číslo 32/2000
vychází 24. července

Zpět na obsah         

Rozhlasová
publicistika


VZPOMÍNÁNÍ MIROSLAVA HORNÍČKA

Jak se Horníček mohl stát švagrem Julia Fučíka

Vzpomínání Miroslava Horníčka připravuje pro první čtvrteční Kolotoč v měsíci redaktor Jan Hůla. Ten také z literárního zpracování vzpomínek, jež vydal v nakladatelství Formát pod názvem Zpověď na konci cesty, vybral pro čtenáře Týdeníku Rozhlas vyprávění o některých Horníčkových krásných přátelstvích.

Adolf Branald ve Skřínce s líčidly píše, že za herci se táhla těžko identifikovatelná vůně šminek a líčidel...
Tento charakteristický parfém k divadlu skutečně patřil, dneska je však už všechno jinak. Vzpomínám, že jsme v Plzni žili v takovém rozděleném bytě. Dvě místnosti jsme obývali my: tatínek, maminka a já. Ložnici a kuchyni majitelka tohoto bytu paní Weinsteinerová, která měla kdysi ve Vídni hotel. Také jí nikdo neřekl jinak než Vídeňačka. A ve čtvrté místnosti bydleli vždycky herci. Často se tam střídali, protože v Plzni přijde herec k divadlu, je tam rok nebo dva, odchází a svůj byt nabídne zase novému kolegovi. Takže tam bydleli vždycky herci a je zajímavé, že ten byt jimi voněl. A když jím prošla subreta, táhl se za ní oblak vůně.

Krásné slovo subreta...
Já teď budu dělat se Suchým a Molavcovou pořad, který se bude jmenovat Ach ty subrety. Od dětství jsem žil v bytě, kde bydlely a mám k nim zvláštní vztah. Dodnes považuji slovo subreta za trochu nemravné, dráždivé a říkám si, že dospělí lidé by je neměli vyslovovat před dětmi. Samozřejmě, žertuji, v tom slově však cosi lascivního slyším. A v Plzni v bytě Adler Weinsteinerové vždycky nějaká subreta bydlela, buď s partnerem nebo s kolegou z divadla. A tam jsem poprvé nasával do sebe tu divadelní atmosféru, vůni subret a jejich smích. Jednou za čas se byt propojil a pořádal se tam večírek.

Udělal se mejdan...
Udělal se mejdan. Majitelka paní Weinsteinerová šla spát ke své sestře, která bydlela o patro výš a měla takové podivné jméno Toni Mochikemblová. Těm večírkům se říkalo "hej župi", jako je "hej rup" tak "hej župi". Tatínek pro celou společnost vařil kávu a jinak se pilo víno, koňaky, kontušovka a becherovka. Maminka obsluhovala. No, byly to nádherný večery. Já jsem však musel jít spát k babičce nebo ke strejdovi.

Abyste neviděl ty konce...
Ty jsem nikdy nezažil, když jsem druhý den přišel, už bylo po večírku. Byly to veselé večery, kde jsem asi poprvé nasával zvláštní atmosféru rozpustilého herectví. Ono se tomu říkalo bohémství, ale myslím, že to není to správné slovo.

Říkal jste, že s Jiřím Suchým a Jitkou Molavcovou chystáte pořad o subretách. O čem to bude?
Budu vypravovat některé historky o subretách, protože já jsem jednou dokonce účinkoval i v operetě.

Zamiloval jste se někdy do nějaké subrety?
Ne, ne, ale miloval jsem jednu dívenku od divadla, to mi bylo devět, deset let. Tak jsem ji miloval, že jsem se ji bál potkat. Byla to sestra Julia Fučíka. Kdybych vydržel v té lásce, mohl jsem mít za švagra národního hrdinu. Fučík byl rozporuplná osobnost. Po pětačtyřicátém roce jsem o něm napsal a režíroval pásmo. Vyšli jsme z Reportáže psané na oprátce a Pepík Šmída, režisér Větrníku, mi řekl: Udělej z toho představení. Splnil jsem jeho přání. Fučíka hrál Zdeněk Řehoř a jedna kolegyně zpívala krásné ruské písně. Gusta Fučíková mi přinášela různé články svého muže ze střední Asie, které ještě nevyšly tiskem a já jsem je využil k divadelní montáži.

