VZPOMÍNÁNÍ MIROSLAVA HORNÍČKA
Jak se Horníček mohl stát švagrem Julia
Fučíka
Vzpomínání Miroslava Horníčka připravuje pro první čtvrteční
Kolotoč v měsíci redaktor Jan Hůla. Ten také z literárního zpracování vzpomínek,
jež vydal v nakladatelství Formát pod názvem Zpověď na konci cesty, vybral pro
čtenáře Týdeníku Rozhlas vyprávění o některých Horníčkových krásných
přátelstvích.
Adolf
Branald ve Skřínce s líčidly píše, že za herci se táhla těžko identifikovatelná
vůně šminek a líčidel...
Tento charakteristický parfém k divadlu skutečně patřil, dneska je
však už všechno jinak. Vzpomínám, že jsme v Plzni žili v takovém rozděleném
bytě. Dvě místnosti jsme obývali my: tatínek, maminka a já. Ložnici a kuchyni
majitelka tohoto bytu paní Weinsteinerová, která měla kdysi ve Vídni hotel. Také jí
nikdo neřekl jinak než Vídeňačka. A ve čtvrté místnosti bydleli vždycky herci.
Často se tam střídali, protože v Plzni přijde herec k divadlu, je tam rok nebo dva,
odchází a svůj byt nabídne zase novému kolegovi. Takže tam bydleli vždycky herci a
je zajímavé, že ten byt jimi voněl. A když jím prošla subreta, táhl se za ní
oblak vůně.
Krásné slovo subreta...
Já teď budu dělat se Suchým a Molavcovou pořad, který se bude
jmenovat Ach ty subrety. Od dětství jsem žil v bytě, kde bydlely a mám k nim
zvláštní vztah. Dodnes považuji slovo subreta za trochu nemravné, dráždivé a
říkám si, že dospělí lidé by je neměli vyslovovat před dětmi. Samozřejmě,
žertuji, v tom slově však cosi lascivního slyším. A v Plzni v bytě Adler
Weinsteinerové vždycky nějaká subreta bydlela, buď s partnerem nebo s kolegou z
divadla. A tam jsem poprvé nasával do sebe tu divadelní atmosféru, vůni subret a
jejich smích. Jednou za čas se byt propojil a pořádal se tam večírek.
Udělal se mejdan...
Udělal se mejdan. Majitelka paní Weinsteinerová šla spát ke své
sestře, která bydlela o patro výš a měla takové podivné jméno Toni Mochikemblová.
Těm večírkům se říkalo "hej župi", jako je "hej rup" tak
"hej župi". Tatínek pro celou společnost vařil kávu a jinak se pilo víno,
koňaky, kontušovka a becherovka. Maminka obsluhovala. No, byly to nádherný večery.
Já jsem však musel jít spát k babičce nebo ke strejdovi.
Abyste neviděl ty konce...
Ty jsem nikdy nezažil, když jsem druhý den přišel, už bylo po večírku. Byly to
veselé večery, kde jsem asi poprvé nasával zvláštní atmosféru rozpustilého
herectví. Ono se tomu říkalo bohémství, ale myslím, že to není to správné slovo.
Říkal jste, že s Jiřím Suchým a Jitkou Molavcovou chystáte
pořad o subretách. O čem to bude?
Budu vypravovat některé historky o subretách, protože já jsem jednou
dokonce účinkoval i v operetě.
Zamiloval jste se někdy do nějaké subrety?
Ne, ne, ale miloval jsem jednu dívenku od divadla, to mi bylo devět, deset let. Tak jsem
ji miloval, že jsem se ji bál potkat. Byla to sestra Julia Fučíka. Kdybych vydržel v
té lásce, mohl jsem mít za švagra národního hrdinu. Fučík byl rozporuplná
osobnost. Po pětačtyřicátém roce jsem o něm napsal a režíroval pásmo. Vyšli jsme
z Reportáže psané na oprátce a Pepík Šmída, režisér
Větrníku, mi řekl: Udělej z toho představení. Splnil jsem jeho přání. Fučíka hrál Zdeněk Řehoř a jedna kolegyně zpívala krásné
ruské písně. Gusta Fučíková mi přinášela různé články svého muže ze
střední Asie, které ještě nevyšly tiskem a já jsem je využil k divadelní
montáži.
