Do jaké míry
odpovídají tyhle drsné typy vašemu osobnímu temperamentu a charakteru?
Sám sebe asi člověk těžko může popisovat, ale já v pravdě nejsem takový, jaké
role hraju. Spíš bych řekl, že čím jsem starší, tím se stávám opačnějším
typem člověka - přemýšlivým, zádumčivým a romantickým. Když jsem v jednom
rozhovoru uvedl, že jsem nejvíc toužil hrát Romea, dotazující se podivil. S
charakterem člověka nemá role mnoho společného. Je známo, že největší čeští
komici patřili v civilu k nejsmutnějším lidem. A naopak. Mě na DAMU učil pan Voska,
který byl považován za klidného, mírného, lehce melancholického člověka - a
vůbec to nebyla pravda.
Magii divadla jste díky své
mamince - herečce - poznával již od dětství. Čím vás tehdy divadlo fascinovalo a
co se od těch dob ve vašich pocitech změnilo?
Co mě úplně poprvé nejvíc fascinovalo, byla vůně divadla. Dřív se - na rozdíl od
současnosti - zásadně používala opona. A já si pamatuju - to mi mohly být tak tři
čtyři roky, že když se zvedla, zavanul do hlediště takový zvláštní odér prachu
a šminek. Tu tajuplnou vůni zákulisí si dodnes živě vybavuji. V divadle jsem
vyrostl, takže jsem byl odmalička v šatnách, většinou s herečkami - oslovoval jsem
je teto - a ty také tak zvláštně voněly: ještě dlouho po válce se používaly
staré německé šminky - Leichnerky - a odličovalo se kakaovým máslem, které jsem
toužil jako dítě strašně ochutnat. Tenhle čichový vjem se z divadla skoro vytratil.
Dnes divák vejde do hlediště a kouká se na otevřenou scénu. To je škoda, divadlo
má být podívaná a překvapení, a ten první tajemný vjem, když se zvedá opona, k
němu patří.
Na svém rozhlasovém kontě
máte již téměř padesát titulů. Ve vašem dynamickém hereckém projevu má přitom
velký význam pohyb, tělesnost. Nevadí vám, že mikrofon vaše výrazové prostředky
omezuje pouze na ty hlasové?
Pohyb je jen jedním z projevů energie, kterou investujete. Když herec přijde na
jeviště a takzvaně aktivně stojí a nic nedělá, stejně diváci přemýšlejí - co
se tomu člověku děje. V rádiu se sice nehýbete, ale energie, která z vás tryská,
je stejná, jako kdybyste chodil. Staří rozhlasoví režiséři - ti hodně dobří,s
některými jsem měl tu čest pracovat - říkali: "Uvědom si, že se těžce
zvedáš, jdeš..." To není jen záležitost nádechu a výdechu, ale například i
představy, že za sebou máte jízdu na koni, nebo že jste absolvoval hrůzný zážitek
a někam běžíte, někomu ho vykládáte... To všechno se do repliky musí dát. Takže
pohyb vlastně v rádiu nemizí, i když se v něm nepoužívá.
Hrajete někdy i mimo scénu, ve svém civilním životě?
No to víte, že ano. To je podobné, jako kdybyste se zeptal chirurga, jestli v
restauraci při večeři myslí na operaci, nebo ne. Určitě by odpověděl ano. Herec,
který se cele věnuje svému povolání - což je, troufám si říct, valná většina
herců - na své hraní myslí pořád. Když mám před sebou večer těžké
představení, tak už ráno při čištění zubů prožívám napětí a snažím se
proniknout do pohybové kultury své postavy. Pamatuji se, že když jsem hrál v
Městských divadlech pražských Lermontovova Arbenina, tak sotva jsem se probudil, už
jsem se choval tak trochu jako ruský kníže. Nebo jsem si alespoň myslel, že se tak
chovám. I v tramvaji jsem stál jinak. Možná to nebylo vidět, ale vevnitř jsem to tak
cítil.
Celý život pracujete s
emocemi, ovládáte je. Stane se vám někdy, že ony ovládnou vás?
