"Je to výpověď o Praze,
která by však neměla být poučením," říká o svém dvoudílném dokumentu Nic
víc než Praha režisér Lubor Dohnal. "Chtěl jít především cestou citovou.
Vidím Prahu jako dům, jehož nedílnou součástí je každý člověk, který v něm
kdy žil, každý strom - všechno, co se ve městě odehrávalo a odehrává. Snažil
jsem se přitom sblížit staré s novým, protože si myslím, že člověk čtrnáctého
či šestnáctého století je velmi podobný současnému..."
Dohnalův snímek
je košatou filmovou koláží, v níž si podávají ruce staletí, prolínají se
náměstí i ulice, budovy a sochy a jejich dějinné okamžiky. Své místo tu mají i
příběhy obyčejných lidí. Obraz doprovázejí i verše a další texty - buď od
starších českých autorů, či básníků současných, konkrétně Petra Kabeše a
Andreje Stankoviče, jež má režisér nejraději. Dokument by se dal nejspíš
charakterizovat jako filmový esej, snažící se nejen o zobrazení metropole, ale
především o zachycení jejího ducha, atmosféry, proměn - a zároveň i určité
neměnnosti. V rychlém tempu se střídají archivní dokumenty se záběry současné
tváře hlavního města. Podle tvůrců "název Praha jako by zde nevystupoval v
roli podstatného jména, ale spíš jako sloveso vyjadřující schopnost daného místa
k sebeproměňování".
(ap)