směřuješ - chceš mít dům, ženu, děti, zázemí, anebo se nikdy k ničemu a k
nikomu nepřimykat?
Nevím. Zatím o tom příliš nepřemýšlím.
Poslední dotaz jako by
navazoval na první. Jeden kreslený Jiránkův vtip vypadá takto: na lavičce v parku
sedí - s prominutím - buranka v huberťáku, před ní klečí chlap v rádiovce, ruce
roztažené, a zoufale říká: "Marie, jestli mě nevyslechneš, půjdu domů a
pustím si... vážnou hudbu!" Můžeš to komentovat?
Pustit si hudbu je určitě lepší než pustit si plyn!
JIŘÍ VEJVODA |