Sabina
Laurinová patří k nejmladší herecké generaci, přesto už stačila ztvárnit řadu
rolí divadelních, filmových i televizních. Hrála v Semaforu, v Divadle na Starém
Městě, v Divadle Bez zábradlí, během sedmiletého angažmá v Divadle ABC vytvořila
role v inscenacích Past na myši, Cyrano z Bergeraku, D?Artagnan nebo Vlak duchů.
Účinkovala v seriálu Konec velkých prázdnin, v televizních inscenacích První a
poslední, Polední žár, ve filmech Kainovo znamení, Padělatel, Má je pomsta. V
pohádce Zdeňka Trošky Z pekla štěstí si zahrála princeznu Eufrozínu. Věnuje se i
dabingu a natáčení rozhlasových her a pohádek. Již delší dobu uvádí s Pavlem
Trávníčkem televizní pořad Do-re-mi. Nyní představuje Ofélii v muzikálu Hamlet.
Pocházíte z umělecky
zaměřené rodiny. Tatínek vás však od herectví odrazoval. Musela jste své
rozhodnutí tvrdě prosazovat?
Pokud si pamatuji na dobu svých čtrnácti let, kdy jsem se rozhodovala, co budu dělat,
žádný velký konflikt mezi námi neprobíhal. Můj tatínek je diplomat. Velmi klidně
mi vysvětlil, co mě v herecké profesi čeká, věděla jsem tedy, do čeho vstupuji.
Tehdy jsem si ale nedokázala představit, že bych dělala něco jiného než herectví.
A tak zvítězila konzervatoř.
Zjišťujete, že měl tatínek
v něčem pravdu?
Měl pravdu v tom, že herecká profese je těžká a vydrží u ní jen lidé s pevnými
nervy. Herci bývají velmi citliví, což jim na druhou stranu umožňuje lépe se vžít
do různých postav. V herecké profesi je pořád něco nového. Jen co dojdete k
premiéře, čeká vás další úkol. Je to o neustálém pochybování a práci na
sobě.
A vy jste si ve čtrnácti
herectví představovala jinak?
Nepřemýšlela jsem o tom. Lákalo mě hrát, zpívat, tancovat. Nepřipouštěla jsem
si, že v herectví existuje rivalita, odříkání, pevný řád, který funguje
zvlášť v divadle. Člověk musí být stále připravený. Jak říkala paní
profesorka Helena Rejšková: "Nikdy nevíš, kdy přijede tvůj vlak."
V současné době zpíváte v
muzikálu Hamlet. Čím vás muzikálové herectví zaujalo?
Příběh umocňuje hudba, je to trochu jiný projev než v činohře, veškeré emoce zde
dáváte do hlasu. Projev je limitovaný hudbou, tím spíš, že v divadle Kalich nemáme
hudbu živou. Je to komornější prostor, a proto vyžaduje civilnější projev.
Myslíte si, že se
muzikálová produkce udrží do budoucna?
U nás měla opereta a muzikál vždy své místo, například v Hudebním divadle v
Karlíně nebo v Divadle ABC. Muzikály tady mají tradici, nejsou žádnou novinkou.
Říká se - co Čech, to muzikant - a já pozoruji v pořadu Do-re-mi, kolik lidí chce
zpívat. Český národ si lásku k hudbě udržuje a muzikály určitě budou mít své
diváky. Jediná věc, která lidi může odradit, je cena takových představení. Jenže
muzikálová divadla si na sebe musí vydělávat sama.
Na roli Ofélie v muzikálu
Hamlet jste se musela připravit hlavně pěvecky. Jak jste se s ní vypořádala?
Nebyla to moje první pěvecká příležitost, vždyť jsem začínala v Semaforu.
Zpívaná role se od účinkování v činohře liší tím, že veškerý cit, napětí a
energii musíte vložit do hlasu. Během zkoušení
jsem chodila na hodiny zpěvu, ale základy jsem měla už z Kühnova dětského sboru a z
konzervatoře. Teprve teď jsem si uvědomila, co všechno nám škola nabízela - měli
jsme korepetici, melodram, šanson, hodinu zpěvu. Co bychom s některými kolegy teď za
takovou podporu dali.
Liší se muzikálový soubor
od činoherního?
V obou souborech jsem měla štěstí na skvělé kolegy. Rozdíl spatřuji asi v tom, že
v Divadle ABC je stálý soubor, herci se za ta léta už znají, vědí, na co kdo
slyší, jsou zvyklí na týmovou práci. V Hamletovi se v některých případech lidé
potkali poprvé, většinou to nejsou činoherci, ale zpěváci. Jsou zvyklí vystupovat
sami za sebe, a tady se učí pracovat s partnerem a vnímat jej. Herci se víc zabývají
rolí, hledáním a vymýšlením různých situací a nálad. Pěvecký svět je
přímočařejší.
Poté, co jste dostala nabídku
účinkovat v Hamletovi, musela jste se vzdát některých rolí v ABC a jistě i
dalších věcí. Litujete?
Je pravda, že jsem musela z ABC po sedmi letech odejít na volnou nohu, poprvé za sedm
let mě angažmá svazovalo a musela jsem zvolit novou cestu. Ale kontakt s divadlem jsem
nepřerušila. Pořád mám v ABC tři inscenace.
Chtěla byste si zahrát
nějakou vážnou, třeba tragickou postavu?
Na konzervatoři jsme k maturitě nastudovali Sofoklovu Antigonu. To byla výrazná
dramatická role a já jsem věděla, že i tam bych se cítila dobře. Na takovéto role
jsem příliš štěstí neměla, v ABC i v Semaforu je repertoár spíš zábavný. V
Divadle Bez zábradlí jsem ale hrála i v Mrožkově Tangu a styl této tragikomedie mi
vyhovoval nejvíc. Byla bych ráda, kdyby nějaká vážná role přišla.
