HUDEBNÍ PUBLICISTÉ V ČESKÉM ROZHLASE
Muž na
pomezí - Petr Dorůžka
Do rozhlasu se dostal přes hudbu - jako každého
teenagera jej zajímala. Bylo to v 60. letech, když v Anglii a v Americe nastupovaly
jména jako The Doors nebo Frank Zappa. U nás se tato hudba tehdy prakticky neobjevovala
a Petr Dorůžka s ní chtěl veřejnost seznámit. Psal o ní a snažil se ji dostat do
rádia. Krátce to šlo kolem 1968, v době normalizace už ne. Od počátku 90. let se
zabývá hudbou, známou u nás pod názvem world music. Je to hudba ze všech koutů
světa, která navazuje na místní tradice. Pro stanici ČRo 3 - Vltava připravuje Petr
Dorůžka už dvanáct let pořad Hudba na pomezí a od roku 1995 také Rozmanitosti.
Jednou týdně se podílí na pořadu Mezi drakem a hadem a pro zahraniční posluchače
vybírá jednou měsíčně českou hudbu pro pořad Létající koberec.
Mohl byste specifikovat své
rozhlasové pořady?
Rozmanitosti řídí paní redaktorka Radechovská a vybírá si z širokého okruhu
přispěvatelů. Já jsem jedním z nich. Pořad Mezi drakem a hadem se vysílá v
nekřesťanskou hodinu od tří do čtyř ráno. Zpravidla v něm běží hudba souvisle,
jen s krátkým úvodním textem. Zařazuji zde hudbu meditativního a duchovního
charakteru, která vynikne v delším časovém úseku. A Hudba na pomezí se vysílá
dvakrát do měsíce v pondělí od jedenácti hodin večer. Střídají se v ní dva
modely: žebříček nahrávek world music, sestavovaný nikoli podle komerčních
hledisek, ale podle toho, po čem sahají moji kolegové, kteří dělají podobnou práci
v různých evropských stanicích. Druhým typem náplně jsou aktuální nahrávky,
které téměř nikdo nezná, není to totiž žádný velký obchod.
World music u nás není
obecně známý pojem. Jak byste ho přiblížil?
Nejedná se o jeden styl, může jít o irskou a skotskou hudbu, africkou i
pákistánskou, stejně jako tu, co se hraje na Moravě nebo v Řecku. Jde o hudbu, která
se v té které zemi doopravdy hraje, ne folklor, předváděný turistům, muziku, jež
se hrála před sto lety. World music dnes provozují hudebníci, kteří mají zažitou
určitou tradici, ale hrají třeba na elektrickou kytaru.
Jak získáváte nahrávky?
Zájem o world music stoupá, i velké firmy stojí o její šíření. Občas nahrávku
dostanu přímo od hudebníků, kteří desku natočí a vydají vlastním nákladem.
Některé věci si ale samozřejmě musím i koupit.
Podle čeho skladby do svých
pořadů vybíráte?
Někdy sáhnu po písni, která mě zaujme na první poslech. Jde-li o umělce známého,
je možné zahrát i něco netypického, ale mnohdy jde o text písně, proto je lepší
přiblížit píseň v té rovině, kterou lidé znají, nepouštět se do nějakých
muzikologických rozborů. Raději popíšu prostředí, v jakém hudba vzniká, než
abych říkal, že nástroje mají struny ze střev dobytka a že hráči pocházejí z
kmene Hamitů. Důležité jsou okolnosti, za kterých hudba vznikla, a to, co říká
místním lidem.
MIRKA ŠTÍPKOVÁ
Foto
Jarmila Kutová |