Nemožný
pomalík Ondřej Havelka
Pocházíte z herecké a muzikantské rodiny, stát se
hercem jste však prý dlouho odmítal. Souvisí to nějak s nedostatečnou dávkou
ambicióznosti, tedy s tím, co vám leckdo i dnes vyčítá?
To určitě ne. Já jsem se tenkrát cítil být muzikantem, nikoli hercem. Ale to, proč
se nederu nahoru, je spíš věcí racionálního a zároveň i citového přístupu k
showbyznysu. Když totiž dělám tuhle hudbu, v showbyznysu se pohybovat musím, i když
mi to, přiznávám, radost nedělá, a jsem proto velmi uvážlivý, kam jít a kam
nejít. Neúčastním se většinou estrádních televizních programů, vybírám si.
Tím pádem možná nejsem tak slavný, jak bych být mohl, kdybych se hodně snažil.
O co vám tedy jde, když ne o peníze, jako
většině ostatních?
Především se snažíme s kapelou dělat dobře to, co děláme. Když jsem začal
spolupracovat s Pavlem Klikarem, zakladatelem a kapelníkem Originálního pražského
synkopického orchestru, předsevzal jsem si předávat v co nejautentičtější podobě
nejstarší jazz dvacátých a třicátých let. A o to usiluji dodnes.
Přijal byste nabídku na vystoupení, které by sice bylo dobře
zaplacené, ale neodpovídalo by vašim požadavkům?
Myslím, že ne, jsou hranice, za které nepůjdu.
Proč jste si oblíbil hudbu, kterou poslouchali nejméně o jednu
generaci starší lidé?
Já k ní měl takový platonický vztah už jako gymnazista, vždycky jsem byl
staromilec. Jezdíval jsem jako divák do liberecké Ypsilonky, kde právě hráli staré
české písničky a zabývali se i pokleslými žánry. Tím jsem k té hudbě získal i
jakýsi ironický nadhled. Až po setkání s Pavlem Klikarem jsem se dostal k americké
hudbě, poskytl mi spoustu materiálů i nahrávek, které se prosazují i v dnešní
době, mezi vším tím balastem vytvořeným na počítači.
Jakým způsobem jste pronikal do doby, v jejímž duchu koncipujete
svá vystoupení?
Začal jsem sbírat staré filmy s jazzmany a tanečníky. Zajímal jsem se i o
literární díla, která jsou v téhle době zakotvena, výrazným inspiračním zdrojem
bylo i výtvarné umění, sochařství, fotografie. To všechno člověk ve své hlavě
katalogizuje a postupně si utváří svou představu o tom, jak by chtěl tu dobu
prezentovat. Pomohla mi i náhodná šťastná setkání s pány Schránilem a Benešem, s Inkou Zemánkovou, ale i s kapelníkem Ladislavem Habartem nebo s
Jiřím Traxlerem, skladatelem a klavíristou, žijícím v Kanadě.
Chtěl byste v té době žít?
Chtěl. Tenkrát se asi nežilo tak jednoduše, jak nám ukazují staré filmy, ale byla
to léta zvláštní, bohatá a rozmanitá v oblasti kulturního prostředí. Hudba byla
propojena s filmem, s výtvarným uměním i s literaturou a v tom byla výjimečná.
Musím dodat, že ještě předtím, než jsem se zamiloval do jazzu, měl jsem rád
výtvarnou avantgardu dvacátého století.
Co to přináší - oživovat umění staré šedesát či
sedmdesát let?
Je to živoucí alternativa k tomu, co by mělo nově vznikat a být moderní. Současným
trendem dokonce je, vracet se k hudbě v autentické podobě. Pracuje se s dobovou
interpretací, nejen v jazzu, platí to i pro baroko, klasicismus a další styly a vůbec
pro veškeré umění, proto má i historický jazz své opodstatnění. Ale hlavní
argument je ten, že na to lidé chodí a že je to baví. Mně to přináší radost.
Vaší zálibou ovšem není pouze hudba třicátých let, ale i
moravský folklor.
Měl jsem období zamilovanosti do horňáckého folkloru, speciálně
muziky. A řekl bych, že tahle lokalita je z moravského folkloru nejzajímavější.
