NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Milan Chladil: Hity Milana
Chladila (Radioservis)
Když v roce 1954 vstoupil na půdu pražské konzervatoře mladičký
brněnský krejčík jménem Chladil, začala tím jedna z nejpozoruhodnějších kariér
v historii československé populární hudby. Milan Chladil (1931-1984) sice nikdy
nedosáhl popularity svých "rivalů" Gotta či Matušky (i když ve Zlatém
slavíku nejednou nejvyšší příčku atakoval), leč na výsluní zájmu posluchačů
se bez jakýchkoli výkyvů udržel až do své předčasné smrti, tedy vlastně rovných
třicet let. Vždy byl oblíbencem konzervativního publika, kterým vyhovoval zejména v
páru se zpěvačkou Yvettou Simonovou: společně symbolizovali solidnost, spořádanost
a lpění na osvědčených jistotách, nejen v hudebním slova smyslu. Chladil v
průběhu svého života natočil na gramofonové desky na 350 písní, výběrové album
firmy Radioservis však vychází především z jeho sólových nahrávek, které
převážně v šedesátých a sedmdesátých letech nazpíval v Československém
rozhlase; z těch nejznámějších jmenujme Pár růží pro smutnou paní, Marinu
a samozřejmě Matyldu. Až na jedinou výjimku jde o snímky, pořízené
Orchestrem Karla Vlacha, s nímž Chladil spolupracoval už od roku 1956 a to i po smrti
jeho kapelníka, nahrazeného Jaroslavem Dřevíkovským. Přestože více než hodinové
cédéčko neobsahuje ty písně, které se dočkaly největší proslulosti, tedy duety s
Y. Simonovou (Děti z Pirea, My dva a čas či O nás dvou), jde o
velmi důstojný hold technicky jedinečnému interpretovi.
MILAN ŠEFL
Wohnout: Zlý noty na večeři
(Sony Music / Bonton)
Doposud
se zdálo, že Wohnout je jedna z těch "no name" kapel. Nyní však vydala
druhou desku, kterou snad definitivně zboří obecné nepovědomí o své existenci. Je s
podivem, kam až dokázala hudebně dojít. Každá nová píseň je mistrně
proaranžována hudebními detailečky a prošpikována specifickým textovým humorem.
Písně této skupiny jsou bez nadsázky "happy" a "free", ne však
komerční, album Zlý noty na večeři jsou plné magických okamžiků, mystického
zpěvu a takřka folkových míst - samozřejmě s příchutí hard rocku... Wohnout se
vyvíjí, konečně to vypadá, že staříci z Pražského výběru či Hudby Praha
získali mladší konkurenci. Ze srdce Wohnoutům přeji, aby si jejich novou desku
koupili úplně všichni, kdo netráví večery u dechovky.
PETR NOVOTNÝ
Jiří Pavlica, Georgius
Zrunek: Pastoral masses (Supraphon)
Společné
vydání pastorálních mší, jejichž vznik dělí od sebe více než dvě století, je
v tomto případě šťastným edičním počinem. Obě totiž mají v základu cosi
příbuzného - nikoliv pouze téma, ale především jásavou, spontánní vánoční
radost, která z nich vyzařuje od prvních tónů Kyrie až po Agnus Dei;
za druhé se v každé z nich střídá a propojuje latinský a český zpěv, u Zrunka
lidový text v moravskoslováckém dialektu, u Pavlici český překlad textu mešního. A
konečně - oběma svátečním skladbám je společný jakýsi pavlicovský duch.
Zrunkovu dílu Missa prima pro festis Natalitiis, které vzniklo ve "zlatém
věku" vánoční hudby" - druhé polovině osmnáctého století, jej dodává
soubor Hradišťan (pod vedením primáše Pavlici). V tomto provedení zvlášť vyniká
její vervní lidový základ, navíc střídání lidových prvků s klasickými
pasážemi dodává hudbě zvláštní půvab. Pohodová Missa brevis J. Pavlici
nepopírá inspiraci hudebních stylů několika epoch, zároveň však nese autorův
nezaměnitelný rukopis. Citlivou interpretací jej podtrhuje i smíšený sbor Ars
Brunensis Chorus pod vedením Romana Válka i Brněnský komorní orchestr, který řídí
Jiří Motl.
(Rozhovor s Jiřím Pavlicou naleznete v této rubrice za týden.)
AGÁTA PILÁTOVÁ
České a slovenské hity 2000 (Sony
Music / Bonton)
Pod
hrdým podtitulem To nejlepší z české a slovenské hudby (Ovšem z jaké hudby? Nebylo
by trefnější použít slovíčko "pop"?) vychází další z účelových
kompilací, nasměrovaná na předvánoční trh. Zatímco přinejmenším tři ze čtyř
příspěvků slovenských interpretů a kapel (Jana Kirschner, Peha, Žena z lesoparku)
tuto nálepku snad i unesou, o většině českých položek alba se to říct nedá.
Výjimkou budiž písničky Srdce jako kníže Rohan Richarda Müllera - sice
Slováka, leč v tomto případě zpívajícího česky, Bulháři kapely J. A. R.
a možná i Neviditelná v podání Blanky Šrůmové. Zbytek je v lepších
případech jen průměrné sezonní zboží a platí to i o včleněné novince, duetu Hvězdy
Lucie Bílé a Kamila Střihavky.
MILAN ŠEFL |