Svatopluk
Beneš: Nebyl to špatný život
K herectví jste musel "utéct", proti
vůli otce jste začal studovat konzervatoř, hrál jste v divadle přes šedesát let. Je
herectví jako poslání nejvýš na vašem žebříčku hodnot?
Ano. Je to můj životní úděl a jsem rád, že jsem se nenechal odradit, že jsem to
risknul. Tenkrát po světové hospodářské krizi lidi na divadlo neměli moc peněz a
divadla nebyla plná. I když si myslím, že ve třicátých letech mělo například
Národní divadlo nejlepší soubor v celé své historii. Právě to bylo nejvýše
inspirativní pro takového blázna, který si vymyslel tuto pošetilost a bylo mu
patnáct let - teď mluvím o sobě. Vletěl jsem do toho po hlavě,
zamiloval jsem se do divadla a vůbec jsem neviděl nebezpečí, že bych taky mohl
zůstat na ulici.
Co vás na divadle a na herectví tolik zaujalo?
V té době začal český film mluvit a já jsem jím byl naprosto
uchvácen. Miloval jsem filmové herce, Voskovce a Wericha, Plachtu, Buriana, Haase,
Pištěka a další a další průkopníky hraného filmu. Měl jsem to štěstí, že
jsem je všechny zastihl, dělal jsem stafáže ve filmu, občas jsem dostal nějakou
větu a okopával jsem se. Můj otec se mnou rozvázal veškeré styky, bylo mu hanba, že
jedno ze čtyř dětí uteklo ke komediantům. Odmítl mi platit podnájem, musel jsem
denně v pět hodin jezdit vlakem do Prahy. Ale měl jsem štěstí, na konci prázdnin po
prvním ročníku konzervatoře jsem dostal telegram, že si mě režisér Slavínský
vybral do svého filmu Studentská máma. Myslel jsem, že to je sen. Nemohl jsem dospat a
hned jsem běžel do Electa filmu na Národní třídu.
Režisér Slavínský si vás ale nevybral na základě jedné věty
ve filmu. Jak vás našel?
To jsem se dozvěděl až po třiceti letech! Oni totiž nemohli najít
zamilovaného maturanta, a konzervatoristka Blanka Waleská, která chodila o dva
ročníky výš, se o mně Slavínskému zmínila. Šel jsem se mu předvést do jeho bytu
na Hradčany, on mi začal předehrávat strašným způsobem a já jsem se mu chtěl
zavděčit, tak jsem to hrál přesně po něm a tolik jsem se do toho vžil, že jsem
ztratil vědomí, spadl jsem na krb a natloukl si hlavu. Nicméně on byl nadšen a
okamžitě mě angažoval. Když pak ten film běžel v Roudnici, můj otec se také šel
podívat, a potom mi všechno odpustil. Říkal si: "Ono z toho kluka snad opravdu
něco bude."
Tím, že jste pocházel ze spořádané rodiny, byl váš odchod
mezi umělce, kteří nebyli a nejsou žádní svatí, něco jako revolta?
Ne, já jsem prostě jen chtěl být hercem. To byl virus, neměl jsem
pomyšlení na nic jiného. Ještě tak na sport, ale s tím jsem brzy přestal, protože
jsem měl strach, abych si nepřivodil nějaký úraz, který by měl následky. Herec
musí být velice pohyblivý. Jako kluk jsem hrál hokej a jednou mi přeřízli tepnu na
ruce, crčela mi z toho krev, a to byl se sportem definitivní konec.
Promiňte mi odbočku, jezdil-li jste denně přes dvě hodiny
vlakem do Prahy a přes dvě hodiny zpět, jaký jste měl později vztah k tomuto
způsobu dopravy?
