Halina
Pawlowská: Slavnější jsou ti, co hlásí počasí
Vystudovala jste scénáristiku na FAMU a máte za
sebou kromě jiných (Evo, vdej se!, Vrať se do hrobu) i velmi úspěšný scénář
Díky za každé nové ráno. Přesto jste se po několika letech stala mediálně
populární nikoli kvůli filmům, ale moderováním zábavných pořadů, zejména pak
Banánových rybiček. Nemrzí vás to trochu?
Vůbec ne. Naopak to ukazuje, jak jsou na tom dnes filmoví scenáristi špatně. Jak do
svých scénářů dávají roky práce, zkušeností, svou celou duši, talent a pak po
nich pes neštěkne. Ono to bohužel dnes chodí tak - aniž bych chtěla snižovat svou
televizní práci - že slavnější jsou ti, co hlásí, jaké bude počasí... Takže to
beru jako určitý vývoj.
Nemáte pocit, že skrze televizní obrazovku profesionálně
devalvujete?
Ne. Píšu každý týden dvacet stránek scénáře. Nezapomínám ani na film. Jenže
ono napsat dobrý scénář je hrozně těžké. Momentálně mám hotové dva náměty,
jsou i zájemci, kteří by je rádi natočili, ale vázne to pochopitelně na penězích.
Také jsme napsaly spolu s paní Procházkovou šestidílný televizní
seriál, vím, že se povedl, ale peníze opět nejsou. Respektive, ony vždycky
chvíli jsou, pak zase chvíli nejsou, podle toho, jak se mění tvůrčí skupiny ve
veřejnoprávní televizi - poněvadž chvíli je jedna, pak zase je chvíli jiná a tak
podobně. Také mě pobavilo, že mi nedávno přišlo z České televize vyrozumění,
že na projekt mám volná autorská práva, přestože je mám už čtyři roky, ale to
tak život zkrátka přináší.
Působíte jako zkušená moderátorka, kterou hned tak něco
nevyvede z míry. Stalo se vám přece jen někdy, že vás něco nebo někdo vykolejil?
Žiju s příjemnou představou, že nehlásím zprávy o vraždách nebo o tom, kdo
odstupuje z vlády a že když se třeba něco nepovede, klidně to přiznám a
přítomné publikum před kamerami to přijme. Co mě ovšem děsí, je obava, abych
správně řekla jméno člověka, kterého zvu jako hosta. Paradoxní je, že čím víc
ho znám, tím pravděpodobnější je, že to zvořu. Takže si třeba říkám, vím,
že přijde Helenka Růžičková, nesmím říct Vondráčková, i když mi to pořád
naskakuje a samozřejmě to nakonec ve finále stejně divákům oznámím špatně...
Nebo docela nedávno měl přijít Petr Novotný a my si začali tykat, že se jako
představíme a já mu klidně povídám - těší mě, já jsem Petr. To ho, musím
říct, dost odrovnalo. Každý máme něco, tohle jsou holt moje výpadky.
To by byly slabiny. A v čem jsou pro vás Banánové rybičky
přínosem?
Počítala jsem to - celkem jsem přivítala v pořadu stodvacetosm hostů. Přičemž
mně nejde jen o volně plynoucí talkshow, ale chci po lidech historky a zároveň
pointu, jakousi katarzi, tedy nejen zábavu, jde mi o hledání žánru, vhodné formy
povídání s nimi. Často jsou to velmi rozdílní lidé - a zkoušet je sladit v duchu
pořadu, to je zajímavá zkušenost. Také jsem se pokusila vtělit "rybičky"
do knihy, která brzy vyjde. Je to vlastně řada fejetonů, historek, z nichž mnohé se
do pořadu ani nevešly.
Jaká je sledovanost Rybiček?
Přes třicet procent, což si myslím, že není tak špatné. Takže děkuji divákům.
Vraťme se ještě k filmu. Hovořila jste o dvou nových
námětech. O čem budou?
Jsou to spíš filmové povídky. Jedna je pokusem o sci-fi, i když to
není poznat. A vypůjčím si kousek ze Saganové - když jednou měla něco psát a
chyběla jí inspirace, ptala se kohosi známého a ten jí řekl - počkej, co třeba o
tom, jak normální žena potká normálního muže a ona zvolala, no to je výborný,
děkuji ti - a napsala bestseller. Dělám si trošku legraci, ale nicméně, podobně lze
charakterizovat mou druhou povídku.
Promítá se do nich znovu váš vlastní život a vzpomínky?
Do všeho mého se to promítá - faktem je, že tatínek z Východu a
vůbec má svérázná výchova někdy ostře kontrastuje s realitou, v níž tady žiju.
Stává se mi, že narážím na něco, co nechápu a že moje určitá zaťatost asi
občas vyvolává překvapení u mého okolí. Ale to je dáno výchovou. Navíc bydlím
se svou rodinou stále, s tatínkem i maminkou, tatínkovi je už devadesát a tudíž
uznává trochu jiná pravidla. Jeho hodnoty se formovaly někde před válkou a
současná takříkajíc pružnost po roce 1989 je pro něj nepochopitelná. On mě nijak
nevedl, byl velmi demokratický a ta svoboda, kterou jsem měla, mi někdy komplikuje
život.
Jak se jako scenáristka díváte na úroveň dnešních českých filmů?
Líbí se vám práce vašich kolegů?
