číslo 41/2000 |
|
Tipy ČRo |
|
Neděle
8. 10. 2000 8.00 hodin
Moteta J. S. Bacha v různých interpretacích
- 2. část
Před týdnem jsme v cyklu Duchovní hudba začali
vysílat první ze čtyř pořadů, v nichž postupně zazní většina Bachových motet -
v přednesu ne jednoho, nýbrž pěti až šesti různých ansámblů. Je to jakási
hudební sonda do nitra skladby - srovnání odlišných interpretačních přístupů
vyplývá často z poněkud jiného chápání notového zápisu, z jiných hudebních
tradic té které země a samozřejmě i z jiných dispozic jednotlivých souborů.
Setkáváme se tu s představiteli tzv. autentické neboli historicky poučené
interpretace, se soubory Holanďana Tona Koopmana či Němce Friedra Berniuse, se
známými hudebními tělesy stojícími kdesi uprostřed mezi "autentiky" a
"neautentiky" - Helmuth Rilling a jeho Gächinger Kantorei Stuttgart, rostocký
Motettenchor a Capella Fidicinia, případně švédský Komorní soubor Erica Ericsona.
Ozvláštněním po stránce hudební barvy jsou pak Regensburští vrabčáčci s
jemnými chlapeckými hlásky. Tato interpretační tradice má v německy mluvících
zemích staleté kořeny, ostatně lipský Thomanerchor stál a dodnes stojí právě na
chlapeckých hlasech, které skladbám dodávají étericky křehkou atmosféru. Na
programu dnešního pořadu je moteto jediné - Jesu, meine Freude (Ježíši, má
radosti). Bach většinu těchto skladeb komponoval ke smutečním slavnostem, které se
konaly v rámci pohřebních obřadů, což platí i o Jesu, meine Freude. Albert
Schweizer kdysi o motetech řekl, že jakmile zazní tyto tóny, mizí svět se svým
neklidem, strastí i žalem a posluchač je naplněn mírem a povznesen nade vše, co
bylo, je a bude... I o tom budeme hovořit v dnešním pořadu.
VLADIMÍRA LUKAŘOVÁ |