To je opravdu na herectví kouzelné - že ovládáte emoce lidí. Když stojíte v
Národním divadle, hrajete pro 800 lidí a oni na váš - když to řeknu pejorativně -
"povel" jsou zticha, nebo jsou dojatí, nebo se smějí. To je ohromné a
vzrušující. V tomhle má herectví velmi blízko k magii a čarodějnictví. A možná
právě proto, že takto dennodenně s emocemi pracuji, občas se mnou pořádně
zacloumají. Něco podobného jsem zažil zrovna včera. Doma jsme se se ženou a dcerou
dívali na Primu, na pořad Sauna. Byl o leukémii a dárcích kostní dřeně. Uváděl
ho Honza Musil, který sám leukémii má. A my jsme pokorně seděli a tiše plakali.
Mně i mé ženě na rakovinu zemřela téměř celá rodina. Když v pořadu vystoupili i
ti šťastní, kterým byl někým zachráněn život, všichni tři jsme měli slzy v
očích a nestyděli se za ně.
Zmínil jste se o své dceři.
Vím, že se po střední škole hlásila na DAMU, ale nakonec přece jen šla studovat
něco jiného. Nicméně - nezůstala v ní touha po divadle?
Myslím, že ne. Spíš než opravdový zájem ji tenkrát k tomu přivedlo to, že jí
divadlo v jejích sedmnácti imponovalo. Dnes už jí je čtyřiadvacet a její život se
ubírá jiným směrem - vystudovala jazyky a nyní na filozofické fakultě studuje
sociální práce. Přesto si o ní neskromně myslím, že herecké předpoklady v sobě
má a asi po mně zdědila i určitý druh exhibicionismu. Oboje ale nejspíš není tak
silné, aby se divadlu věnovala profesionálně.
Již jedenáct let učíte na DAMU. Co vás k téhle práci
přitahuje?
Když jsem končil divadelní fakultu, tehdejší profesor pohybové výchovy Karel
Bednář mi nabízel, abych tam šel učit jako jeho asistent. Kdysi jsem tancoval,
kulturu pohybu vyznávám a přiznávám, že kdybych tehdy neodešel do libereckého
divadla, asi bych býval na škole zůstal. Když jsem pak za několik let získal
angažmá v Praze, opět jsem se o školu začal zajímat: chodil jsem na předváděčky,
do DISKU... Můj viditelný zájem přivedl v revoluční polistopadové době studenty
DAMU k tomu, že mě navrhli do seznamu lidí, které by rádi viděli jako své učitele.
Učení mě velmi baví. Jisté zkušenosti z divadla za těch 28 let přece jen mám a
rád bych předal studentům i to, co jsem sám slýchal od svých kantorů - především
Václava Vosky a Vlasty Fabianové, ale také od dalších velikánů herectví, s nimiž
jsem se na DAMU setkal - Hrušínského, Vejražky, Sklenčky, Nedbala... Navíc jsem měl
štěstí i na řadu vynikajících režisérů - například na Miroslava Macháčka. -
To, co člověk těmhle lidem "ukradne", to má pak za povinnost předávat
dál. A také učím rád proto, že díky tomu nekamením a neblbnu - nebo si alespoň
myslím, že ne. Pohybujete se mezi lidmi, kteří by mohli být vašimi dětmi, ale
připadáte si, jako byste sám byl ještě nedávno na škole.
Jaká je podle vás dnešní
studentská generace?
Vždy jsem byl zastáncem toho, že mladí lidé se nemění - akorát, že my jsme v
šedesátém osmém měli dlouhé vlasy a oni dneska mají vyholené lebky. - Teď ale s
hrůzou zjišťuji, že to není pravda, že se mění. Za našich dob jsme si jako
studenti třeba nedovedli představit, že budeme dělat něco jiného než divadlo, a
také jsme k němu všichni šli. Dnes půlka mých studentů zůstává v Praze a
diletuje v dabingu, v reklamách... Já jim to nevyčítám, ale líto mi to je. Když
dostanou nabídky z oblastních divadel, mnozí je odmítají proto, že nechtějí z
Prahy. To za nás neexistovalo. Já jsem nastoupil do svého prvního angažmá v Liberci
za tisíc korun hrubého a týden před gáží jsem žil na dluh. Rodinu jsem zakládal
do divadelní ubytovny ve sklepě. Věci do domácnosti jsme si se ženou pořizovali až
v průběhu manželství a první auto jsme měli teprve po patnácti letech. I když jsme
byli oba vysokoškoláci, byli jsme chudí. Finanční podmínky v mimopražských
divadlech dnes jistě horší nejsou. Jen ta touha hrát v divadle je nejspíš u
dnešních mladých slabší. Pravda - moderátor je placený lépe než divadelní herec.