Měla jste možnost zahrát si
s legendami, jako je Miroslav Horníček nebo Stella Zázvorková. Jak je vnímáte - ať
už na jevišti, nebo v civilu?
Jako nesmírně vzdělané a humánní osobnosti. Doba je strašně uspěchaná, a právě
na nich cítím určitý životní klid, moudrost a humor. Ačkoli oba zažili hodně
vrcholů a propadů, dokázali se vždycky zvednout a jít dál.
Televizní diváci vás znají
především jako moderátorku pořadu Do-re-mi. Měla jste s touto profesí nějaké
zkušenosti?
Spadla jsem do toho zcela nečekaně. Během dvou dnů jsem se měla rozhodnout, jestli to
zkusím, ale protože se ráda učím nepoznané věci, rozhodla jsem se kladně. Určitá
skupina lidí tento typ pořadu odsuzuje, protože nesplňuje jejich intelektuální
úroveň. Ale pro mě je to zkušenost k nezaplacení. Nemám ráda označení moderátor,
stále se považuji za herečku a v Do-re-mi za Sabinu Laurinovou, která pořadem
provází a měla by účinkující co nejlépe představit, zbavit trémy a třeba je i
rozesmát.
V Hamletovi se pohybujete mezi
profesionálními zpěváky. Jak vnímáte amatéry, kteří se chtějí alespoň jednou v
životě postavit před kameru a více či méně dobře zazpívat ostatním?
Občas se v Do-re-mi objeví člověk, který už dávno mohl zpívat profesionálně.
Naopak jindy výkon soutěžícího zaskřípe takovým způsobem, že si o něm ostatní
myslí, že musí být blázen, když se tak dokáže shazovat před televizními
kamerami. Ale každý dostane šanci. Buď si splní svůj sen, udělá někomu radost,
nebo přijde k poznání, že už nikdy zpívat nebude. Právě v tom vidím smysl tohoto
pořadu.
Přivedou vás někdy odpovědi
soutěžících do úzkých?
Samozřejmě se to občas stane. Ale rozhovory si nechci dlouze připravovat, zůstanou
spontánní, improvizované.
Nezahálíte ani v oblasti
filmu. Se Zdeňkem Troškou jste natočila pohádku Z pekla štěstí. Nechybí vám před
kamerou kontakt s diváky?
Nechybí, možná právě proto, že si ho dost užiju v divadle. Film vyžaduje jiný
styl práce, je to velmi úzká spolupráce s režisérem, kameramanem a hereckým
partnerem. Jim musíte důvěřovat, protože to jsou v daný moment jediní diváci a
rádci. Kouzlo filmu je také v tom, že si ho můžete pustit třeba za třicet let a
pořád zůstává živý, kdežto divadelní představení skončí a už nikdy se
nezopakuje.
V tomto filmu jste si zahrála
princeznu. Pokolikáté?
Zase takové štěstí na princezny nemám. I když mě čeká mě natáčení Z pekla
štěstí II., takže si Eufrozíny užiju. Hrála jsem různé role, samozřejmě i v
pohádkách, ale byly to třeba venkovské holky nebo nadpřirozené bytosti. Eufrozína
patří ke šťavnatým rolím, které mám ráda, nabízí velkou škálu výrazových
prostředků - vychytralost, vztek, humor i pláč. I v druhém dílu prý budu pěkná
potvora.
Věnujete se ještě dabingu?
Věnuju, i když mám teď opravdu málo času. Ale v dabingu mám možnost prožít roli,
kterou bych si třeba nikdy v životě nezahrála. Mám ráda precizní práci, třeba s
režiséry Klosem nebo Hruškou. Ráda dabuju komedie a psychologické filmy. Když mi
práce připadá příliš jednoduchá, nemám z ní dobrý pocit.
Chtěla byste si někdy
vyzkoušet práci, která se netýká vaší profese?
Kdybych měla dělat něco jiného, určitě bych vyhledávala kontakt s lidmi.
Nedokázala bych sedět v kanceláři. Jsem hodně temperamentní, proto by ta činnost
nesměla být stereotypní. Moje maminka pracuje v cestovním ruchu a třeba
průvodcovství je věc, která by mě bavila. Taky by mě lákaly produkční práce.
Nemám ani osobního manažera, jak je v dnešní době zvykem, tyto záležitosti si
ráda vyřizuji sama. Třeba budu někdy pro někoho i dobrou manažerkou... Všechno, co
ráda dělám, se točí kolem nějakého vzruchu.
Máte za sebou jedenáct let
herecké dráhy. Kam byste chtěla směřovat a čeho dosáhnout?
Čím jsem starší, tím víc přemýšlím o osobních věcech, třeba o dětech. A taky
bych si přála mít štěstí na dobré projekty, kolegy a režiséry, se kterými bude
mít smysl pracovat. Nechci ztrácet čas věcmi, které mi nic nedají, a ustrnout na
tom, že se něco povedlo. Motorem je pro mě překonávat překážky. Chtěla bych
stále dostávat výzvy typu Hamleta nebo Do-re-mi.
Co vás čeká v nejbližší
době?
Natáčení pohádky Z pekla štěstí II. a další díly Do-re-mi. Pro Supraphon navíc
chystám nahrávku pohádky Princezna se zlatou hvězdou na čele. Ale těším se taky na
poznávací zájezd do Izraele, který absolvuju s tátou. Je to poprvé za sedm let, kdy
mám v sezoně týden volna. A taky musím vymalovat.
MIRKA ŠTÍPKOVÁ
Foto archiv