Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Co je tajné a co ne
"Jednání grémia je neveřejné, takže vám k
tomu nic neřeknu. To bychom mohli jednat na Václaváku," odbyl minulý týden
novináře Petr Lachnit. Panu místopředsedovi ČSSD a ministru vlády v jedné osobě se
zdála nepatřičná otázka, zdali to byl Miloš Zeman anebo Stanislav Gross, kdo v
nejužším vedení ČSSD vystoupil s hypotézou, že akci Olovo má na svědomí jistá
instituce mimo ČSSD. Do toho, o čem si povídají "přátelé" (u nás si
vzhledem k obnošenosti toho slova sociální demokraté neříkají soudruzi) na grémiu,
by nám nemuselo býti nic, kdyby nešlo o stranu vládnoucí a kdyby nechutnosti,
provázející nejen Olovo, nezamořovaly vzduch i těm občanům, kterým je samotná
sociální demokracie s prominutím ukradená. Ostatně byl to sám předseda ČSSD, kdo
po inkriminovaném zasedání grémia informoval, že "nejen akci Olovo, ale i aféru
Bamberk organizovala a financovala jedna konkrétní instituce". V televizním
pořadu Naostro pak přidal další informaci z grémia, totiž že s hypotézou o
instituci, která má Olovo na svědomí, přišel Gross. Ten však Zemanovi
prostřednictvím tisku vzkázal, že se "bude muset upamatovat, jak ty věci na
grémiu opravdu byly". Pokud si sociální demokracie chodí své prádlo přepírat
do zařízení zvaného Česká televize a noviny, pak se asi i pan místopředseda
Lachnit bude muset smířit s tím, že veřejnost a tím pádem novináři očekávají
odpověď na otázku, jak ty či ony věci byly a jsou a co se za nimi skrývá. Odpověď
nikoli ledasjakou, ale takovou, aby si její adresát nemusel připadat jako blázen nebo
idiot. Nejde totiž jenom o třesky plesky kolem Olova. Co si myslet o tom, že v čele
plzeňské kandidátky ČSSD do krajského zastupitelstva je bývalý pracovník
politického oddělení divizního velitelství předlistopadové armády, který o sobě
tvrdí, že se nezajímal o politiku, přestože studoval Vysokou školu politickou ÚV
KSČ, kde "vyznával Gorbačova a nenáviděl Husáka a Gottwalda"!? A co o tom,
že v Hradci Králové lídra ČSSD pro krajské volby diskredituje část jeho
stranických přátel pomocí komunistického kandidáta číslo 2 do týchž voleb? I
kdyby podobné další otázky nebyly, pro důvěryhodnou stranu jich je k zodpovězení
až dost. Navíc je-li to strana vládnoucí a vládne-li v demokratických poměrech.
Vymlouvat se na neveřejnost schůzí svých orgánů může buď z okamžité ztráty
soudnosti, anebo proto, že by jí vyhovovalo zaonačit ty poměry nějak jinak. To by ale
z hrobu tleskal Zdeněk Fierlinger.
Opět jednou o nás bez nás?
Evropský parlament (EP) ve Štrasburku schválil už druhou rezoluci
ohledně Temelína. Obě inspirovali rakouští poslanci. Ta z loňského května se
snažila nedopustit dostavbu elektrárny. Ta z minulého čtvrtka sice připouští právo
suverénních států na svou energetickou volbu, avšak vyzývá českou vládu, aby
zajistila, že první temelínský blok nebude připojen na síť "před provedením
odpovídajících procedur ohledně dopadu na životní prostředí, v souladu se
standardy přijatými uvnitř EU". Dále jsme žádáni, abychom poskytli detailní
informace o bezpečnosti Temelína a aby český parlament co nejrychleji ratifikoval
mezinárodní konvenci o hodnocení přeshraničního vlivu staveb na životní
prostředí. Několik rakouských poslanců v čele s Marialiese Flemmingovou se ve
Štrasburku dost pochopitelně pozastavovalo nad tím, že to náš parlament dosud
nestihl, když Česká republika podepsala konvenci před sedmi lety. I my se ale máme
nad čím pozastavovat. Rakouští zástupci a zelení v EP prosadili rezoluci o Temelínu
do tzv. naléhavé procedury. Schvalování proto proběhlo bez obšírné rozpravy a bez
toho, že by čeští zástupci měli možnost vystoupit a některé věci vysvětlit.
Současně s Temelínem byly ve čtvrtek odpoledne na programu důsledky potopené ponorky
Kursk, situace v Burundi, uprchlíci v Nepálu, lidská práva v Barmě a v Kolumbii a
únos britských vojáků v Sieře Leone. O temelínském problému kandidátské země na
vstup do Evropské unie se tedy jednalo bez její přítomnosti a v prazvláštních
souvislostech. Národu s mnichovským komplexem to zajisté neudělá dobře, zvláště
když se doví, že britský konzervativec Chichester, jenž označil postup
štrasburského parlamentu vůči nám za politické vydírání a vměšování, zůstal
se svým názorem osamocen. Rezoluce přijatá "naléhavou procedurou" není
naštěstí pro Českou republiku ani pro Evropskou komisi či Radu Evropy zavazující.
Jakožto zdvižený prst ale svou váhu má, protože je už druhá v pořadí, a až se
bude jednoho dne skutečně rozhodovat o našem vstupu do Unie, budou se počítat i malé
hříchy.
Klidně o rozpočtu
Když se před rokem projednával zákon o státním
rozpočtu, byli jsme svědky velkého dramatu. Vládní verze sněmovna shazovala ze
stolu, jednu chvíli to vypadalo, že snad bude vypovězena smlouva mezi ČSSD a ODS o
politické stabilitě a padne vláda. Zákulisní manévry stran nakonec skončily
rozpočtovým provizoriem a politické dusno se dalo krájet. Nyní se zdá, že přijetí
státního rozpočtu na rok 2001 proběhne hladce. Výše deficitu je předem domluvena,
zdvořilá pře mezi ČSSD a ODS probíhá pouze o tom, jak naložit s mimořádnými
příjmy rozpočtu. Dosavadní rozpočtovou selanku narušil pouze guvernér centrální
banky, který suše upozornil na mimorozpočtové výdaje vlády a výši zadlužení
označil za alarmující. Není tomu tedy tak, že by nebylo o čem se hádat, spíše
není ke sporu vůle. Dohoda mezi stranou vládní a stranou smluvně opoziční je
oboustranně výhodná, politikové nemají důvod ji ohrozit sporem, kolik peněz mají
dostat učitelé a kolik policie či nemocnice. Co se za ten rok změnilo? ČSSD
zaregistrovala, že lidí nespokojených s vládou ubylo. ODS se z průzkumů preferencí
ujistila, že své voliče kvůli opoziční smlouvě neztratí. Obě strany pak vidí,
že pro ně žádným smrtelným nebezpečím není ani KSČM, ani čtyřkoalice. K
bratrovražednému střetu nad rozpočtem není důvod. Blíží se volby, ve kterých se
ČSSD pokusí prodat své ekonomické úspěchy a ODS nabídne své služby hlavou a
srdcem. Kdo nakonec zaplatí život na dluh, je jasné. Budeme to buďto my, anebo naše
děti. Rozhodně ne poslanci, kteří pro deficitní rozpočet zvednou ruce.