Vždycky jsem měl rád autentické, drsné hudební projevy. Jednou se ke mně dostaly
skvělé nahrávky moravských muzikantů. Zkusil jsem mezi ně proniknout, spřátelit se
s nimi a podařilo se mi to. Vrcholem bylo, že jsem se stal členem kapely Ležhory
kapelníka primáše Myškerika. Dokonce jsem vyfotografován v jedné antologii
horňáckého folkloru. Až tam jsem se dostal.
Vraťme se do doby vašich studií. Rozhodnutím zkusit přijímací
zkoušky na DAMU jste své rodiče vyděsil, neboť věděli o vašem nezájmu o
herectví. Přesto jste se tam dostal, a to díky hudbě - přijímací komisi jste
překvapil operní verzí Vodňanského a Skoumalovy písničky Na opeře v La
Scala. Provokoval či šokoval jste tehdy rád?
To nebyla vysloveně provokace, ale to, co jsem v té době miloval - hudební klauniáda.
Proto jsem obdivoval Ypsilonku a ten můj výstup byl tohoto druhu. Hudba pro mě byla
základem pro klaunské číslo.
Ale byla-li středem vašeho zájmu výhradně hudba, proč jste si
zvolil divadelní fakultu?
Ten důvod byl strašně naivní. Já jsem se totiž jako divák strašně zamiloval do
Ypsilonky a byl jsem přesvědčen, že tam musím hrát.
Pomohla vám při přípravě k přijímacím zkouškám maminka -
herečka a pedagožka?
Samozřejmě mi pomohla, protože já jsem vůbec nic neuměl. Jen jsem věděl, že když
si připravím La Scalu, bude to dobré, protože to byla
moje parketa. Ale taky jsem se musel naučit tři básně a tři monology, přičemž
pouze jeden směl být komický. A já jsem se i před mámou strašně styděl, vždycky
jsem utekl. Teprve po nějaké době jsem to překonal, ale musel jsem stát v opačném
rohu za paravanem. Ten stud byl strašný. Ale u zkoušek se můj
komický výstup líbil, tím jsem všechny rozesmál.
A jak jste se vyrovnal s těmi vážnějšími, neřku-li
tragickými monology a rolemi?
Mne ve škole začaly tragické věci dokonce bavit. Nejhezčí zážitky mám z
ypsilonské inscenace Život a smrt Karla Hynka Máchy, jejímž principem bylo, že
různé etapy jeho života interpretovalo několik lidí. Já jsem hrál Máchu v době
jeho konce, když umíral v Litomyšli. Nejromantičtější bylo, když mě zatloukali do
rakve.
Neměl jste někdy chuť tragiku své role zesměšnit?
Na tom byla založená celá poetika Ypsilonky. Tragické okolnosti života
mají vždycky svůj rub, který je z jiného úhlu pohledu komický. A naopak, směšné
věci jsou ve své podstatě smutné a třeba i bolestné. Tahle ambivalence byla
základním kamenem inscenování každé látky. Bylo tedy logické, že jsme tragické
okamžiky odlehčovali a ironizovali. Ale pokud divák cítí, že herec je účasten
tragického osudu postavy, odpustí mu, že si z toho dělá legraci. Udržet ten balanc
je strašně obtížné, ale Ypsilonce se to dařilo.
Snažil jste se o tento dvojí pohled na svět i poté, co jste z
Ypsilonky odešel?
Ve chvíli, kdy jsem hereckou práci začal uplatňovat pouze v rámci koncertů s
orchestrem, se moje prostředky značně omezily. Ale stylizace, kterou jsme zvolili,
přináší spoustu nových možností a hereckých akcí. Herecká práce to je, leckdy
vyžaduje improvizaci, musím udržet pozornost a napětí, zaujmout a bavit diváky. Pro
mě je to podstatnější než okázalé psychologické výklady postav.
Bylo pro vás jednoduché z Ypsilonky odejít?
Samozřejmě ne, ale když jsem odcházel, Ypsilonka zažívala období, s
kterým jsem úplně nesouhlasil. Přestěhovala se do Prahy a nastala trochu krize.
