Zuzana
Stivínová: Rozhoduji se podle intuice
Na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech
jste byla přítomna v trojí podobě: vedle osobní účasti se tu uváděly dva filmy, v
nichž jste hrála - Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba a Eliška má ráda
divočinu. To je slušný úspěch, ne?
Myslím, že v tom má hodně prsty Věra Chytilová, protože mě před dvěma lety
obsadila do filmu Pasti, pasti, pastičky. Jsem jí za to moc vděčná. Do té doby jsem
téměř ve filmu nedělala. Dá se říct, že teprve potom se někteří režiséři
odvážili mě oslovit.
Odvážili? Copak v tom bylo nějaké riziko?
Říkám to záměrně, odvážili. Skoro deset let hraju v divadle, a snad že jsem
taková hlučná, zkrátka euforik, možná se mě báli do filmu obsadit. Tento poznatek
nemám jen ze sebe, někdo mi to říkal. Snad byl problém taky v tom, že film má jiné
výrazové prostředky než divadlo, a to, co v divadle dělám, se někomu zdálo hodně
vzdálené filmovým potřebám. Nedalo se předem odhadnout, jak by takový experiment se
mnou dopadl. Proto záměrně mluvím o odvaze. Ať tak, či onak,
další filmové nabídky přišly až po Pastech.
Asi máte pravdu, není zcela běžné, že talentovaná mladá
herečka se prosadí ve filmu až po řadě divadelních let. Spíš to bývá
souběžné.
To je hodně individuální. Jsou výrazní filmoví herci, kteří na divadle
nevyzařují, zanikají. Najednou nemají takové charisma jako na plátně. V divadle se
jim někam ztrácí. Já považuji za dobré, že jsem začala divadlem. Když na svou
dosavadní kariéru pohlížím v čase, vůbec mi připadá
skvělá, snad až ideální. Že to jde postupně, na nic se nespěchá, že nabídky
přicházejí plynule.
Všechno má svůj čas - tak jste to myslela?
Ano. Já měla několikrát možnost dělat věci, které by mě mediálně velmi
zviditelnily, ale pak jsem se jich lekla. Nakonec jsem se vždycky snažila jít spíš po
tématu než po vnějším efektu.
Vraťme se aspoň na chvilku ještě k filmovému festivalu: co
patří k vašim tamním významným zážitkům?
K těm nejpříjemnějším patří festivalové ocenění paní režisérky Chytilové.
Měla jsem z toho velkou radost. Samozřejmě bych jí přála víc - aby nejen dostávala
ceny, ale aby se jí dařilo získávat i peníze na filmy. To mi přijde moc důležité
- aby právě jí bylo umožněno točit. Řekla bych, že zrovna paní Chytilová je
výjimečný tvůrce, to by jí přece jinak nedávali Zlatý
křišťálový glóbus - a velkým talentům je taky třeba vytvářet výjimečné
podmínky.
Myslíte bez ohledu na "zákony trhu"?
No právě. Vždyť nemusí být všechno tržní.
Před několika desetiletími byla v Čechách mladá úspěšná
herečka stejného jména jako vy. Vím, že to je vaše příbuzná, ale podobnost,
která mezi vámi je, mě přece jen hodně překvapila.
Myslíte sestru mého táty Zuzanu.
Ano, kdysi jsem si přála se s ní seznámit, ale než se mi to
podařilo, emigrovala do Francie. Víte něco o její herecké dráze?
O tom, jaká to byla herečka, vím z tátova vyprávění i ze vzpomínek jejích
kolegů. Ale kariéru ukončila brzy, teď už léta žije v Paříži se svou rodinou.
Myslím, že dnes je z ní spokojená žena v domácnosti. Její muž, výtvarník Jaša
David, s nímž tehdy emigrovala, má pokud vím ve své profesi velké úspěchy.
Umíte si představit, že byste zakončila svou hereckou kariéru
podobně?
Ne.
Dokončila jste práci na dvou filmech. Jaká byla atmosféra při
natáčení s Otakárem Schmidtem?
Nechci srovnávat, ani to moc nejde. Každý film měl svůj čas.
Nejdřív jsem točila Elišku, její natáčení mělo dvě části. Ale zvlášť
skvělá byla příprava s Bolkem Polívkou v Olšanech. Tam jsme pracovali na dialozích,
nebo řešili, na jakém základě budeme improvizovat. Ráda na to vzpomínám. Otakáro
má zvláštní talent přesvědčit lidi, že všichni jsou jeho kamarádi. Takže já si
například myslela, že on je velký kamarád Veroniky Žilkové a Bolka Polívky,
Veronika si zas myslela, že je můj dobrý kamarád... A přitom na počátku jsme ho
vlastně nikdo pořádně neznali. Ve vytváření přátelské atmosféry během
příprav je Otakáro velmi talentovaný. Snad i proto se mu podařilo do filmu získat
tak skvělý štáb i obsazení: Polívka, Žilková, Dejdar...
Za kterou dosavadní roli v divadle jste byla hodně vděčná?
Na to zatím mohu odpovědět jen těžko. Spíš vám povím jeden zážitek, který mě
potkal v době, pro mne byla dost vzrušené. Snad taky proto mě ten moment hodně
zasáhl. To jsem jsem byla ještě v Národním divadle a zkoušela novou roli, zároveň
jsem začala točit s Karlem Kachyňou televizní seriál. A do toho všeho, kdy jsem
měla práce nad hlavu, mi zavolal Petr Lébl, abych s ním Na zábradlí dělala Kabaret.
