Šimon
Pánek: Ve
válce se neděkuje
Jste šéfem operací obecně
prospěšné společnosti Člověk v tísni. Co z toho pro vás konkrétně vyplývá, co
máte na starosti?
V podstatě je to manažerská činnost, která se skládá ze dvou částí - práce v
terénu a práce tady. V Česku sháním peníze, ale taky rozhoduji, kdo kam pojede, co
tam bude dělat a jestli na to vůbec má. V terénu pak věci společně s ostatními
realizujeme.
S Nadací jste začínali ve dvou. Kolik lidí je se Společností
spjato v současné době?
Přesné číslo vám neřeknu, ale je to diametrální rozdíl. Třeba v tuto chvíli
máme jen venku osm lidí, přičemž byla období, kdy jsme měli v cizině třeba
třicet spolupracovníků. Společnost je rozdělena na několik oddělení, která se
zabývají jak Kosovem nebo Rumunskem, tak třeba likvidací následků povodní,
romskými projekty, lidskými právy. Dá se to vyjádřit i
čísly. Za loňský rok se náš přímý a nepřímý obrat přiblížil sto třiceti
milionům korun. To už je obrat relativně slušné malé firmy.
Již od počátku se nadace a od roku 1999 obecně prospěšná
společnost Člověk v tísni pyšní tím, že humanitární zásilky nejen
shromažďuje, ale také kontroluje jejich rozdělování. Jak s odstupem času toto
pravidlo klasifikujete - je v praxi vždy uskutečnitelné?
Člověk samozřejmě nemůže hlídat každou konzervu, když jich má na jednom
náklaďáku dvanáct tisíc. To je opravdu nereálné. Ale vhodným výběrem příjemce,
přítomností na místě a namátkovou zpětnou kontrolou se leccos uhlídat dá.
Jak taková zpětná kontrola funguje?
Především musíte dát lidem v uprchlických táborech na vědomí, že jste jim něco
přivezli a kolik je toho na osobu. Lidi v táboře si takové věci řeknou, už si
ohlídají, co jim patří. Taková samokontrola, kdy dáváte lidem do ruky informaci, je
velmi účinná. Ale princip zpětné kontroly spočívá v tom, že se na místo určení
zásilky tak za týden vrátíte, obejdete pár stanů a zeptáte
se, zda každý opravdu dostal kilo cukru, každý jedno mýdlo a tak dál. Na druhé
straně, v místech otevřeného boje nic kontrolovat nemůžete. Ve válce totiž platí
úplně jiná pravidla než mimo otevřenou zónu.
Je pozoruhodné, že vaše kamiony s humanitární pomocí dosud
nebyly přepadeny. Máte pro to nějaké vysvětlení?
Asi ve větší míře než západní organizace spolupracujeme s místními lidmi, jsme
taky vcelku pochopitelně lépe jazykově vybaveni a v neposlední řadě máme štěstí.
Ale určitě se dřív nebo později stane, že nám zastoupí cestu chlápek s
kalašnikovem a bude chtít náklaďák i s nákladem. V takové chvíli asi nezbyde nic
jiného než mu vyhovět, protože život je život.
Princip dopravy materiální pomoci k vám v průběhu let
přilákal mnoho nových spolupracovníků. Bezesporu jste tušili, že se jejich
romantické představy takzvaně na místě činu často střetnou s realitou, kterou si
před pár dny ani nedokázali představit. Připravujete je na tak drsnou konfrontaci?
Snažíme se. Součástí pohovorů a psychotestů je i to, že se nováčkům snažíme
vysvětlit, co je čeká, co budou zažívat při nárazu s realitou. Říkáme jim
například, ať nečekají, že jim někdo bude děkovat, že ve válce jde spíš o to
vyložit pytle, zkontrolovat, kdo co dostal, a mazat pryč.
Velká část vašich iniciativ souvisí s válečným děním a
zvláště v některých částech světa je humanitární pomoc bohužel neodmyslitelně
spjata se smrtelným nebezpečím. Jak se vnitřně vyrovnáváte s tím, že někdo z
těch vesměs velmi mladých lidí, kteří se vám nabídli, může přijít o život?
To je těžká otázka, samozřejmě se toho celá léta bojím. Ale do krizových
oblastí současného světa jezdí pracovat statisíce lidí a je to jen jejich osobní
rozhodnutí. My se snažíme lidi hlavně dobře informovat. Riziko tu ale bude vždycky.
Mám pocit, že řada lidí začala brát vaši práci vážně až
v okamžiku, kdy se rozběhl projekt pravidelných dokumentárních filmů ze zemí, v
nichž Společnost Člověk v tísni působí. "Navigujete" jejich tvůrce na
místa, jejichž problematiku považujete v dané chvíli za prioritní?
