Waldemar
Matuška - šustrbas ze zeměkoule
Projevovalo se u vás už v dětství to,
čím jste proslul později a čemu se ve vašem případě říkalo
"chuligánství"?
Já myslím, že jsem byl celkem slušně vychované dítě - jinak by se také rodiče
zbláznili, byli jsme v rodině čtyři kluci. A to chuligánství? Tady je vždycky
tendence posuzovat člověka podle toho, co hraje. Já jsem většinou hrál záporné
postavy. A rád, jsou totiž barevnější. Kladná postava nikdy nemá takový prostor,
třebaže může být v něčem sympatická. Záporná má ale bohatší repertoár. Ten
zvrat asi přišel až tehdy, když jsem začal hrát Harryho Bedrnu v Takové ztrátě
krve.
Ve škole vás údajně při hodinách zpěvu vyhazovali za dveře,
protože jste moc křičel. Všiml si přesto někdo vašeho pěveckého talentu?
Mě hlavně nebavilo jednohlasé zpívání. Doma jsme zpívali všichni, táta psal
krásné sbory, takže jsem měl praxi spíš ve vícehlasu. Jednoho dne si paní
učitelka Rychtaříková zavolala maminku a řekla jí: "Nezlobte se, ale ten kluk
nebude nikdy zpívat. Jednak o to nemá zájem a jednak zpívá
něco úplně jiného."
Později jsem zase nerad zpíval šlágry, což zní hloupě, ale mně se nelíbily texty,
které se v té době psaly. Až v Jiřím Suchém jsem poznal textaře, jehož písničky
měly co říct.
V těch letech jste zpíval ve Státním souboru písní a tanců,
ale i v Redutě nebo na plesech. Naučil jste se tehdy něčemu podstatnému?
V té době se všichni snažili zpívat jako Cortésové nebo Adamové. Nic proti nim,
ale nebyla to moje parketa. Chtěl jsem zpívat tak, jak zpívám, a narážel jsem na
různé kritiky, kteří tvrdili, že to, co vydávám, není zpěv. Ale mně to bylo
jedno, považoval jsem se za muzikanta, mohl jsem klidně mlčet a hrát. Působení ve
Státním souboru písní a tanců mi nedalo nic. Mám rád týmovou práci, ale ne
fabriku. Můj odchod odtud byl spíš protestní. Měli jsme zpívat ruské oslavy
Stalina, a to jsem odmítl s tím, že jsme československý soubor, a ne služka. Šel
jsem na vojnu a ani mě to nemrzelo. Spíš už mě zajímaly menší party a třeba
Reduta byla výborná v tom, že se tam s námi střídala různá
malá tělíska, kterým šlo o dobrou muziku.
Vy jste se učil hrát sám?
Nejdřív jsem jako každý správný blázen chodil do houslí, ale v jedenácti jsem
přešel na mandolínu a později na kytaru a na banjo. To už jsem se učil sám.
Ze Semaforu jste byl nucen odejít a odcházel jste nerad. Co vás k
tomu divadlu poutalo?
Texty Jirky Suchého, které mě hned napoprvé velice zaujaly. Na porady v
Redutě a zvláště na Suchého písničky mě upozornil bubeník z kapely v Karlových
Varech. Jel jsem se na něj na Národní třídu stopem podívat. On tam stál s basou a
zpíval: "Tu ruku ti teto, tu ruku ti teto, tu ruku ti teto do sádry daj, do sádry
daj." Řekl jsem si - to je ono. Jeho písničky mám dodnes v repertoáru a rád je
zpívám. Nejpozoruhodnější je jeho čeština. Přečetl jsem Karla Čapka a vím co
obnáší rozumět jazyku, ale u Jirky Suchého je to ještě jakási nadhodnota. Zkuste
vyslovit jeho: "Jedu do Doks k strejdovi." Kdo by na tohle dokázal přijít?
Ale se Semaforem jsme se nerozcházeli ve zlém. Došlo k tomu tak, že Jiřík někde
napsal, že jsem podepsal čtyři smlouvy na jeden večer. Nebyla to pravda. Nepodepsal
jsem žádnou smlouvu, ale chytří pořadatelé, aby přilákali lidi, napsali na
program, že přijede Matuška. A když Matuška nepřijel, šel si stěžovat ten, kdo si
zaplatil. V té době bylo jméno Matuška zajímavé a zneužívalo toho mnoho lidí. Je
ale taky pravda, že v Semaforu bych se hrát nenaučil. Byla tam výborná parta, ale
nebyli to herci. A jestliže máte dělat divadlo jako své povolání, musíte se
řemeslu naučit. V Semaforu nebylo od koho. Nechtěl jsem se dožít toho, co jeden
herec, kterému o přestávce Miloš Kopecký povídá: "Pane kolego, nutí vás
někdo pistolí, abyste hrál divadlo?"
Jak jste se tedy "řemeslu" naučil?
Tím, že jsem se díval kolem sebe a poslouchal pana režiséra. I když ve vztahu k
němu musí být člověk diplomat. Když vám říká "dejte ty ramena dolů",
vysvětlete mu, že když bude chtít po hrbatém, aby se narovnal, taky to pro něj
neudělá.
S vámi odešli do Rokoka i Eva Pilarová a Karel Štědrý. Byl to
projev přátelství a solidarity?
Tým se nemá trhat. Byli jsme sehraní a všichni tři jsme si to
uvědomili.
Jednou jste prohlásil, že vůbec nejinspirativnější je pro vás
divadelní prostředí. Proč?
