číslo 30/2000 |
|
Televize a film |
|
ZVEME
VÁS DO KINA
Poslední Kubrickovo dílo
Poslední film Stanleye Kubricka Eyes Wide Shut (česky asi Oči zeširoka zavřené) konečně dorazil po premiéře na karlovarském festivalu i do našich kin. Inspirován Snovou novelou rakouského prozaika a dramatika Arthura Schnizlera zasadil svůj příběh do současných newyorských scenerií a hrdiny vyprávění, úspěšný manželský pár (Tom Cruise a Nicole Kidmanová) nechal projít bizarními událostmi, při nichž se tázal, kde vlastně jsou hranice mezi představou a skutečností. Nemáme nakonec sklon vnímat skutečnost jako noční můru, naopak snění jako cosi téměř nepřístojného, co by se snad ani nemělo přiznávat? Jako by Kubrick sděloval: zatímco muž má sklon své zálety považovat za normální, manželčinu zpověď, jak byla fascinována (ale pouze fascinována) kterýmsi mužem, prožívá jako mučivou událost... Film vznikal dlouho, některé scény se přetáčely, docházelo i k výměně herců. Navíc se začalo šuškat o neslýchaných sexuálních orgiích. A bohužel nejen bulvární časopisy hledaly senzaci. V referování o výsledku pak převládaly rozpaky, často spíše dosvědčující rozpaky pisatelů, jejichž zavedeným přihrádkám se Kubrickův snímek náhle vymykal. Veronika a Avierez Tuckerovi píší do Lidových novin, že mnohé jim připadá nedomyšlené, ba anachronické: Nepřesnosti a nelogické situace jsou aranžovány tak důkladně, že nelze pochybovat o jejich záměrnosti. Tomáš Hoffman v Premiere snuje bezmála básnivé úvahy: Neodbytná snová naléhavost je jen jednou z mnoha interpretačních indicií, jejichž stezky se proplétají členitou krajinou sexuálních obsesí a slévají se ve freudovský veletok potlačovaného chtíče. Snímek Eyes Wide Shut jistě nepatří ke nejzdařilejším položkám v Kubrickově filmografii, ale jako každé precizně odvedené dílo musí nutně fascinovat. Přečnívá své okolí, podoben pečlivě, ale přesto nahrubo otesanému monumentu. JAN JAROŠ |