Je mi sympatický pohled Honzy Hřebejka. Má ve filmech kus laskavosti, která mi libě
zní, a také profesionálně jsou jeho scénáře solidní, není v nich faleš. Ale jsou
moc komorní - tematicky malé, já miluju ságy, pořádný rozmach. I třeba velké
komedie, postupně rozplétané, zajímavě kombinované a tak. Ale to samozřejmě stojí
víc peněz. Naši filmaři teď, zdá se mi, točí hodně levně. V jejich filmech
kupříkladu postrádám kompars. Já když vidím prázdnou ulici, po níž jde hrdina,
chce se mi plakat. Nejde o komornost příběhu, ale jaksi komornost celé atmosféry a
filmu vůbec - to je právě záležitost levnoprojektu. Zaujal mě nedávno také
Kanárek, kterého mnozí, i kritici, přešli dosti rychle. Mně připadal zvláštní, s
nevšedními nápady, četla jsem v nich určitý talent. Potřeboval samozřejmě
výrazně dramaturga, jeho autor sděloval zbytečně některé věci, které
při svém mládí sdělovat nemusel, chtěl ukázat, jak je chytrý a tak. Ale zdálo se
mi, že nabídl i něco nového, měl jiskru.
Ona tahle omezenost podmínek, tvrdé ekonomické reality není jen výsadou Čechů.
Podobně jsou na tom Maďaři, Holanďané, Italové - i když se snaží asimilovat i v
jiném prostředí. Celá Evropa - respektive filmaři, ale nejspíš i výtvarníci nebo
zpěváci, tvoří v určitých limitech. Snad jen Poláci se nad to umějí víc
povznést, ale ti mají hodně jinou mentalitu - a ta je mi mimochodem dost blízká...
Svobodomyslnost, spousta aktivit - literární, televizní,
filmové, vedení časopisu, to je docela slušné vytížení. Jak se na to dívá vaše
rodina?
No, jestli ta otázka je míněna tak, zda mé děti očekávají, že přijdu večer
domů, členové rodiny mi předloží své problémy a já jim buchty, které jsem
odpoledne udělala, tak to tak není. Děti s tím nepočítají, ale ony naštěstí
neznají jinou normu - protože to tak prostě u nás nikdy nebylo. Můj tatínek místo
aby ze mě chtěl mít dceru coby spořádanou ženu v domácnosti, mi nosí nadšeně
vystřižené články z novin o Banánových rybičkách a tak. Ovšem jinak doma moc
populární nejsem, manžel se dívá na mé pořady jen velmi příležitostně, děti
vůbec, platím za nespolehlivou osobu, která má ovšem většinu praktických věcí
zařídit. Dcera mi nadává, že má po mně ty nejhorší vlastnosti, včetně
nespolehlivosti a nedržení slibů a syn se mnou radši ani nechodí ven.
Nemáte ale někdy pocit rozporu v tom, jak žijete a co vám asi
vštípili vaši rodiče ohledně funkce ženy v domácnosti?
Kdepak! Moje maminka byla právnička, ta je také velmi moderní. Vede mi
účty a peníze, je to typ dámy, která si dojde ke kadeřníkovi a pak do banky, kdepak
klasická role ženy. Ale nicméně doma jí otec s ničím nikdy nepomohl, musela to
zvládnout. Takže já když poslouchám občas své přítelkyně, jak si stěžují, že
jim manžel nepomůže, koukám jako blázen. Protože má matka dokonce nemohla dělat
doma nic před tatínkovýma očima! Jeho to hrozně obtěžovalo - potřeboval se
soustředit, psal básně a ona si tam klidně s halasem luxovala, no to pro něj byla
muka... Sem tam sice uvařil, ale to bylo vše. A tak když já někdy doma něco dělám,
uklízím nebo třeba začnu péct, můj otec má přímo hysterický záchvat. Chodí po
bytě, vykřikuje pohoršeně - ona peče (!), načež jde za mou matkou a přeje si, aby
zasáhla, že peču, místo abych psala básně nebo něco podobně ušlechtilého. A tak
to bylo odjakživa, za jeho generace bylo vzdělání zkrátka prioritou, tomu se mnohé
podřizovalo a domácí práce šly jaksi stranou. I když čistotu a pořádek má
samozřejmě rád.
Patříte k té dnes nepříliš typické rodině, která žije se
svými starými rodiči. To už není moc moderní...
Není. Ale považuju to za obrovský klad. Moje děti totiž ví, co je to starý
člověk. Ví, že si zasluhuje úctu - zatímco běžným zvykem současné rodiny je
spíš dávat všechno jen dětem. Jenže staří lidé jsou stejně bezbranní a
zasluhují si totéž. Navíc v sobě mají neuvěřitelné množství tolerance,
moudrosti i vzdělanosti. Mají už všechno za sebou, není v nich žádný osten vůči
něčemu. Když má dcera přišla po osmnáctých narozeninách domů tetovaná, chvíli
jsem váhala s reakcí. Načež přišel můj otec a pravil - no to je nádhera, strašně
ti to sluší. A bylo to.
Působíte dojmem člověka, který má bezednou zásobu kuriozních
historek a příběhů ze života, člověka, kterého hned tak něco nezaskočí. Nosíte
v sobě nějakou představu, co byste ještě chtěla zažít, co se vám nikdy
nepřihodilo a co by vás řekněme překvapilo?
Určitě. Přitahovalo by mě dobrodružství, které by ale nebylo nebezpečné - což se
samo už navzájem vylučuje, že. Prostě zažít tu známou lehkost bytí, kde bych se
mohla oprostit od svých pracovních problémů (ne že by mě tak sužovaly), od
ustavičných myšlenek na to, jestli dcera je v pořádku, jestli hošík se dostane na
školu, jestli tamta řekne někomu tohle, a tenhle zas se urazí kvůli něčemu jinému
nebo se něco hloupého nedozví a tak dále. Někdy si zkrátka říkám, že kdybych se
na tohle všechno vykašlala, bylo by mi fajn.
JANA PODSKALSKÁ
Foto: archiv ČT |