Já mám divadlo rád. Dokonce víc než film. Jednou jsem řekl kacířskou větu, že
film není umění. Tam záleží na režisérovi, aby dobře sestříhal sedmi až
dvanáctivteřinové záběry. Ale v divadle to musíte od prvního gongu až do poslední
opony "odtáhnout". Cokoli děláte, ať dobře či špatně, je vidět, a
diváci na to reagují.
Hrál jste v mnoha filmech. Obsazovali vás režiséři proto, že
šlo většinou o filmy hudební?
Já nevím, na klíč k mému obsazování jsem ještě nepřišel. Třeba Vojta Jasný
mě obsazoval podle hvězd. Vzal si můj horoskop a řekl, že do Rodáků patří
Matuška. Ale asi jde o to, že režisér ve vás vidí typ, který si představuje. A já
jsem byl typ trochu jiný než ostatní.
V únoru 1967 jste dostal svého posledního Zlatého slavíka, což
mě přivádí k tématu vašeho pomyslného či skutečného soupeření s Karlem Gottem.
Vaši příznivci se víceméně dělili do dvou táborů. Jak jste se k tomu vy osobně
stavěl?
Karel Zlatého slavíka potřeboval, protože hostoval v Německu a byl "Goldene
Stimme aus Prag". Byla to jeho image. U mě na to nikdo důraz nekladl. Karel je
lyrický tenor a má své příznivce. Já jsem "šustrbas", moje písničky
jsou trochu hrubšího zrna, takže mám širší a lidovější repertoár a také jiný
druh a jinou skupinu fandů. Ale je zajímavé, že když zpíváme spolu, naši fanoušci
se spojí.
Společně jste pro jeden silvestrovský program nazpívali i duet z
Prodané nevěsty. Kdo s tím nápadem přišel?
Václav Hybš, aranžér a kapelník. Možná ho k tomu inspirovalo to, že vážení
operní pěvci Jedenáctík a Karpíšek zpívali písničky jako Mám
malý stan a podobně. Ale nedělali si z toho legraci, zpívali je jako
operní árie. I my jsem to brali vážně, jinak by ten program nemohl dopadnout dobře.
Účelem nebylo Prodanou nevěstu znevážit, ale odvést dobrou práci a překvapit
diváky.
Přes své úspěchy a popularitu jste možná trochu nečekaně
emigroval do USA. Důvodů jste měl asi víc, ale co vás k tomu bezprostředně
přimělo?
Začali nás udávat z různých stran. Prostě už jsem toho měl dost.
Vašemu synovi bylo v té době devět let. Jak se vyrovnával s
cizím prostředím a novými přáteli?
Pro něj to bylo nejtěžší. Trochu sice anglicky uměl, ve škole se domluvil, ale
chováním spolužáků asi trpěl. Myslím, že do dvanácti let neměl vůbec žádné
kamarády. Pak už se to přehouplo, se spolužáky ho spojily některé zájmy, a hlavně
jsme postavili veliký dům, ve kterém měl celou jednu část pro sebe, takže se tam
vešla spousta dětí. Některé z nich žily v trochu stísněnějších poměrech a
rády k nám chodily. Jednou jich tam dokonce bylo šestadvacet. V Americe je takový
divný zvyk, že děti nezdraví, neprosí, neděkují, ale tyto se postupem času začaly
chovat úplně jinak.
Projevuje se teď u vašeho syna něco, co zdědil po vás?
Asi pravdomluvnost, tolerance a slušné chování vůči ostatním. Ale vy se určitě
ptáte na zpěv a hudbu. Jeho zajímají technické záležitosti, je výborný přes
počítače. Polovina lidí, které jsem v jeho společnosti poznal, studuje vesmírné
inženýrství, třetina je už zaměstnaná v NASA. Ale velice dobře nám dovede nahrát
i základy k některým skladbám. Těžko říct, čemu se bude věnovat, je mu
třiadvacet. Nerad bych, kdyby letěl na Měsíc, ale pravděpodobně se technikou
zabývat bude.
Jak jste se s odchodem z vlasti vypořádali vy?
Měli jsme spoustu práce. Z domova se špatně odchází, ale v USA je mnoho Čechů,
proto to pro nás zase tak těžké nebylo. Udělali jsme první turné, které trvalo dva
a půl měsíce, a koupili jsme dům. Tady bychom na dům dělali třicet let.
Říkáte, že se cítíte být Čechem. Možná i proto, že sem
můžete kdykoli přijet. Vnímal jste to ale stejně i v době, kdy nešlo doufat v
návrat?
Důležité bylo, že tady nastala ta proměna, a my jsme za tři roky byli zpátky doma.
Když jsme odjížděli, byli jsme smířeni s tím, že už Čechy neuvidíme. Ale nikdy
jsme nepožádali o americké občanství, dneska tam žijeme jako cizinci na zelenou
kartu, přitom však máme stejná práva jako Američané, jen nesmíme volit prezidenta.
Toho bychom ale stejně nevolili.
Podíváte-li se zpětně na všechny události tak, jak se
vyvíjely po vašem odchodu až do dneška, jste spokojen s tím, co jste v tomto období
udělal?
Nejhorší je, když je frajer sám se sebou spokojenej. Pro mě je nejdůležitější,
že tu už nejsou bolševici. Po čtyřiceti letech mohou děti jet kdykoli kamkoli, svět
se konečně otevřel. Ne každý si ale dneska tu možnost uvědomuje.
Co to pro vás znamená mít dva domovy?
Já mám jeden domov, a to je zeměkoule. V Praze jsem doma a tam jezdím
na chalupu.
MIRKA ŠTÍPKOVÁ
Foto: Jarka Šnajberková |