číslo 47/2000 |
|
Tipy ČRo |
|
Čtvrtek 16. 11. 2000 13.30 hodin
Mozart a Salieri
Mozart a Salieri - téma opředené množstvím legend a nesmyslů, které se však staly průběhem času "pravdivými". Celé to asi začalo na začátku 19. století u ruského básníka A. S. Puškina, jež "sedl na lep" poměrně čerstvé historce o tom, že Salieri otrávil Mozarta, a pohotově o tom napsal divadelní hru. Po té složil Nikolaj Rimskij-Korsakov na tento námět jednoaktovou operu a legenda, dále rozmělňovaná množstvím podprůměrných životopisů o Mozartovi, "vykročila" do světa. Dvacáté století pak báječně přiživovalo formou různých odborných i "odborných" studií a dalších románových příběhů tento mýtus, který pak dostal neuvěřitelnou podobu ve velkém výpravném hollywoodském stylu (ta výpravnost byla asi to jediné, co bylo na příběhu Mozarta a Salieriho pravdivé). Jediný pravdivý zdroj, který v tomto případu nebude určitě nic nalhávat a ani přizpůsobovat, je hudba obou zmiňovaných skladatelů, které bude v Hudební galerii věnována pozornost. Mozart a Salieri - dva skladatelé usilující o přízeň vídeňského císařského dvora a vídeňského publika. Jeden geniálně talentovaný, ale lidsky přece jenom trochu výstřední, druhý nesporně nadaný a dbalý určité konvence jak v hudbě, tak i ve společnosti (což císař Josef II. velmi oceňoval). To je asi jeden ze základních rozdílů mezi Mozartem a Salierim. Ostatní pak přenechme hudbě, která hudební rozpory většinou rozsuzuje spravedlivě. A na co se můžeme v Hudební galerii těšit? Z díla Wolfganga Amadea Mozarta to bude zřídka uváděné Divertimento D dur K 131 a předehra k opeře Kouzelná flétna K 620. Skladby Antonia Salieriho budou zastoupeny Trojkoncertem D dur pro hoboj, housle, violoncello a orchestr, a 24 orchestrálními variacemi na španělský tanec La Folia. Mimochodem: Antonio Salieri má v tomto roce 250. výročí narození. LIBOR DŘEVÍKOVSKÝ |