číslo 48/2000 |
|
Hudba |
|
TIP TÝDNE S harfou napříč styly i kulturami
Už názvem svého nového alba jako by chtěl curyšský hudební samouk vymezit její nevymezitelný obsah. Jde totiž skutečně o "kosmopolitní" nahrávku: před více než rokem si Vollenweider do švýcarských nahrávacích studií pozval řadu muzikantů z rozličných koutů světa k jakémusi studiovému session. Ať už hráli jeho skladby nebo společně napsané kompozice, každý z hostů do výsledné podoby nahrávky prosadil sám sebe, své hudební kořeny a svou instrumentální či vokální osobitost. Výsledkem této jistě velmi přátelské a pohodové spolupráce je album složené ze sedmnácti zcela rozmanitých nahrávek, jejichž pojítkem je Vollenweiderova harfa, která se však nad ostatní nástroje nijak nevyvyšuje, naopak svým přizpůsobením se odlišnému zvuku mnohdy velmi exotických instrumentů přispívá k vyváženosti celku.
Možná vůbec nejsilnějším okamžikem je bezmála šestiminutová nahrávka Hush, My Heart, Be Still..., v níž dal Vollenweider značný prostor Arménci Djivanu Gasparyanovi, stálému spolupracovníkovi Gabrielovy společnosti Real World, sedmdesátiletému bardovi, jehož hudba zní jak z alb Kronos Quartetu, tak ze Scorseseho filmu Poslední pokušení Krista. Gasparyanův duduk, hoboji příbuzná arménská píšťala s naprosto ojedinělým naříkavým zvukem, košaté album Cosmopoly korunuje. MILAN ŠEFL (Andreas Vollenweider: Cosmopoly. CD, 58 minut. Vyd. Sony Music) |