VZPOMÍNÁNÍ MIROSLAVA HORNÍČKA
Můj strýček kauboj
Vzpomínání Miroslava Horníčka připravuje pro první čtvrteční
Kolotoč v měsíci redaktor Jan Hůla. Ten také z literárního zpracování vzpomínek,
jež vydal v nakladatelství Formát s názvem Zpověď na konci cesty, vybral pro
čtenáře Týdeníku Rozhlas vyprávění o hercově dětství a dospívání.
Když jste měl velké trápení, ke komu jste chodil pro útěchu?
Přiznávám se, že útěchu jsem nehledal ani u maminky, ani u tatínka. Měl jsem
strýce, který byl ze čtyř bratrů jediný kulturně založený člověk. Jezdil do
Prahy do Národního divadla nebo na Českou filharmonii, hodně četl. A s tím jsme si
rozuměli. To byl strýc Jan, který bohužel zemřel, když mu bylo šestadvacet let a
mě šestnáct.
Vy jste ho tuším, zpodobnil v jedné své hře...
Ne. to byl jeho bratr, strýc František. Já jsem o něm napsal hru Můj strýček kauboj
a tu jsme hráli v Plzni, Olomouci, v Brně, na různých scénách a také v ABC. Když
jsem navštívil Kanadu, Petr Adler, což byl novinář, který kdysi působil v Mladém
světě a žije v Kanadě, mi pomohl s pátráním po tomto strýčkovi. Obešel hřbitovy
v Texasu a v Dallasu, spojil se příslušnou databází obyvatelstva a nakonec jsem
dostal dopis od Jimmiho Hornicka. Odepsal jsem mu a dověděl jsem se, že mám v Texasu
včetně dětí dvaačtyřicet příbuzných. Takže tento strýček František, kterého
jsem nikdy neviděl, byl hrdinou mé hry Můj strýček kauboj.
Vaše rodina se tedy dělila na takovou velice seriózní a na
druhé straně i dobrodružnou větev...
Ano, měla svůj dobrodružný výhonek. To však není všechno. Dva z mých strýců
byli zplozeni mimo manželské lože. Babička, která byla velice bigotní katolička, se
zřejmě utrhla a jednoho syna měla s advokátem a druhého dokonce s knězem. To se
provalilo až po její smrti a mně to prozradila sestřenice.
Vedete někdy hovory s mrtvými předky, říkáte si, jak by ve
vaší situaci reagovali, co by asi vašemu jednání říkali?
Že bych je přímo oslovoval, to ne, ale někdy si pomyslím, co by řekl tatínek. Ten
mi jednoho dne sdělil: Hele, já vím, že chceš k divadlu, ale pamatuj, že máš
maminku, já tady už dlouho nebudu a ty ji budeš muset živit. A tahle věta se
dostala i do hry Můj strýček kauboj. Představitel mého tatínka ji tam říká svému
synovi. Já jsem si nemyslel, že by tatínek tady dlouho nebyl. Když je chlapovi
padesát let, je obtížné uvěřit, že tady dlouho nebude. A on umřel skutečně ve
dvaapadesáti. Takže potom jsem šel k divadlu s tím, že dostanu stejnou gáži, jako
když jsem byl v nemocnici úředníkem. Protože jsem musel živit maminku. A ta to
celkem přivítala, protože milovala divadlo a teatrální způsob života. Proto těžce
nesla, když jsem zamířil k humoru. Raději by mne viděla jako Romea nebo Hamleta...
Řada slavných a známých lidí byla v dětství špatnými
žáky. Zřejmě v tomto směru existuje dokonce jistá zákonitost...
Asi ano. Jako dítě jsem měl vyvinutou fantazii, ale byl jsem líný a lehkomyslný.
Přišel jsem třeba domů, snědl oběd, zavřel se do pokoje a mezi knížkami si
udělal hokejové hřiště. S gumou a s tužkou jsem hrál celou hodinu hokej. Pak jsem
otevřel dveře a řekl rodičům, že už všechno umím. Druhý den jsem dostal kouli.
Mozart se považoval v deseti letech za dospělého člověka.
Neměl jste v dětství také podobné pocity?
Já jsem si začal připadat jako dospělý člověk, když mně na reálce začali
profesoři v jedenácti letech vykat. Bylo to takové trochu povznášející a zároveň
trochu smutné.
Proč smutné?
