číslo 51/2000 |
|
Hudba |
|
TIP TÝDNE
Když se hvězda k hvězdě vine
Chybělo málo a o legendě americké country hudby Johnnym Cashovi
bychom si dnes mohli už jen vyprávět historky. Zatímco v sedmdesátých letech se
dokázal alespoň občas přiblížit svým úspěchům z let šedesátých, v
následující dekádě se už jeho fanoušci pomalu smiřovali s jeho uměleckým skonem.
Jenže, stal se zázrak. Cashe vzkřísila léta devadesátá a zájem publika, které si
jeho hluboký baryton pamatovalo nejspíš z desek svých rodičů. Nejprve s obrovským
úspěchem vystoupil na rockovém festivale v Glastonbury a poté vydal hodnotné album
American Recordings, zbavené náhle již zbytečných country & westernových
stereotypů. Ne náhodou se v písni The Wanderer objevil na albu Zooropa irských
U2; právě rockové hvězdy ho vytáhly z věčných lovišť - písně mu složil
"nový Dylan" Beck, ale třeba i Chris Cornell z ostře rockové kapely
Soundgarden.
Zdá se však, že Cashe kontakt s mladšími kolegy neomrzel. K natáčení svého nového alba American III: Solitary Man pozval nejen producenta Red Hot Chili Peppers Ricka Rubina, jenž je podepsán už pod Cashovým comebackem American Recordings, ale třeba i zpěvačku a skladatelku Sheryl Crow nebo písničkáře Toma Pettyho. Další známá jména jsou tu jaksi zprostředkovaně, Cashova novinka je totiž prošpikována coververzemi: ať už se jedná o One kvarteta U2, více než třicet let starý protiválečný song Neila Diamonda Solitary Man nebo pochmurnou skladbu o muži v cele smrti The Mercy Seat od Nicka Cavea (tato "předělávka" se povedla asi nejvíc). Díky těmto citlivě zpracovaným výpůjčkám album překračuje stylové hranice, aniž by se Cash výrazově svíjel v křeči. Zbývá otázka, čím si zanedlouho sedmdesátiletý bard srdce o jednu, dvě generace mladších muzikantů a tím mnohdy i -náctiletých posluchačů získal. Možná upřímností svého "chlapáckého" projevu, možná svým životním příběhem, který má sám o sobě parametry velkého hollywoodského spektáklu s romantickými motivy opojení úspěchem, drogové závislosti a alkoholismu. Každopádně je to vlastně paradoxní a nepochopitelné, uvážíme-li, že koncerty Johnnyho Cashe stále nabízejí pravý opak toho, co mládí rádo vidí - rodinnou atmosféru a estrádě blízké vytleskávání těch největších a pro svou obehranost nutně i protivných hitů. MILAN ŠEFL (Johnny Cash: American III: Solitary Man. CD, 42 minut. Vyd. Columbia/Sony Music Bonton) |