Tomáš Vorel se ve svém novém filmu Cesta z města vydal
směrem k přírodě, aby znovu oživil téma staré jako civilizace sama: touhu po
návratu k základním hodnotám života, k moudrosti prostých vesničanů, stromů a
květin, únik z neurotickému rytmu moderní doby. Také hlavní hrdina filmu,
programátor Honza (Tomáš Hanák), se podvědomě chce osvobodit z diktátorského
sevření počítačů, mobilů a stereotypů náročného zaměstnání. Nejprve vyjede
se svým synkem z města jen na víkend, ale pak, zasažen silou a půvaby přírody (a
jedné krásné "divoženky"), zůstává. Alespoň na tak dlouho, dokud jej
nedostihne neúprosná realita a dluhy z pracoviště. Celý příběh je vlastně o tom,
jak se mu v "lůně přírody" žije, koho potkává, kdo tak či onak
ovlivňuje jeho rozhodování.
Potíž filmu je v tom, že autor toho chce říct moc - možná
skoro všechno, a zároveň nezná nejen míru, ale ani řešení. To druhé, pravda,
vlastně ani znát nemůže. Neboť ať hrdina "účtuje" s civilizací s
jakkoli odzbrojující upřímností, rozmáchlý pohyb, s nímž hází do vody mobil,
pitky se zemitými venkovany či příjemné, ale nereálně pošetilé rozhodnutí
zůstat v chalupě nejsou s to přetrhat jeho vazby k minulému životu. Divák tedy
sleduje jeho marný boj, přizdobený množstvím rekvizit. Ve filmu nechybí snad
žádný současný lidský (a aktuální) problém: úskalí rozbitého manželství a
frustrace dětí, chamtivost pozůstalých po zemřelé babičce, vesnická rvačka
(naznačující, že venkov není až taková idyla, i zde číhá nebezpečí herních
automatů či lidská krutost), civilizační neduhy počítačových odborníků, cudně
naznačená drogová závislost... A ovšem - všeobjímající láska v malebných
přírodních kulisách. Rozmařile roztroušené motivy se střídají a prolínají,
některé nadbytečně opakují (např. několikeré vzbouření proti automatům,
vulgarismy či hojně a poněkud samoúčelně používané anglické výrazy) - aniž by
je tvůrce dokázal utřídit a žánrově sjednotit. Občas jsme svědky dramatu,
následovaného lyricky snovými, až pohádkovými pasážemi, pak přijde komedie,
groteska, mystické pasáže. Rozpačitý pocit podtrhuje i nepřesvědčivý herecký
výkon Tomáše Hanáka. Naštěstí tu hrají i Eva Holubová a Bolek Polívka (vesnické
starousedlíky) a můžeme se potěšit i z krásně čarující kamery Marka Jíchy.