Možná budete znát odpověď na otázku, jaký význam má pro
člověka písnička?
Bez písničky by se vůbec nedalo žít. Patří zkrátka k životu. Ale to neznamená,
že si člověk musí zrovna zpívat, stačí, když vnímá hudbu jako takovou. Aspoň
já si život bez hudby nedovedu představit.
A myslíte si, že má hudba, potažmo písnička, hlubší smysl
než být zábavou či prostředkem k odreagování?
To bych řekl. Hudba může velice kladně a naopak i záporně působit na vědomí a
duši. Člověk se při hudbě může dostat do duševní nirvány. Pokud je tedy ta hudba
dobrá. Skřeky a kravál probouzejí spíš ty negativní emoce. Alespoň u mě.
Hovoříte o hudbě jako celku, písničku z ní nevyčleňujete.
Proslavil jste se sice jako zpěvák, ale provozoval jste i hudbu instrumentální?
Začínal jsem s klavírem, později mě nutili i na housle, taky jsem hrával u
táboráků na kytaru. Co se týče klavíru, kdyby bývala neskončila válka a
nepřišly sem americké písničky, byl bych možná došel mnohem dál. Jenže jako
správnému puberťákovi se mi ty písničky strašně líbily a začal jsem si je
vybrnkávat. A bylo po kariéře klavíristy - "zešmírařil" jsem.
Tehdy vás asi také "chytil" zpěv.
Se zpěvem jsem vlastně začal až na gymnáziu, kdy jsem chodil do uměleckého souboru,
který vedl profesor hudby. Tehdy se mi to zalíbilo, protože jsem třeba dostal sólo v Rožnovských
hodinách. Všichni dělali bim bam a já zpíval "rožnovské hodiny smutně
bijú". To byl takový začátek, zpyšněl jsem a říkal si, jak je krásné být
hvězdou. Bylo mi asi čtrnáct let. Pak jsme dokonce nastudovali celou dětskou operu,
Křičkovy Ogary, a několikrát jsme ji hráli v dnešním divadle Na Fidlovačce v
Nuslích. Právě tam jsem si "čuchnul" k prknům, která znamenají svět.
Netrvalo dlouho a k divadlu jsem dezertoval. V uměleckém souboru konzervatoře jsem pak
už i recitoval, hrál scénky, zpíval s harmonikou i s partnerkou. Ale hlavně jsem
chtěl dělat divadlo.
A děláte ho dodnes...
Oboje se mi nakonec spojilo v muzikálech. Před chvílí jsme tady, ve vinohradské
sokolovně, měli zahajovací schůzku muzikálu Monte Christo. Mimochodem, podle mě je
muzikál jediným útvarem, který má budoucnost. Všichni autoři k němu směřují a
muzikál se neustále vzdaluje od mluveného slova. Celý děj se posunuje
prostřednictvím hudby a slova v hudbě. V mládí mě rodiče nutili chodit na operu a
mně vždycky vadilo, že jsem si až v programu musel přečíst, o čem to je. Mistři
sice krásně zpívali, ale nebylo jim rozumět, Mařenka byla stokilová, to se radši
člověk nedíval a poslouchal jen hudbu.
Vám se ovšem podařilo hrát muzikály i v ne zcela svobodné
době.
Měl jsem to štěstí. V Divadle ABC jsme hráli muzikály, které se zrovna s úspěchem
hrají v Praze i dnes - Řeka Zorbu, Malované na skle a mnohé další, spíše
komornější. O hudební představení jsme se dělili s Karlínem, tam se ale hrály
především náročnější operety a velké muzikály. V ABC jsme totiž byli
povoláním alespoň trochu zpěváci pouze já a Rudla Pellar, jinak zpívali samí
činoherci, Standa Fišer, Petr Kostka, Carmen Mayerová, Jarka Adamová, Alena Vránová
a další.