Já jsem od té doby už skoro nikdy vlakem nejel. Otec byl totiž traťmistr a my jsme
bydleli na nádraží. Když si vzpomenu, jak nám vlaky celou dobu jezdily pod okny, tak
jsem k nim žádný vřelý vztah mít nemohl. Navíc tam byla zima, po natáčení jsem z
Prahy odjížděl v půl dvanácté v noci (to byl tzv. flamendrzug), v Roudnici jsem byl
kolem jedné hodiny, a v pět už jsem zase odjížděl do Prahy.
Na konzervatoři, kterou jste si prosadil i přes zmíněné
nesnáze, jste se naučil hereckému řemeslu. Ale dala vám i něco víc do života?
Hlavně to, že jsme se velice brzy jako statisté dostali do Národního divadla a
zblízka jsme poznávali slavné herce. Pozorovali jsme je a brali jsme si z nich
příklad.
Podle vás mladí herci nemají úctu ke starším kolegům, na
rozdíl od vaší generace. Je to dobový trend, nebo i vina těch starších, kteří se
s mladými herci přátelí a nesnaží se vzbouzet jejich úctu?
Dneska jsou všichni moc chytří a zásadně odmítají přijmout cokoli, co dělají
vyzrálí špičkoví herci. Ale to za nás bylo taky, měli jsme výhrady třeba k
Václavu Vydrovi nejstaršímu, ačkoli to byl největší herec všech dob. Všichni
takoví nejsou, je mnoho mladých herců, kteří se poučí od starších, ale přesto
moderních herců. S filmem herecký projev zlidštěl a zcivilněl.
To dřív za doby různých "šmíráckých" společností byla spousta herců,
kteří ze sebe dělali mistry. Krásnou ukázkou je film Hostinec U Kamenného stolu, ten
mistr herec v podání Plachého. Takoví skutečně herci byli. Nám, nezkušeným
začátečníkům, říkali "kandrdas". To slovo pochází
z němčiny, mistři se ptali: "Kann der das?" Ale mně už mezi sebe přijali
velice dobře, radili mi a pomáhali. Já jsem totiž ještě ze školy byl angažován do
vinohradského divadla. Měl jsem z toho hrůzu, protože tam byli stejně dobří herci jako v Národním divadle. Já jsem se k nim ovšem taky choval s
velkým respektem. Myslím, že jsem začal skromně a dobře.
Vaším vzorem bylo Osvobozené divadlo a chtěl jste se stát
komikem. Většinou jste však - alespoň zpočátku - hrál role milovníků. Co bránilo
tomu, že jste zpočátku komediální role nehrál - nedostatek vhodných
příležitostí?
Hlavně jsem byl strašně mladý a jiné role pro mě nebyly. V jednadvaceti letech jsem
dostal první hlavní roli, milovníka ve filmu Ohnivé léto, a já jsem neuměl vzít
ženskou do ruky. Mou partnerku navíc hrála Lída Baarová, hvězda evropského
formátu, která se tehdy právě vrátila z Německa, kde měla pletky s Goebbelsem. Já
jsem se strašně styděl, nevěděl jsem, jestli to mám hrát naplno, líbat ji
"echt", nebo se před kamerou pootočit. Ale ona byla
fajn, když to viděla, řekla mi: "Prosím tě, neboj se mě, já se ti v náručí
nerozpadnu." Můj strach rázem odešel a hrál jsem to rád.
Byl jste povahou komediant?
Jo. Blbosti jsem začal dělat už jako kluk na gymnáziu, napodoboval jsem
profesory a taky herce - komiky, tedy filmové, Buriana, Trégla a další. V té době
ale už i ti divadelní měnili projev, aby se dostali do filmu. V divadle byli totiž
herci velmi špatně placení. A to už nám zůstalo.
Za protektorátu jste dostával krásné role. Dá se říci, že
druhá světová válka pro vás byla šťastnějším obdobím než léta po válce?
