Chybělo málo a o legendě americké country hudby Johnnym Cashovi
bychom si dnes mohli už jen vyprávět historky. Zatímco v sedmdesátých letech se
dokázal alespoň občas přiblížit svým úspěchům z let šedesátých, v
následující dekádě se už jeho fanoušci pomalu smiřovali s jeho uměleckým skonem.
Jenže, stal se zázrak. Cashe vzkřísila léta devadesátá a zájem publika, které si
jeho hluboký baryton pamatovalo nejspíš z desek svých rodičů. Nejprve s obrovským
úspěchem vystoupil na rockovém festivale v Glastonbury a poté vydal hodnotné album
American Recordings, zbavené náhle již zbytečných country & westernových
stereotypů. Ne náhodou se v písni The Wanderer objevil na albu Zooropa irských
U2; právě rockové hvězdy ho vytáhly z věčných lovišť - písně mu složil
"nový Dylan" Beck, ale třeba i Chris Cornell z ostře rockové kapely
Soundgarden.
Zdá se však, že Cashe kontakt s mladšími kolegy neomrzel. K
natáčení svého nového alba American III: Solitary Man pozval nejen producenta
Red Hot Chili Peppers Ricka Rubina, jenž je podepsán už pod Cashovým comebackem
American Recordings, ale třeba i zpěvačku a skladatelku Sheryl Crow nebo písničkáře
Toma Pettyho. Další známá
jména
jsou tu jaksi zprostředkovaně, Cashova novinka je totiž prošpikována coververzemi:
ať už se jedná o One kvarteta U2, více než třicet let starý protiválečný
song Neila Diamonda Solitary Man nebo pochmurnou skladbu o muži v cele smrti The
Mercy Seat od Nicka Cavea (tato "předělávka" se povedla asi nejvíc).
Díky těmto citlivě zpracovaným výpůjčkám album překračuje stylové hranice,
aniž by se Cash výrazově svíjel v křeči.
Zbývá otázka, čím si zanedlouho sedmdesátiletý bard srdce o
jednu, dvě generace mladších muzikantů a tím mnohdy i -náctiletých posluchačů
získal. Možná upřímností svého "chlapáckého" projevu, možná svým
životním příběhem, který má sám o sobě parametry velkého hollywoodského
spektáklu s romantickými motivy opojení úspěchem, drogové závislosti a alkoholismu.
Každopádně je to vlastně paradoxní a nepochopitelné, uvážíme-li, že koncerty
Johnnyho Cashe stále nabízejí pravý opak toho, co mládí rádo vidí - rodinnou
atmosféru a estrádě blízké vytleskávání těch největších a pro svou obehranost
nutně i protivných hitů.
MILAN ŠEFL
(Johnny Cash: American III: Solitary Man. CD, 42 minut. Vyd.
Columbia/Sony Music Bonton)