Dotkl jste se otázky zpívajících herců, především tedy
činoherců. Dnes existuje například na brněnské JAMU muzikálový obor, i další
školy a konzervatoře jsou zaměřené hudebně-dramaticky, ale v době vašeho studia
takové možnosti zřejmě dostupné nebyly. Vedli vás profesoři DAMU k hudbě a zpěvu?
Až ve čtvrtém ročníku se rozhodli zřídit hudebně-dramatické oddělení, či
spíše zájmovou skupinu, které šéfoval nesmrtelný a neodolatelný Oldřich Nový.
Pár z nás, kteří o to projevili zájem, si vzal na paškál. Ale nemělo to dlouhého
trvání, sešli jsme se jen párkrát. Díky tomu jsem se však s panem Novým seznámil
a často jsem ho pak v Hudebním divadle v Karlíně navštěvoval a náramně jsme si
rozuměli. Dodneška je jedním z mých vzorů. V tom, jak dokázal spojit eleganci, smysl
pro humor, herectví a zpěv. On i lásku vyznával s nadhledem, v tom byl
neopakovatelný. Připadá mi, že ti pánové tehdejší doby by se většinou dali
poslouchat i dnes. Byli přirození už tenkrát.
Zpěv jste studoval i v Uměleckém vojenském souboru. Přidělili
vám tehdy legendárního pedagoga ruského původu Karenina. Jak na něj vzpomínáte?
Docházel k nám do hotelu Beránek na Vinohradech, kde soubor sídlil. Já byl totiž
takový hotelový voják, což se mi velmi líbilo. Karenin mě naučil dýchat, posazovat
hlas "do masky". Vždycky říkal: "Zimuška, citiš vzdušik, tady musiš
citit vzdušik!" Naučil mě věci, které používám dodnes - abych nepřišel o
hlas, abych se neudýchal k smrti a abych vydržel zpívat. Ale asi po roce jsem se s ním
rozloučil, protože jsme už mířili k opernímu zpěvu, a moje ctižádost byla jiná.
Po letech se přišel podívat do ABC, kde jsem zrovna zpíval tvrdý, rokenrolový
muzikál Expresso Bongo. Přiběhl do šatny celý vyděšený: "Zimuška, ja tak
bajuz o tebja!" A já na to: "Pane profesore, já to vydržím, mám přece
vaši školu!"
A vydržel jste?
Vydržel, i když tam se jeho škola moc použít nedala, člověk musel zpívat na plné
pecky. Dnes za vámi může burácet orchestr a vy klidně můžete šeptat, ale tehdy
mohl člověk řvát a stejně nic slyšet nebylo. Proto dodnes radši jezdím s malou
kapelou, hrajeme dechovou hudbu v netypicky dechovém obsazení, což jí dodává trochu
jiný ráz.
Vrátíme-li se ještě k divadlu, hudebně-dramatický žánr
skýtá spíš prostor rolím komediálním. Hrál jste i nějakou vysloveně vážnou,
neřku-li tragickou roli?
Velice dramatickou roli jsem měl třeba v Rollandově Hře o lásce a smrti, kterou
režíroval Alfréd Radok. Ale u nás je strašně rozšířené škatulkaření, když
obsadíte do vážné role Bohdalovou, Zázvorkovou nebo Janžurovou, lidi si řeknou:
"No jo, ale to není ona. Dělá to dobře, ale není to ona." Nálepky se
člověk zkrátka nezbaví. Já jsem měl vlastně štěstí, hrál jsem dost širokou
žánrovou paletu, dramatické role, detektivky, teď už hraju i staré dědky, třeba
Podskaláka, otce v Krásce a zvířeti nebo starého seladona v Bosých nohách v parku.
A teď v Monte Christovi budu hrát Abbé Fariu, přes jehož mrtvolku se Dantes dostane z
pevnosti Iff.
Vaší domovskou scénou bylo Divadlo ABC, hostoval jste ale i v
Hudebním divadle v Karlíně, kde jste si také zahrál v několika muzikálech i
operetách.