Protože si člověk uvědomil, že dětství prchá, vstupuje do světa téměř
dospělých a že se blíží ke zkoušce dospělosti...
Čím jste chtěl být v dětství?
Když mi bylo asi pět let, měl jsem dvě životní přání. Buď být tramvajákem,
nebo prezidentem Jako malý kluk jsem si všechno představoval naivně. Těšil jsem se,
že vezmu maminku do Prahy na Pražský hrad a že tam budeme spolu bydlet. Prostě
klukovská představa.
Jak se vyvíjely vaše představy o povolání v dospělosti?
Je zajímavé, že jsem nikdy jako kluk nezatoužil být hercem. Doma jsem si recitoval
nahlas, naplno. Nikdo to však nesměl vědět, kdyby mne naši přistihli, tak jsem
omdlel. Teprve, když jsem začal dělat ochotnické divadlo, tak mne tato profese trošku
chytla. My jsem byli takový poctivý kolektiv, že jsme třeba zkoušeli hru stokrát a
hráli zásadně bez nápovědy.
Kdy vám bylo konečně jasno, že chcete dělat divadlo?
Tehdy, když jsem hrál jako ochotník. Když mi však ředitel Zítek nabídl roli
Trania ve Zkrocení zlé ženy, rád jsem nabídku přijal. Poté, co jsem odehrál asi
pět představení, mi Zítek říkal: Horníčku, vy prý chcete k divadlu.
Pochopitelně jsem přisvědčil. - A k našemu divadlu? - Já říkám: Ano. -
A kolik byste chtěl? - Řekl jsem, že v nemocnici mám dvanáct set a živím z toho
matku, tak když mi dá těch dvanáct set, budu spokojen. A pan ředitel řekl: Paní
Loulová: Smlouvu! Za dvě minuty jsem byl venku. Dovnitř jsem vešel jako úředník
plzeňské nemocnice a za dvě minuty jsem odcházel jako herec plzeňského divadla. To
už tatínek rok nežil, a tak to bylo snad s jeho požehnáním, protože jsem splnil
jeho podmínku, ale bez jeho vědomí.
Měl
jste tehdy pocit, že svět patří vám?
Jistě, to bych chyboval, kdybych takový pocit neměl. Já jsem samozřejmě jako každý
mladý herec toužil hrát tragické role, například Hamleta. Existují přirozeně
výjimky. Já jsem však toho Hamleta hrát chtěl. A první role, kterou jsem v Plzni na
divadle dostal, byl rekrut v Mrštíkově Maryše. Ten má v celé hře jednu větu. Když
se Francek chce loučit s Maryšou, protože odchází na vojnu, starej Lízal zamkne
vrata a nepustí ho dovnitř, Francek se tam dobývá a rekrut na něj vykřikne:
Francku, vyraz z dveří! Tuhle větu jsem měl jedinou za celej večer. Ale já jsem
si tehdy říkal, že lidi v hledišti si určitě mysleli, hergot, kdo je ten kluk, proč
nehraje Hamleta. Na tuto roli jsem se těšil samozřejmě marně, protože jsem pro ni
neměl dispozice. To je klasický příklad hereckého snu. A možná, že kdyby mi ji
někdo nabídl, byl bych nejdříve nadšený, pak bych se hodně trápil a nakonec bych
ji odmítl...
Vy jste tedy jako školák nebyl takový ten smíšek, od něhož
očekávali spolužáci legraci?
Nepamatuji se, že bych byl na obecní škole nějaký šašek třídy. Na reálce už
potom ano. Tam jsem zjistil, že dovedu bavit kluky, rozesmát celou třídu - a to mne
přitahovalo. Zajímavé bylo, že mne to zároveň mrzelo. Vždycky o prázdninách jsem
si říkal, s tímhle je konec, já se vrátím a kluci se budou divit. Přijdu
zasmušilý a smutný, prostě mladý Hamlet. S tímhle přesvědčením jsem však
vydržel asi tak deset minut.
Takže komik se z Miroslava Horníčka zrodil na reálce?
Dá se to tak říci. Při němčině jsem například zpíval nahlas Cikánku. Takže
hned napomenutí, ředitelská důtka a tak dál. Kluci se smáli a mne to těšilo a
současně mrzelo, protože jsem nedokázal být tím zasmušilým a zajímavým mladým
Hamletem.
JAN HŮLA |