Jak se vám spolupracovalo s Gustou Fučíkovou?
Ona byla velice ochotná, laskavá a vstřícná. Velmi mi pomáhala tím, že mi ty
materiály dodávala. I když měsíc po premiéře napsala článek, v němž pásmo
odsoudila. Velice se však mýlila, protože spletla dohromady Honzlovu dramatizaci
Reportáže psané na oprátce a naše představení. Napsala, že viděla Honzlovu
inscenaci Reportáže psané na oprátce, v níž hrál Řehoř a Horníček, což byl
naprostý nesmysl. Prostě jsem se tehdy Gustě Fučíkové nezavděčil.
Asi vaše představení vůbec neviděla...
Viděla, ale zmýlila se. Už to měla zřejmě nějak popletené, protože já jsem
Honzlovo představení vůbec neviděl, natož abych v něm hrál. Podobně na tom byl
Zdeněk Řehoř.
Setkal jste se někdy s Juliem Fučíkem?
Nikdy. Znal jsem ho z vyprávění Jana Wericha. Mám dokonce na chatě vystavenou fotku,
kde jsou v Moskvě vedle sebe na Rudém náměstí Jan Werich, Jaroslav Ježek a Julius
Fučík. Werich měl k němu kladný a vstřícný vztah. Říkal, vždyť i ta jeho
přezdívka profesor Horák svědčila o tom, že to byl kluk, který hrál takovou
uličnickou hru. To nebyla z jeho strany odpovědná odbojářská činnost, myslel to
však všechno velice upřímně. Werich ho také nepodceňoval ani neodsuzoval. Jenom
upozorňoval na jeho klukovskou hravost. Werich také říkal, že to byl kluk v tom
nejlepším slova smyslu, vždycky s ním byla obrovská zábava.
Pane Horníčku, když se tak rozhlížím po vašem pokoji, tak
vás tady vidím na fotografii s ministrem kultury Pavlem Dostálem. Vy se spolu dobře
znáte?
Každý herec by měl znát svého ministra. Přiznávám, že jsem se neznal třeba
osobně se Zdeňkem Nejedlým. S Pavlem Dostálem se však znám už více než třicet
let.
To přátelství má tedy svou historii...
Ano, v dobách, kdy ještě nejen, že nebyl ministrem, ale nesměl vůbec nic, se mnou
jezdil po zájezdech. Dělali jsme Dobře utajené housle a Pavel Dostál nám pomáhal
stavět kulisy. V té době jsem hrál v Olomouci své představení Kantor Barnabáš a
žáci darebáci s bratry Traxlery a Hedou Hoškovou. Kulturní referentka mi tehdy před
představením říkala, že Dostálovo jméno nesmí na jevišti padnout. Uklidnil jsem
ji, že jeho jméno skutečně nevyslovím. A tak jsme hráli, hráli a Petr Kozel, který
představoval jednoho ze žáků darebáků mi ke konci hry říká: Pane magistře,
nepíšete teď něco nového? A já jsem odpověděl: Ano, ano, píšu nový
román: Jak jeřábník Pavel dostál svému slovu. Takže jsem Pavla Dostála přímo
nejmenoval, ale jeho jméno přesto na jevišti zaznělo.
Ta fotografie s Pavlem Dostálem je z oslavy vašich osmdesátých
narozenin?
Ne. Při oslavě osmdesátin jsem byl na jevišti a Pavel Dostál za mnou přišel s
velkou kyticí. Seděl jsem za stolem, on mi podával kytku a říkal: To máš od
ministra kultury. A já jsem mu řekl: Tak ho pozdravuj. Pavla si samozřejmě
vážím jako ministra, ale pro mne je především přítelem, s nímž jsem během
třiceti let leccos zažil. Při oslavách čtyřiceti let Semaforu bylo nesmírně
těžké se ubránit dojetí. Seděl jsem vedle Pavla, on mi utíral slzy a držel mne za
ruku. A já jsem říkal: Pusť mi tu ruku, ty vole, nebo si lidi budou myslet, že je
mezi námi registrované partnerství. A ve skutečnosti je to krásné přátelství,
kterého si moc vážím. |