číslo 38/2000 |
|
Tipy ČRo |
|
Pondělí
11. 9. 20.30 hodin
Melodram
Ve
světové historii scénického a koncertního melodramu sehráli velice významnou roli
čeští skladatelé, byť Benda i Praupner komponovali na německý text.
Nejvýraznější postavou v dějinách českého melodramu je samozřejmě Zdeněk
Fibich, který se ke své vrcholné trilogii připravoval řadou komorních a
krátkých symfonických melodramů. Tvořil je koncem 19. století a současně s Lisztem
vytvořil tak vědomou paralelu německému melodramu. První erbenovský námět
Štědrý den zpracovává v roce 1875, následují klavírní melodramy Pomsta květin
(F. Freilligrath, J. Vrchlický) - 1877, Věčnost (R. Mayr) - 1878, Královna Emma (J.
Vrchlický) - 1883 a téhož roku Vodník (K. J. Erben), poté Hakon (J. Vrchlický) -
1888 a konečně co rok, to jeden díl trilogie o Hippodamii - 1889 Námluvy Pelopovy,
1890 Smír Tantalův a 1891 Smrt Hippodamie. Celovečerní scénický melodram je ve
Fibichově tvorbě útvarem zohledňujícím češtinu s jejími prozodickointonačními
kvalitami a přinášejícím hudební dramatizaci námětu pomocí příznačných
motivů a zvukomalby. To jsou, podle nejmodernějšího Slovníku české hudební kultury
- hesla J. Vysloužila - předpoklady pro uvedení - programně-koncipovaného
melodramatického principu i do scénické kompozice. Trilogie o Hippodamii je
světovým unikátem srovnatelným se soudobými operními činy a přestože jde o
dokonalé formální a stylistické dílo, významově zařaditelné vedle Smetanovy
tvorby, zůstalo v české tvorbě osamoceno.
Dnešní večer uslyšíte 1. díl trilogie Námluvy Pelopovy. RAFAEL BROM |