číslo 51/2000
vychází 4. prosince

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Úterý 12. 12. 2000 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 10.30 hodin

The Doors v podání FOK

Jim Morrison, hlavní představitel skupiny The DoorsTitulek zní velmi překvapivě a skutečně se zakládá na pravdě. V dnešní době již málokoho zarazí vzájemné exkurze mezi jednotlivými hudebními žánry. Bylo tomu vlastně již odjakživa, jenomže nejednou se stávalo, že skupiny příznivců jednoho žánru se mračily, když si někdo jiný dovolil do jejich teritoria vstoupit - pochopitelně pomocí svých příznačných výrazových prostředků. Nebyly výjimkou řeči o určité krádeži či hudební loupeži. Více zamračených se vyskytovalo spíše v oblasti tzv. vážné hudby. Rozčilení a podráždění jsou pochopitelně na místě v situacích, kdy jde o zásah necitlivý, či dokonce diletantský, což bohužel bývá dost často. U skalních zastánců ovšem nejsou omluvitelné žádné zásahy - ani v případech, kdy onen dotyčný chce evidentně se svým slavným předchůdcem svými vlastními a zcela osobitými prostředky polemizovat. Tady již nastávají situace diskutabilní a bude nutné se poněkud oprostit od určité militantnosti, která věci spíše škodí, než pomáhá. Proč nepolemizovat také na poli hudby? Dnes žijeme v době, kdy je prakticky možné vše. Otevřely se hranice mezi žánry a proč tomu nějak vehementně bránit? V posledních letech se do nahrávacích studií i na koncertní pódia vřítila vlna exkurzí opačných. Evergreeny rockových kapel se upravují do podoby různých žánrů z oblasti vážné hudby. Přední světové orchestry neváhají s profesionálně dobrými úpravami hrát písničky Beatles či skupiny Queen. Velmi výrazný příspěvek se ohlásil i z Prahy, byť jen v jedné složce. Významný skladatel a rocker Jaz Coleman upravil skladby skupiny The Doors do podoby malých houslových koncertů. Interpretem je Kennedy (křestního jména Nigel se před nedávnem zřekl), jedinečný interpret velkých houslových koncertů, jemuž ale není cizí ani rocková sféra. A jako orchestrální těleso byl pozván Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Jaz Coleman a dirigent Peter Scholes byli velmi spokojeni. Pražští symfonikové, kteří se s tímto stylem ještě nesetkali, odvedli výkon pozoruhodný. To koneckonců můžeme posoudit v pořadu, do kterého přijal pozvání a hudební ukázky připravil jejich manager Petr Polívka.

BOHUSLAV VÍTEK