Úterý 12. 12. 2000
Český rozhlas 3 - VLTAVA - 10.30 hodin
The Doors v podání FOK
Titulek zní velmi překvapivě a skutečně se zakládá na pravdě. V
dnešní době již málokoho zarazí vzájemné exkurze mezi jednotlivými hudebními
žánry. Bylo tomu vlastně již odjakživa, jenomže nejednou se stávalo, že skupiny
příznivců jednoho žánru se mračily, když si někdo jiný dovolil do jejich
teritoria vstoupit - pochopitelně pomocí svých příznačných výrazových
prostředků. Nebyly výjimkou řeči o určité krádeži či hudební loupeži. Více
zamračených se vyskytovalo spíše v oblasti tzv. vážné hudby. Rozčilení a
podráždění jsou pochopitelně na místě v situacích, kdy jde o zásah necitlivý,
či dokonce diletantský, což bohužel bývá dost často. U skalních zastánců ovšem
nejsou omluvitelné žádné zásahy - ani v případech, kdy onen dotyčný chce
evidentně se svým slavným předchůdcem svými vlastními a zcela osobitými
prostředky polemizovat. Tady již nastávají situace diskutabilní a bude nutné se
poněkud oprostit od určité militantnosti, která věci spíše škodí, než pomáhá.
Proč nepolemizovat také na poli hudby? Dnes žijeme v době, kdy je prakticky možné
vše. Otevřely se hranice mezi žánry a proč tomu nějak vehementně bránit? V
posledních letech se do nahrávacích studií i na koncertní pódia vřítila vlna
exkurzí opačných. Evergreeny rockových kapel se upravují do podoby různých žánrů
z oblasti vážné hudby. Přední světové orchestry neváhají s profesionálně
dobrými úpravami hrát písničky Beatles či skupiny Queen. Velmi výrazný
příspěvek se ohlásil i z Prahy, byť jen v jedné složce. Významný skladatel a
rocker Jaz Coleman upravil skladby skupiny The Doors do podoby malých houslových
koncertů. Interpretem je Kennedy (křestního jména Nigel se před nedávnem zřekl),
jedinečný interpret velkých houslových koncertů, jemuž ale není cizí ani rocková
sféra. A jako orchestrální těleso byl pozván Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK.
Jaz Coleman a dirigent Peter Scholes byli velmi spokojeni. Pražští symfonikové,
kteří se s tímto stylem ještě nesetkali, odvedli výkon pozoruhodný. To koneckonců
můžeme posoudit v pořadu, do kterého přijal pozvání a hudební ukázky připravil
jejich manager Petr Polívka.
BOHUSLAV VÍTEK |