číslo 38/2000 |
|
Tipy ČRo |
|
Sobota
16. 9. 16.30 hodin
Kompletní Bach varhaníka Aleše Bárty
Preludium a fuga e moll Johanna
Sebastiana Bacha, v katalogu jeho skladeb číslo 548, je nejvelkolepější
skladbou jeho lipského období. Spolu s Preludiem a fugou Es dur BW 552 vzniklo v čase
komponování třetího dílu Klavírních cvičení a patří k několika málo jeho
pozdním varhanním skladbám, neboť Bach se tomuto oboru věnoval především za
předchozího varhanického působení ve Výmaru. V prvním desetiletí lipské éry, kam
byl po Kuhnauovi zvolen varhaníkem u sv. Tomáše počátkem roku 1723, zkomponoval pro
své Collegium musicum řadu koncertů, vedle toho vznikají i světské kantáty dýmce,
selská a kávová, které byly podníceny jeho společenským životem. Patřily k němu
i veřejné koncerty, pořádané pro vybranou měšťanskou společnost v lipské
kavárně. Lipské období přineslo také závažné vokální skladby - velká oratoria
a obrovitou Mši h moll. Mezi revizemi starších varhanních skladeb bylo tedy napsáno i
Preludium a fuga e moll 548 - v Revue je uslyšíte jako závěrečnou skladbu druhého
dílu kompletu Bachových varhanních skladeb, které na nástroj ve Dvořákově síni
Rudolfina nahrál Bárta pro japonské vydavatelství. Toto dílo vzniklo pravděpodobně
v letech 1727 až 1731 a k jeho majestátu bachovský badatel Spitta poznamenal, že
nenalézá obvyklých prostředků a slov k tomu, aby dokázal vyjádřit skutečný
význam, sílu a důstojenství Preludia a fugy e moll, které by snad mělo být
nazýváno symfonií ve dvou větách. Obě části díla jsou kontrastní, niternost a
výrazová zdrženlivost preludia se promítá i ve fuze, která je nevýraznější a
nejvolnější ze všech Bachových fug.
RAFAEL BROM |