Mojí první rolí byl Woody v Divotvorném hrnci, pak jsem hrál d´Artagnana ve
Frimlově operetní verzi Tří mušketýrů, kde d´Artagnan přijede na koni a už
zpívá. Tam spousta lidí přišla ke zranění, sekalo se tam mečem, dýkou i sekerou.
V dnešním divadle v Nuslích, které Karlínu patřilo, jsem hrál s Janou Drbohlavovou
muzikál Amore Mio. V něm všechny možné role hráli pouze dva lidé - on a ona.
Tímhle představením to skončilo, potom léta nic, a až začátkem devadesátých let
mě pozvali, abych hrál hlavní roli v Podskalákovi, a potom ještě Fery Bačiho v
Čardášové princezně a nakonec Celestina v Mamzelle Nitouche v krásném Nového
překladu. Podskaláka v zájezdové formě vlastně hraju dodnes. Je to skromnější
verze, spoustu vedlejších rolí jsme vyškrtli a místo kapely tam hrají housle a
harmonika. Hrajeme bez mikrofonů, jen tak, co huba dá, a mně se to takhle líbí víc,
protože jsme Karla Hašlera vrátili tam, kde začínal. On je totiž náš český
lidový šansoniér a začínal právě s těmi housličkami.
Tedy nezahálíte.
Když jsem byl v angažmá, neměl jsem zdaleka tolik práce jako od té doby, co jsem v
důchodu. A to už je pomalu deset let. Na nedostatek práce si rozhodně nemůžu
stěžovat. V rozhlase mám pravidelný pořad Trubte nám, trumpety, pro televizi
připravuji Kdyby ty muziky nebyly, jakousi gratulaci všem babičkám a dědečkům,
kteří se dožívají sedmdesáti až sta a více let. Ani jsem netušil, kolik je mezi
námi stoletých lidí, skoro každý měsíc jeden, někdy dva. Je to dojemné, a ti
lidé si to zaslouží. Občas se objevím i Na Vlachovce, protože to byl jednadvacet let
můj pořad. Teď už ho několik let dělá Pavlína Filipovská.
Pokud stihnete ještě něco, co vás baví, čím se ve volných
chvílích zabýváte?
Mám tu kliku, že mé povolání je zároveň mým koníčkem - teď mám na mysli hudbu.
Muziky nemám nikdy dost, i když je pravda, že si doma nepouštím dechovku, ale spíš
jazz nebo swing a taky vážnou hudbu, k té tíhnu stále víc. Možná k tomu všichni
muzikanti mého ražení dospějí, najednou už jim nestačí ani to nejlepší z jazzu
nebo swingu, touží po ještě rozmanitější a těžší hudbě, do níž musí nejprve
vniknout, ale pak je to ono. Dalším koníčkem je sport. Nespím u olympiády, jako
mnozí moji kamarádi a švagrové, pěstuju sport aktivně, cvičím a chodím běhat. Ne
vždy se tomu dá říkat běh, já jen tak klušu.
Po pražské oboře Hvězda?
To je můj sportovní areál, tam jsem nejradši. Zkoušel jsem běhat Běchovice, což je
taková desetikilometrová sportovní pouť, ale nevýhodou je asfaltový povrch. Na
lesní cestičce si můžu dovolit i delší trať.
Bydlíte téměř na venkově a pracujete ve městě. To zní jako
ideální kombinace.
Přesně takhle jsem si to vždycky představoval. Přes dvacet let jsem bydlel u rozhlasu
a nedovedl jsem si představit život někde jinde než v centru. Musel jsem být
uprostřed kulturního a hlavně společenského dění, hospody, bary, vinárny, to nás
všechny v té době zajímalo. Pak jsem se přestěhoval na Bílou horu a řekl jsem si -
odsud už nechci. Když vezu manželku na metro na Hradčanskou, najednou vidím tu
hranici, kde končí modré nebe a začíná smog. Zase se rychle otočím a vjedu zpátky
z toho špinavého oblaku do krásného slunečného dne. Z Bílé hory už jen nohama
napřed.