Jeho odvahu jsem tehdy velice ocenila, protože v té době si asi všichni režiséři
mysleli - ta má tolik práce, že nemůže hrát nikde jinde než v
Národním. Radši jí ani nebudeme volat... A v té chvíli se ozval Lébl. Měla jsem
tehdy na zkoušení málo času, ale hodně to pro mne znamenalo. Možná i proto, že to
bylo takové vytržení - nejen role, ale celá doba v Divadle Na
zábradlí. Vzrušené a zajímavé. Nechci právě tohle představení a tuto roli
stavět nad ostatní, jen chci říct, že Kabaret se stal velmi důležitou součástí
mého života. Vůbec ty dva roky Na zábradlí byly pro mne významné.
Když se mladý herec stane členem souboru Národního divadla,
když navíc v tom divadle dostává dost příležitostí, dobré role, bývá to
považováno za zásadní životní úspěch. A vy jste přesto ze stálého angažmá
odešla. Proč?
Na to není jen jedna odpověď. Nemám ji, dosud jsem si ji nevytvořila. Určitě ne
takovou, aby platila jednou provždy. Rozhodně jsem svým odchodem nikomu nechtěla
ublížit. V současné době to vidím tak, že pro mě zkrátka skončilo jedno období.
Třeba se tam vrátím. Někdy. Pro mě ten odchod určitě neznamenal zavřené dveře. Jedním z důvodů je možná určitá touha po nezávislosti,
po svobodě. Taky to, že chci zkusit i jiné formy divadla, a kromě divadla i další
věci. A chci to zatím zkusit takzvaně na volné noze, abych měla větší možnost
volby.
Jaké divadlo vás nejvíc baví? Muzikál?
Kabaret byl pro mne důležitý kvůli lidem, kteří v tom se mnou
dělali. Ostatně to představení Na zábradlí bylo činoherní, nikoliv muzikálové. A
hlavně bylo léblovské. Forma muzikálu mě tak docela neláká. Nemyslím si, že
muzikál je pokleslý žánr, jak někteří říkají, naopak, já si této formy moc
vážím. Abych vám řekla pravdu, já se právě teď vydávám svůj "pravý"
žánr hledat.
Vyrostla jste ve velké, navíc v hudební rodině. Tatínek Jiří
Stivín je významný hudebník, jeho aktivity jdou napříč žánry. Také na vašich
sourozencích se muzika podepsala: jeden bratr bubeník, druhý baskytarista, sestra
flétnistka. Na co hrajete vy?
Na violoncello. Netroufám si o sobě tvrdit, že jsem cellistka, ale na
cello jsem se učila několik let. Dokonce to snad budu moci v jedné příští
divadelní roli uplatnit.
Multimuzikálnost vašeho otce se na vás možná taky podepsala -
ani vy se neuzavíráte žádnému žánru...
Určitě. Míchání stylů mě baví. Hlavně v tom smyslu, že nemám ráda striktní
definice žánrů - toto je pouze jazz, toto jen vážná hudba. Líbí se mi, když se
ruší konvence. To jsem si možná od táty trochu vzala. Řekla bych, že ještě málo.
Tím nemyslím, že chci záměrně bořit zákonitosti, chci jen vytvářet svůj
vlastní směr. Nikoliv za každou cenu proti něčemu, jen si jít po
svém. Tím se samozřejmě z žánrů a druhů nevyřazuji. Vidíte, teď si to možná
zároveň vysvětluju i sama sobě.
Slyšela jsem vás několikrát zpívat: na jevišti, v rádiu.
Máte zpěv ráda?
Ano, moc. Vlastně pořád hledám tým, protože mám pocit, že ho potřebuji. Nejsem
autor, potřebuji někoho, kdo by mi něco napsal. Zpívám a chci zpívat, pořád
toužím po nějakých lidech, kteří by pro mně psali, ale vlastně zatím přesně
nevím co. Neumím ještě přesně říct, co by mě bavilo. Potřebuji někoho potkat.
Jedno ale určitě vím: jsem sólista. To neznamená, že bych
chtěla zpívat jenom šansony, ale vím, že můj hlas není vhodný do každé hudby.
Jste tedy v duchu rozhodnutá vydat se i směrem k pěvecké
kariéře aspoň kouskem osobnosti?
To tedy jsem.
Patrně ráda v umění riskujete.
Asi ano.
A v osobním životě?
To všechno dohromady je můj osobní život - a v něm já ráda riskuju.
Věříte, že si nevyberete špatně, že půjdete správným
směrem?
Možná je to taky o víře, ale ještě víc o jiném. Jsem takový typ, že v mých
rozhodnutích nakonec nejvíc figuruje intuice. A tělo - totiž způsob, jakým mé tělo
reaguje na příležitosti, které se mi nabízejí, nebo kterým směrem se ubírám.
Třeba dostanu nabídku a - nevím proč - tělo se jakoby začne kroutit. Nemohu nikomu
vysvětlit, proč tu nabídku nakonec nepřijmu, nemám žádný
praktický, vysvětlitelný důvod. Ale cítím, že to pro mě není vhodné. A na tom je
zpravidla založeno celé moje "ne".
Jste otevřená filmovým a televizním nabídkám, které vás
zaujmou?
Jsem, velice. Já jsem ale otevřená všemu. Když už je řeč o filmu - mám ráda
mnohé české filmy poslední doby, zvláště dokumentární.
AGÁTA
PILÁTOVÁ |