číslo 40/2000 |
|
Rozhlasová |
|
PRÓZA
V ROZHLASE
Marta Peschek jde do nebe
Karel Steigerwald patří mezi nejvýraznější současné dramatiky. Pro rozhlas napsal po roce 1990 dvě mikrokomedie o obtížné cestě naší společnosti k demokracii - První kroky demokrata a Hospoda všedního dne - a rozhlasový seriál Italské pohyby, inspirovaný podvody kolem malé privatizace. Rozhlasová verze jeho divadelní hry Neapolská choroba, posledního titulu jeho volné divadelní tetralogie Tatarská pouť, Dobové tance a Foxtrot, měla rozhlasovou premiéru v roce 1992. Dalo by se tedy říci, že se Karel Steigerwald po delší době opět k rozhlasu vrátil. Svou novou hru Marta Peschek jde do nebe, text zneklidňující naši obrazotvornost i svědomí, označil za komedii. Nechme autora, aby ji sám charakterizoval: "Tato hra by se dala vyprávět jako anekdota o špinavém dědkovi, který nechce pustit jakousi protivnou ženu do prostoru, který snad právě on hlídá. Žena používá nejrůznější prostředky k tomu, aby pronikla tam, kam nesmí. Dědek se brání, jak to jde. Někdo by anekdotu mohl vyprávět trošku jinak: Jde o ženu zesnulou a jejím cílem je nebe. Dědek je jakýmsi nebeským hlídačem. Lidé trošku víc zasvěcení by řekli, že anekdota vzdáleně zavání různými příhodami, které se staly dramatikovi Bertoltu Brechtovi. Já říkám, že je to jakási pochmurná pocta dvacátému století, jež nás právě opouští. Z toho všeho je patrné, že se nutně musí jednat o komedii, protože jen komedie snese všechny ty naplaveniny." Režie textu, nikterak jednoduchého, ale bezesporu v poslední době jednoho z nejzajímavějších a zároveň i provokujících, se ujal režisér Národního divadla Ivan Rajmot, který má k dramatikovi Steigerwaldovi velmi blízko - s úspěchem realizovat všechny Steigerwaldovi hry, některé z nich ještě v Ústeckém činoherním studiu. Obtížný herecký part Marty a Hofmana svěřil režisér vynikajícím hercům - Nině Divíškové a Pavlu Landovskému. Premiéru hry Marta Peschek jede do nebe vysílá ČRo 3 - Vltava 29. září v 21.30 v Klubu rozhlasové činohra. |