číslo 41/2000
vychází 25. září

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Pátek 6. 10. 2000 20.00 hodin

Závěrečný koncert Pražského podzimu 2000

Josef SukGuiseppe VerdiPro závěrečný koncert MHF Pražský podzim byla zvolena díla autorů, jejichž životní data jsou spjata s 19., ale i s 20. stoletím. Úvodem zaznělo Fantastické scherzo pro orchestr, op. 25 Josefa Suka (1874-1935). Skladatel je komponoval v létě a na podzim roku 1903. Přestože o třicet let později se Suk o tomto svém díle vyjadřoval poněkud s despektem (hra s tóny a duchaplným nic) vytvořil pestře znějící paletu orchestrálních barev a hudebních nálad. Violoncellový koncert h moll Antonína Dvořáka (1841-1904) není třeba pro jeho popularitu nějak zvlášť uvádět: stačí snad jenom připomenout, že jej Dvořák komponoval v roce 1894 během svého amerického pobytu. Na tomto díle Dvořák pracoval s nesmírným zaujetím, a není proto divu, že nedovolil českému cellistovi Hanuši Wihanovi, pro kterého jej vlastně psal, aby provedl změny v sólovém partu. Na závěr festivalu zazněly Čtyři duchovní kusy Giuseppe Verdiho (1813-1901). Ačkoliv Verdi proslul především jako významný operní skladatel, našel si ve svém tvůrčím životě i okamžiky k určitému duchovnímu spočinutí a meditování. Těmto okamžikům vděčíme pak za vznik rozsáhlé smuteční mše Rekviem a Čtyř duchovních kusů pro sbor a orchestr. Byly vytvořeny v rozmezí let 1888-1896 a původně nebyly vůbec zamýšleny k veřejnému provozování, neboť je Verdi považoval za ryze soukromou hudební záležitost. Až v roce 1898 svolil, aby je jeho přítel, libretista, skladatel a dirigent Arrigo Boito provedl veřejně v Paříži. Sólistou závěrečného Festivalového koncertu Pražský podzim byl texaský violoncellista Ralph Kirshbaum (Dvořák), Symfonický orchestr Českého rozhlasu v Praze a Pražský filharmonický sbor řídil János Fürst.

LIBOR DŘEVÍKOVSKÝ