Jakási představa, co se bude v následujícím půl roce natáčet,
existuje, konečně, my vystupujeme jako producenti, to znamená, že financujeme výrobu
těch filmů - mimochodem, na velmi dumpingových cenách. Ovšem když dojde k nějaké
výjimečné situaci, plány se mění. Loni byl třeba na základě situace v Kosovu
natočen "ad hoc" film o exodu kosovských Albánců do Albánie. Tudíž,
určitá navigace tu je, ale spíš záleží na dohodě tvůrců a Společnosti.
V této chvíli se nabízí otázka na téma
vzájemných vztahů mezi společností Člověk v tísni a jejím zakladatelem, Českou
televizí. Jak byste jejich současnou podobu charakterizoval?
Česká televize nás podporuje tím, že máme střechu nad hlavou a my jí za to
přinášíme expertizy, reportáže, zmíněný cyklus filmů. Je to asi celkem
standardní situace, podobné humanitární organizace existují ve spolupráci s
televizemi v dalších zemích. Myslím si, že pro vztah s Českou televizí je docela
charakteristická formulace v našem názvu, tedy "Společnost Člověk v tísni při České televizi".
Vraťme se ale k tomu nejpodstatnějšímu - k humanitární pomoci.
Jakou máte zkušenost s odezvou ze strany občanů České republiky, jinými slovy, jsme
štědří dárci, třeba v porovnání s tím, jak přispívají v zahraničí?
Když jsou Češi přesvědčeni, že je to opravdu zapotřebí, jsou ochotni sáhnout i
hluboko do kapsy. Ale zatím u nás není zvykem finančně přispívat takovým tím
kontinuálním způsobem, který je součástí společenských konvencí. Pro ilustraci:
V každé anglické hospodě je na baru kasička, určená pro
příspěvky na zdravotně postižené, na opuštěné děti a podobně. Je běžné, že
ti, co tam chodí na pivo, občas do kasičky hodí libru a věří, že se dostane tam,
kam má. A ta libra se tam taky většinou dostane.
V Česku by se to nestalo?
Znám řadu českých hospod, kde bych do nějaké kasičky peníze nehodil, protože bych
nevěřil tomu, že neskončí jinde, než mají. Ale to je tím, že dobročinnost u nás
nemá takovou tradici jako v některých západoevropských zemích. Třeba v Norsku mají
už léta jakýsi Den humanitární pomoci. Během čtyřiadvaceti
hodin tam vyberou i pětadvacet milionů norských korun, což je asi sto milionů korun
českých.
Dobře, ale dobročinnost se přece neprokazuje jen finančně. Co
třeba sbírky? Ty se u nás organizovaly už za minulého režimu.
Víte, sbírka není vždy ideální formou pomoci, to je to klasické
dilema, zda dát spíš brambory nebo motyku. Ta nepřetržitá řeka obnošeného
šatstva, kterou Evropa už třicet let posílá do Afriky, naprosto zničí celá
odvětví tamního průmyslu a zemědělství. Spousta lidí si myslí, že když pošle
černouškovi kabát, tak mu bude líp. Krátkodobě možná, ale z dlouhodobého hlediska
je to spíš na škodu věci.
Ale Člověk v tísni se přece nevyhýbá ani sbírkám.
To ne, ale taková sbírka musí být cílená. My jsme třeba před lety zahájili obnovu
sarajevské knihovny, srovnané za války se zemí. Dávaly knihovny, ale posílali i
jednotlivci. Obeslali jsme většinu žijících spisovatelů, každý dal svou knížku s
podpisem, prezident Havel přidal kompletní encyklopedii Britannica... Ale
to byla spíš výjimka. Ve válečných oblastech, kde pracujeme, je hlavně
třeba dát lidem najíst, opravit domy, zprovoznit školy, nemocnici.
Jedním z cílů Společnosti Člověk v tísni je také pomáhat v
těch částech světa, kde dochází k ohrožení základních práv člověka a
porušování lidské důstojnosti. Neodpustím si na závěr jednu mírně provokativní
otázku. Podle Institutu pro výzkum veřejného mínění je celá jedna třetina
obyvatel České republiky přesvědčena, že bychom do problematiky dodržování
lidských práv v cizích zemích neměli mluvit. Co vy na to?
A co kdybych tu větu otočil? Dvě třetiny obyvatel přece soudí, že bychom do
problematiky lidských práv ve světě naopak mluvit měli. To je podle mého názoru
fantastické. I v západních zemích, které se hodně angažují, se určitě najde
nějakých dvacet procent lidí, kteří budou říkat:"Starejme se o sebe, a ne o
to, co se děje jinde." U nás je takových obyvatel třiatřicet procent, od Francie
nebo Holandska se zas tak nelišíme. A to je v zemi, která
byla padesát let uzavřená a jejíž obyvatelé byli vychováváni k tomu, aby byli
zalezlí ve svých bytech a do ničeho nestrkali nos, určitě úspěch!
MILAN ŠEFL
Foto Jarka Šnajberková |