Vy jste nikdy neměl nutkání
uplatnit se jinak - třeba v politice? Po listopadu tak učinili mnozí herci.
Tehdy jsem byl také osloven - zda nechci jít do České národní rady. Jenže já při
své povaze bych v takovém případě musel přestat dělat divadlo a jít studovat
filozofickou nebo ekonomickou fakultu - abych mohl Klausům a těmto pánům vůbec
hledět do očí. Jinak by to nemělo smysl a bylo by to jen kvůli ksichtu; což se tak
sice dělo, ale naštěstí je to už pryč.
Politika vás tedy neláká?
Ne a také nikdy nelákala. My jsme byli vždycky pravicová rodina, u nás se svazácké
košile nedržely ani v padesátých letech. Babička byla operetní subreta se vším, co
k tomu patřilo - s velkým bytem, koncertním křídlem - a já jsem byl vychováván
spíš buržoazně. Jakákoli politická angažovanost se u nás nebrala - kromě
občanské. Na tu pak maminka dojela: v osmašedesátém se angažovala - jako ostatně
celý národ - ale pak jako jedna z mála si za tím stála a odmítla podepsat
vyjádření, že k takovému angažování se byla nucena. Jedenáct let pak dělala
servírku, žena pro které bylo divadlo vším a která nic jiného neuměla. To pro ni
bylo velké ponížení. Myslím si, že umělec má být - kromě výjimek, jakým byl
listopad 1989 - nestranný a apolitický: slouží totiž všem. Jsem-li herec, tak musím
národu hrát. V jakékoli době a jakémkoli systému. Nechápal jsem například
nedávné žurnalistické výpady proti Rudolfu Hrušínskému, že kolaboroval s
předchozím režimem - to je absurdní! Také jsem hrál v různých seriálech, ale za
to, co se tu dělo, se zodpovědný necítím. Ostatně co je horší: Emanuela,
Kassandra, nebo Major Zeman? Otřesné americké seriály, které deformují vkus a
hodnotová kritéria diváka, nebo major Zeman? Obojí je zlo.
Než se náš rozhovor dostane
ke čtenářům, nastanou divadelní prázdniny. Jak je budete trávit?
Ty letošní rok trošku výjimečně, protože obvykle bývám herecky dost aktivní.
Předloni jsem režíroval při letních Shakespearovských slavnostech na Pražském
hradě Macbetha a ten se pak asi desetkrát hrál i loni. Letos jsou poprvé prázdniny,
kdy mám jeden natáčecí den uprostřed července a pak nic. Budu na chalupě, kterou
jsem nedávno dostal od svého tchána - na Jižní Moravě ve vyhlášené vinařské
oblasti u Břeclavi. Je to sice daleko, ale mám tam i vinohrad a ve sklepě téměř 500
litrů vína. Je tam krásné koupání a kromě vinohradu mě také čeká i spousta
jiné manuální práce. Ta mě baví, jsem docela zručný, leccos si dokážu udělat a
krásně si přitom odpočinu.
V lednu příštího roku
oslavíte "významné životní jubileum." Jak se na jeho prahu cítíte?
Mám dojem, že jsem pořád stejný: figura se mi moc nezměnila, ani temperamentem jsem
se nijak neproměnil, ženský se mi pořád líběj a líbit se, doufám, budou... Spíš
ale uvažuju o tom, že v tomhle věku umřel můj otec - tomu bylo devětačtyřicet - i
moje maminka, které bylo třiapadesát. Takže vím, že nad člověkem jako Damoklův
meč visí osud, a že by ho proto měl - seč umí a může - naplňovat. Život je
opravdu krátký. Pomalu začínám v různých inscenacích hrát tatínky a ani v
dabingu mi už nepřidělují ty mladé bouřliváky, které jsem hrával - i když
pořád se je snažím do rolí nějak vpašovat. Mám-li ovšem vedle sebe takové herce,
jako je Pepík Somr, nebo vzpomínám-li na pana Kemra, Hrušínského, Vosku, paní
Medřickou, Fabianovou, paní Rosůlkovou, anebo když jsem viděl, čeho byla při
Macbethovi schopna Jarka Adamová - tak si říkám, že dokud člověka neopustí
energie, vlastně nezestárne. A že platí, co říkával Voska: "Učíš se a
zkoušíš až do smrti." Mně přitom bude teprve padesát!
BRONISLAV PRAŽAN