Proměnil se herecký ansámbl, spousta důležitých lidí zůstala v Liberci a
přicházeli jiní, kteří poetiku Ypsilonku neznali. Vytratila se
cílevědomá práce na komunikaci s publikem, principy autenticity a naivního přístupu
k herectví, který je znakem určité čistoty. Já jsem v té době už hodně zpíval s
orchestrem a musel jsem se rozhodnout pro jednu profesi. Je pravda, že
krize v divadle mi v rozhodování pomohla.
Jak jste řekl, při koncertech často nastávají situace, v nichž
musíte improvizovat. Také v Ypsilonce byla improvizace součástí herecké práce. Měl
jste tyto schopnosti už předtím?
Šlo to ztuha. Ale musím říct, že mi moc pomohla škola. Výuka herectví mě
zocelila, přestal jsem se bát. A vlastně jsem se naučil i tomu, co jsem později
potřeboval v divadle, dělali jsme spoustu autorských a improvizačních věcí.
Později mi hodně pomohla i práce s kapelou, začal jsem dělat
konferenciéra, a protože mě odkojila Ypsilonka, začal jsem komunikovat s publikem na
podobných principech jako v divadle.
Několik let po ukončení DAMU jste vystudoval ještě jednu školu, a to
JAMU, operní režii. Tolik vás bavilo studovat?
Vůbec mě nebavilo studovat. Ale uvědomil jsem si, že bych nechtěl celý život jen
poskakovat po jevišti. Už tehdy jsem hledal možnost zadních vrátek. Dnes je to jinak,
každý může dělat, co chce, pokud na to jen trochu má a dokonce i když na to nemá.
Ale tehdy na to musel být papír. Původně jsem se přihlásil na
DAMU, ale přineslo to jedno úskalí. Byl jsem už několik let v angažmá a v praxi
člověk zjistí, že všechno je úplně jinak, než jak to říkají profesoři ve
škole. Když jsem se tam vrátil a zase poslouchal ty naivní a idealistické
řeči, raději jsem na dva roky studium přerušil a spočítal si, že propadnu k
profesoru Sokolovskému. Z dnešního hlediska člověk rozporuplný, ale byl to
encyklopedický znalec divadla a dovedl o něm neobyčejně vtipně vyprávět. Byl
fantastický, speciálně na režii. Jenže za dva roky se všechno
zpřeházelo a já jsem propadl z bláta do louže. Tak jsem to vzdal a zkusil jsem
brněnskou JAMU. Tam otvírali obor operní režie, který se nespecializoval pouze na
operu, ale i na hudební divadlo a muzikály.
Což se vám hodilo, když jste v karlínském divadle režíroval
muzikál Má férová Josefína. Jak se vám pracovalo na tak velkém jevišti?
Těžce. Chtěl jsem dělat podle své představy, ta se ale vůbec neslučovala se
systémem zkoušení v Karlíně. Nastaly velké spory, ale naštěstí jsem měl spoustu
externistů, lidí, které jsem si pozval jako kamarády. Možná díky nim jsem to
ustál. Zkušební období bylo velice náročné, provázely ho křivé války, musel
jsem udělat spoustu kompromisů. Ale nakonec se to povedlo, Josefína byla úspěšným představením a byl jsem s ním celkem spokojen.
Většině věcí, pod kterými jste podepsán, je společný humor.
Vy sám jste zapsán do povědomí diváků jistým anglickým stylem. Máte rád i
anglický humor?
Ano, Britové mají sklon k černému humoru a k sebeironii, což je v evropském kontextu
výjimečné, ale právě Češi mají k tomuto humoru docela blízko. Mám rád
Británii, její tradici, sporty, koňské dostihy...
A golf, že?
Taky, samozřejmě. Krásná, vzrušující a pestrá hra, trochu sport, na
profesionální bázi i docela náročný.
Sport mi k vám nesedí, působíte spíš jako klidný člověk...
Jsem pomalý, líný člověk. Například v prvním ročníku na DAMU jsme měli
místnost s videem, kde zaznamenávali naše výkony. Když jsem se viděl poprvé, myslel
jsem, že z té školy okamžitě odejdu. Byl to pro mě strašný šok, vůbec jsem
netušil, že jsem takový lenochod a taková bluma, nemožný pomalík. V tu chvíli jsem
věděl, že alfou a omegou všeho bude zmobilizovat veškerou energii a alespoň chodit
rychleji.
MIRKA ŠTÍPKOVÁ
Foto: Jarka Šnajberková |