Naďa Urbánková, zpěvačka z Protivína
Zpěvačka a herečka Naďa Urbánková měla být původně
sestřičkou, ovšem osud tomu chtěl, že začala zpívat v Semaforu, kde se vždy rodily
hvězdy. Ztvárnila zde řadu rolí - jmenujme alespoň ty v úspěšných hrách Šest
žen Jindřicha VIII., Dobře placená procházka nebo Poslední štace. Posléze začala
působit i v pořadech Jiřího Grossmanna a Miloslava Šimka, v Besídce zvláštní
školy a v Návštěvních dnech. Hrála i ve filmu, třeba v oskarových Ostře
sledovaných vlacích nebo v televizním snímku Radúz a Mahulena. V současné době
dojíždí z jihočeského Protivína do pražského Divadla bez zábradlí hrát Marléne
ve Veberově Blbci k večeři. Před nedávnem jí vyšlo vzpomínkové album Drahý můj
(Venkow/ Universal Music).
Prý jste se do Semaforu dostala na konkurz. Je to
pravda?
Je, ale já to nebrala jako konkurz do Semaforu. Dostala jsem dopis z Barrandova, abych se
dostavila na pohovor kvůli natáčení filmu Kdyby tisíc klarinetů. Tenkrát jsem se v
Praze teprve rozkoukávala a jako prosté venkovské děvče, nenamalovaná, v tesilové
sukni, jsem nic netušící vstoupila na semaforské jeviště. Sál byl plný krásných
nalíčených dívek, které zpívaly anglicky a úžasně tančily, u piána seděl
Jiří Šlitr a z první řady to sledoval Jiří Suchý, pan režisér Roháč,
Svitáček a celá barrandovská svita. Jirka Šlitr mě pobídl, abych něco zazpívala.
"Prosím, já jsem nepřišla zpívat, tady je napsáno, že se mám dostavit na
pohovor k natáčení filmu Kdyby tisíc klarinetů," začala jsem se bránit. To už
se všichni smáli, protože si mysleli, že to je nacvičené číslo.
Jak jste se z toho trapasu "vyzula"?
Dala jsem dohromady jednu sloku Klementine, pak jsem měla zatančit twist -
začala jsem se v té tesilové sukni vrtět, připadala jsem si jako naprostý idiot a
říkala si, jestli to mám zapotřebí. Nakonec mi uložili zazpívat Klementine
jako operu, což mě potěšilo, protože jsem se v té době učila klasickému zpěvu.
Všichni se opět začali smát - trochu mě to zarazilo, myslela jsem to naprosto
vážně. Vypotácela jsem se z jeviště a chtěla jsem co nejrychleji utéct. To už na
mě ale Jirka Suchý čekal ve vrátnici a nabízel mi angažmá v Semaforu.
Nastoupila jste v roce 1964. Jaká byla v té době v divadle
atmosféra?
Něco úžasného. S otevřenou pusou jsem sledovala hvězdy, jako Pilarová, Gott, Laufer
a samozřejmě Suchý a Šlitr. Šlitra jsem měla moc ráda, tenkrát mi řekl:
"Pamatuj si, dokud tady budu já, tak ti nikdo nesmí ublížit." Bohužel to
dlouho netrvalo. Přesto to byla nejkrásnější doba mého uměleckého života.
Další osobností, s níž jste velmi úzce spolupracovala, byl
Jiří Grossmann - ten vám psal texty. Kterých jiných textařů si vážíte?
Samozřejmě Suchého, je to mimořádný zjev tohoto století, nepíše texty, ale
poezii. Po smrti Grossmanna mi psal texty Jarda Machek - tomu jsem také nemusela
vyprávět, co a o čem má psát. Pak ještě Zdeněk Borovec a Pavel Vrba. Když jsem
chtěla kvalitní text, který by mi seděl, vždycky jsem oslovila někoho z nich.
Kdo pro vás píše v současné době?
Co se týče skladatelů, oslovila jsem hudebního dramaturga České televize Pavla
Hrubeše a taky Pavla Krejču. Teď budu točit několik písniček s texty Karla Peterky,
který dřív psával třeba pro Luďka Nekudu. Kromě toho jsem objevila patnáctiletou
Evu Kadlecovou, která mi před rokem poslala nádherný text o Jirkovi Grossmannovi.
Spřátelily jsme se, myslím si, že to je velký talent a ještě o ní uslyšíme.
Před časem jste opustila Prahu a přestěhovala se do Protivína.
Jak se vám tu vlastně žije?
Bylo by nošením dříví do lesa vykládat o krásách tohoto kraje. V Protivíně žila
rodina mého muže a my jsme tam před několika lety zakoupili objekt bývalých jeslí,
abychom v něm zřídili rehabilitačně-rekondiční sanatorium s možností léčby
lupének a jiných kožních nemocí. Do Prahy se snažím dojíždět co nejméně,
jenže práce přibývá. Ale jako zpěvačka jsem byla zvyklá pendlovat po republice i
mimo ni a jízdu autem mám velice ráda.
MIRKA ŠTÍPKOVÁ