Jak se vám spolupracovalo s Gustou Fučíkovou?
Ona byla velice ochotná, laskavá a vstřícná. Velmi mi pomáhala tím, že mi ty materiály dodávala. I když měsíc po premiéře napsala článek, v němž pásmo odsoudila. Velice se však mýlila, protože spletla dohromady Honzlovu dramatizaci Reportáže psané na oprátce a naše představení. Napsala, že viděla Honzlovu inscenaci Reportáže psané na oprátce, v níž hrál Řehoř a Horníček, což byl naprostý nesmysl. Prostě jsem se tehdy Gustě Fučíkové nezavděčil.

Asi vaše představení vůbec neviděla...
Viděla, ale zmýlila se. Už to měla zřejmě nějak popletené, protože já jsem Honzlovo představení vůbec neviděl, natož abych v něm hrál. Podobně na tom byl Zdeněk Řehoř.

Setkal jste se někdy s Juliem Fučíkem?
Nikdy. Znal jsem ho z vyprávění Jana Wericha. Mám dokonce na chatě vystavenou fotku, kde jsou v Moskvě vedle sebe na Rudém náměstí Jan Werich, Jaroslav Ježek a Julius Fučík. Werich měl k němu kladný a vstřícný vztah. Říkal, vždyť i ta jeho přezdívka profesor Horák svědčila o tom, že to byl kluk, který hrál takovou uličnickou hru. To nebyla z jeho strany odpovědná odbojářská činnost, myslel to však všechno velice upřímně. Werich ho také nepodceňoval ani neodsuzoval. Jenom upozorňoval na jeho klukovskou hravost. Werich také říkal, že to byl kluk v tom nejlepším slova smyslu, vždycky s ním byla obrovská zábava.

Pane Horníčku, když se tak rozhlížím po vašem pokoji, tak vás tady vidím na fotografii s ministrem kultury Pavlem Dostálem. Vy se spolu dobře znáte?
Každý herec by měl znát svého ministra. Přiznávám, že jsem se neznal třeba osobně se Zdeňkem Nejedlým. S Pavlem Dostálem se však znám už více než třicet let.

To přátelství má tedy svou historii...
Ano, v dobách, kdy ještě nejen, že nebyl ministrem, ale nesměl vůbec nic, se mnou jezdil po zájezdech. Dělali jsme Dobře utajené housle a Pavel Dostál nám pomáhal stavět kulisy. V té době jsem hrál v Olomouci své představení Kantor Barnabáš a žáci darebáci s bratry Traxlery a Hedou Hoškovou. Kulturní referentka mi tehdy před představením říkala, že Dostálovo jméno nesmí na jevišti padnout. Uklidnil jsem ji, že jeho jméno skutečně nevyslovím. A tak jsme hráli, hráli a Petr Kozel, který představoval jednoho ze žáků darebáků mi ke konci hry říká: Pane magistře, nepíšete teď něco nového? A já jsem odpověděl: Ano, ano, píšu nový román: Jak jeřábník Pavel dostál svému slovu. Takže jsem Pavla Dostála přímo nejmenoval, ale jeho jméno přesto na jevišti zaznělo.

Ta fotografie s Pavlem Dostálem je z oslavy vašich osmdesátých narozenin?
Ne. Při oslavě osmdesátin jsem byl na jevišti a Pavel Dostál za mnou přišel s velkou kyticí. Seděl jsem za stolem, on mi podával kytku a říkal: To máš od ministra kultury. A já jsem mu řekl: Tak ho pozdravuj. Pavla si samozřejmě vážím jako ministra, ale pro mne je především přítelem, s nímž jsem během třiceti let leccos zažil. Při oslavách čtyřiceti let Semaforu bylo nesmírně těžké se ubránit dojetí. Seděl jsem vedle Pavla, on mi utíral slzy a držel mne za ruku. A já jsem říkal: Pusť mi tu ruku, ty vole, nebo si lidi budou myslet, že je mezi námi registrované partnerství. A ve skutečnosti je to krásné přátelství, kterého si moc vážím.