Paní Pilarová, jak s odstupem času hodnotíte svou
zkušenost s rozhlasovým mikrofonem?
Když se mi naskytla ta možnost, dostavila se vlna radosti, ale pak i zaváhání.
Neměla jsem s takovou prací žádnou zkušenost. Nevěděla jsem, co bych měla po ránu
posluchačům povídat, když už musí tak brzo vstávat, zvlášť do podzimních
plískanic nebo mrazivého počasí. Jak se však říká, víc hlav, víc rozumu. Manžel
mi poradil, ať vyprávím něco ze života, nebo ať pomlouvám své kolegy, to prý
vždycky zabere. Na první vysílání jsem si tedy připravila pár úsměvných historek
a kupodivu, mělo to docela dobrý ohlas. Ale na trému, kterou jsem měla při prvním
vysílání, raději ani nechci vzpomínat.
Elegantně jste přešla skutečnost, že Dobré jitro z Prahy se
vysílá od páté hodiny ranní. To musí být pro moderátora hodně kruté.
No, zkuste se vžít do situace, že byste vstával ve tři ráno, když chodíte mezi
jednou a druhou hodinou spát... Ale člověk si časem zvykne na všechno.
Máte příležitost vybírat si také hudbu podle svého gusta?
Jinak řečeno: Jakou muziku byste si po ránu přála z rádia poslouchat?
Některé vyprávění si přímo žádá určitou skladbu či určitého interpreta,
proto si nosím pár cédéček z domova. Většinou spolupracuju s hudebním redaktorem
Pepou Švehlou, náš vkus je téměř shodný, navíc Pepa dovede vystihnout situaci a
výběrem písniček mé vstupy mnohdy vtipně podtrhuje. Jeho přítomnost ve studiu v
tak nepříjemnou ranní hodinu je jako balzám. Toho člověka nevidíte jinak, než s
obrovským úsměvem na nesmírně dobrácké tváři a to dodává - mám-li mluvit
dnešní terminologií - spoustu pozitivní energie. A Pepa ví, čím mě potěšit.
Proto v žádném vysílání nechybí Elvis nebo Nat "King" Cole. Občas mně
udělá naschvál, třeba když zahraje zpěvačku, o které bezpečně ví, že ji zrovna
nemusím. Ale i to je dobře, aspoň se dostane také na ty, které bych já nehrála a
tak to má být.
Jistě se vám v průběhu vaší profesionální kariéry v
rozhlase přihodila nejedna veselá, či naopak mírně stresující příhoda. Podělte
se o některou se čtenáři Týdeníku Rozhlas!
No, veselou příhodu vám zrovna nepovím, nevzpomínám si, že bych se někdy na půdě
rozhlasu zalykala smíchy. Spíš si vybavím tu hrůzu, když mi jistá společnost
zapomněla poslat taxíka. Do rádia jsem nakonec dorazila včas, minutu před začátkem
vysílání, zničená, vynervovaná. Ihned jsem změnila taxislužbu. Výsledkem bylo,
že jsem jednou přijela pozdě o celých pět minut, taky na mě zapomněli. To jsou
momenty, kdy i tak mírumilovná povaha jako jsem já, je naladěná na vraždy a
drancování.
Ve své knížce Dobré jitro na stanici Praha jste shrnula řadu
historek a zážitků. V těch řádcích je cítit až překvapivá schopnost nadhledu a
sebeironie. Je to jen zdání, nebo jste taková i v každodenním životě? Berete se
opravdu tak "nevážně"?
Odpovím historkou. Jako začínající zpěvačka jsem jednou šla po Václaváku a z
prodejny gramofonových desek jsem zaslechla svoji nahrávku. Nafoukla jsem se jak balón,
nos ještě víc nahoru než nadělila příroda, a najednou - prásk! Vrazila jsem čelem
do sloupu, který se mi připletl do cesty. To mě postavilo zpátky na pevnou zem. A
zpěvaček či zpěváků, kteří létají v oblacích a mají pocit, že jsou pupkem
světa, je mi docela líto, protože si nestačí uvědomit, že jejich okolí z nich má
srandu... Ale to se samozřejmě zdaleka netýká jen zpěváků.
S Českým rozhlasem vás v současné době váže ještě jedno,
téměř osobní pouto. Generálním ředitelem této instituce je bývalý kapelník
vašeho orchestru. Jak na Václava Kasíka vzpomínáte? Byl to přísný šéf?
Oba jsem narozeni ve znamení Lva a to dokonce ve stejný den, 9. srpna. Každý Lev je
svým způsobem diktátor, každý je přesvědčen o své pravdě. Když jsou dva Lvi v
nepohodě, ostatní zalezou do děr. Naštěstí mezi námi nebyly srážky ani časté
ani krvavé, podstatou našich dohadů byla snaha o dobrý výsledek naší společné
práce. Jako kapelník byl Václav pohodový, skvělý organizátor, to jsem si nejvíc
uvědomovala daleko od domova, v podmínkách, které pro muzikanty ani pro mě nebyly
zrovna nejrůžovější, ve Vietnamu, v Laosu. A ještě jeden postřeh. Mnohdy, když se
vám představí někdo titulovaný, tak titul slyšíte velmi zřetelně, jméno už je
zabrbláno méně srozumitelně. Václav se svým titulem nikdy neoháněl. Dokonce
protestoval, když jsme ho představovali na pódiu jako inženýra Václava Kasíka.
Muzikanti k tomu dodávali, že se tím nechlubíme, ale jen chceme, aby publikum
vědělo, že náš pan kapelník není žádnej blb.
Svou knížku jste doprovodila i vlastními fotografiemi. Vím, že
právě fotografování je vaší velkou zálibou. Máte mezi svými snímky nějaký
unikát, něco, co má asi jen stěží jiný fotograf?
Vedle zdařilé fotky našeho kocoura, spícího v pračce, je to záběr, který jsem
pořídila na Novoměstské radnici, kde jsme slavili čtyřicet let divadla Semafor.
Oslavy se zúčastnil i prezidentský pár a pan ministr kultury Pavel Dostál. Požádala
jsem je, aby mi zapózovali. Byli laskaví, vyhověli. Na fotce to ale vypadá, jako když
se pan ministr šťourá panu prezidentovi v uchu. V jistém bulváru fotku otiskli,
napsala jsem pod ni ovšem, že jako profík bych ji k dispozici nedala, kdežto jako
amatér si to můžu dovolit. A že fotka zachycuje pana prezidenta, který má problém s
uchem a pan ministr kultury se snaží tento problém řešit.
Na špičce české populární hudby se držíte už bezmála
čtyřicet let. Jste s některým obdobím své umělecké dráhy nespokojena? Máte
pocit, že jste mohla v minulosti něco udělat jinak, nebo lépe?
12. října to bylo rovných čtyřicet let, kdy jsem začala profesionálně zpívat. (12.
října 1960 měla v Divadle Ve Smečkách premiéru semaforská hra Taková ztráta krve,
v níž E. Pilarová ztvárnila jednu z rolí - pozn. autora). Nespokojena jsem byla
mnohokrát, nespokojena bývám dodnes. Ale žiju přítomností a nepřemýšlím, co by,
kdyby... Spíš přemýšlím, čím a jak svoje příznivce v budoucnu překvapit. Něco
se už rýsuje.
Psali pro vás Suchý se Šlitrem, Ondráček, Svoboda,
Brabec, Rytíř, Borovec, Vrba, Jiří Štaidl - v oblasti populární hudby bez výjimky
samí renomovaní skladatelé a textaři. Nicméně, zažila jste v posledních letech ten
pocit, o kterém mluví někteří vaši kolegové - že totiž kvalitního původního
repertoáru pro zpěváky vaší generace ubývá?
Všechno jde, jen skutečně chtít. Vloni jsem vydala u firmy Tommü Records album Swing
2000. Na desce není jediná převzatá skladba. Naříkání nad tím, že pro nás nemá
kdo psát, neuznávám. Navíc se dá těžit z toho, co už je dávno napsáno, jen si to
upravit po svém. V mém případě je to třeba Montiho čardáš s textem
od Jirky Suchého, nebo Beethovenova klavírní skladba Pro Elišku, kterou
velmi citlivě otextoval Pavel Cmíral. A protože jsem z Moravy, vydala mi tatáž firma
letos CD Moravěnka, na které zpívám společně s Jožkou Šmukařem a Jiřím Helánem
písničky moravsko-slovenského pomezí. A věřte, že jsem si je zazpívala s chutí.
Tím nechci říct, že bych se chtěla tímto směřem ubírat i nadále, bylo to jen
příjemné vybočení. Firma mi dává možnost vydat nové album i v roce 2001, už mám
pár nápadů, které neprozradím, aby nebyl v jejich realizaci někdo rychlejší než
já, jak už se mi v minulosti stalo.
Soudě podle vaší knížky se ráda obklopujete mladšími lidmi
"z branže". Umíte si představit, že byste jednou s některými, třeba o
dvě generace mladšími autory, soustavněji spolupracovala?
Proč ne? Autorovi převážné části skladeb na CD Swing 2000 bylo v době nahrávání
asi osmadvacet let.
Jaký je vlastně váš názor na stav současné populární hudby?
Opomeňme rock či moderní elektronickou hudbu, spíš by mě zajímalo, jak hodnotíte
své mladší kolegyně v oblasti středního proudu...
Ale co to dnes vlastně je, ten střední proud? Díky tomu, jak byl zprofanován
některými kritiky, ale také bohužel interprety, vám dnes každý tvrdí, že zpívá
rock. I když kníká podstatně středněproudověji než jeho předchůdci. Neznám
zpěváka nebo zpěvačku, kteří by o sobě tvrdili, že zpívají střední proud.
Tudíž nemám koho hodnotit. A i kdyby, ponechám to raději kritikům.
Vaše tvorba byla právě kritiky vždy velmi vstřícně
přijímána. Jaký význam pro vás vůbec mají novinové recenze? A jak se dnes
vyrovnáváte s pozorností jiných novinářů - těch z bulvárních listů,
sledujících každý krok populárních lidí?
Mám výstřižkovou službu, tak mi neujde nic, co se o mně napíše. Vše pečlivě
nalepuju do takzvaných samožerbuchů. Z dobré kritiky mám upřímnou radost, navíc si
vždycky pomyslím, že to napsal inteligentní člověk. A když se dočtu něco
nepříznivého, slovo inteligentní bývá v mých myšlenkách nahrazeno zcela jiným
výrazem. A bulvár? S ním jsem se setkala v době, kdy u nás ještě nebyl, v roce
1967. Jakýsi vídeňský plátek po mém vítězství v písničkové soutěži Intervize
napsal, že se kvůli mně zabilo několik zhrzených milenců... Víte, bulvár beru jako
zábavu a do některého přispívám i fotografiemi známých osobností. Ale nikdy bych
neuveřejnila fotografii ani té nejprotivnější kolegyně, pokud by na ní nebyla
krásná. A taky bych nikdy nepoužila fotografie kompromitující, takové ani nedělám.
Dovolte závěrečnou otázku: Co je pro vás v životě opravdu
důležité?
Víra, zdraví, láska, práce, naděje.
MILAN ŠEFL
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