Samozřejmě. Já jsem přišel v pravou dobu a hrál jsem typy té doby. A takové typy
oni právě potřebovali. Proto jsem tak rychle zabral. Asi jsem nebyl nešikovný, ale
přesto jsem byl skromný, neměl jsem se za žádného umělce, i když mi sláva občas
trochu zamotala hlavu. Když se na to dnes dívám, ty filmy nejsou ničím světoborným,
ale s milovnickými rolemi jsem se vyrovnal čestně. A dá se na ně koukat i dnes, to je
hlavní. Přitom jsou staré padesát let.
Co se týče filmu, byl jste za socialismu označen za herce
buržoazního typu. Dalo se s tímto označením prosadit?
Podle toho, jak člověk sociálně cítil. Jestli byl levičák nebo pravičák. Po
válce jsem se dva roky vůbec do ateliérů nedostal. Před válkou a za války jsem
hrál v takových filmech, které se potom už točit nemohly. Po válce musel být ve
filmech socialismus a ideologie, a dělníci v továrně - to nebyly role pro mě. Jednou
k podobné roli přemluvili Oldřicha Nového a bylo to zoufalé a
trapné. Já jsem měl buržoazní zvyky, přestože jsem byl mladý. Rád jsem se dobře
strojil, honil nejhezčí holky - v těch čtyřiadvaceti už jsem byl vycvičený. Dívky
mi psaly dopisy, čekaly na mě před divadlem, chodily si pro podpisy, což vůbec nebyla obtížná záležitost, protože tu iniciativu měly ony. Takže se
ze mě stal takový buržoazní mladík.
V jednom rozhovoru jste řekl, že jste v oblasti vztahů nebyl
přelétavý, ale "vnímavý k lákavým příležitostem, které se naskytly".
To bylo tehdy za první republiky běžné?
Co se týče děvčat, vnímavý jsem byl. Ale v tom věku je to pochopitelné. Za první
republiky to běžné bylo, ale byla v tom láska, nebyl to jen sex jako dnes. Lituji
mladé lidi, kteří se dali pouze na tuto cestu - o moc přišli. Měl jsem
nejslavnější a nejkrásnější ženy té doby co chvíli v náručí, ale to byla
pouze profese. Známosti jsem měl s civilními děvčaty, a když byla hezká a chytrá,
vždycky jsem byl hned zamilovaný. Nepotřeboval jsem si hledat jen herečky.
Ale určitě vám v této oblasti pomohlo to, že jste byl známým
hercem.
To ano, to byla moje vizitka - milovník. Hodnotily mě podle rolí, které jsem hrál.
Když jsem hrál Ríšu v Pohádce máje, považovaly mě za kluka, který je tak trochu
všivák a s děvčaty si pohrává - tak roztomile to napsal Mrštík, ale ony měly
dojem, že i já jsem takový. Byly to krásné vášnivé filmy a v hledišti seděli
mladí lidé, kteří se drželi za ruce. Působilo to na ně a dodnes mě oslovují
členové mé generace, kteří na ty filmy vzpomínají. A mám za to, že vzpomínají
právě na to, jak se s dívkou ve tmě hlediště drželi za ruce,
protože já jsem to cítil taky tak, když jsem byl v kině jako divák.
Po válce jste se rozhodl usadit se. Šel jste na ples a usmyslel
jste si, že si tam vyberete nevěstu. A skutečně jste ji našel.
Nejdřív jsem se oženil - a pak rozvedl. To manželství trvalo dva roky a byl to
úplný omyl. Ale šlo to hladce, řekli jsme si, že k sobě nepatříme, oba jsme se
spletli. Zase jsem měl svobodné období a s těmi děvčaty už jsem to potom nějak
přeháněl. Ale bylo mi už devětadvacet a pocítil jsem potřebu
mít vedle sebe trvale druhého člověka. Říkal jsem si: "Už mě to takhle
nebaví." Tak jsem vzal svého kamaráda herce Miroslava Homolu, šli jsme na ples a
já jsem si řekl, že si tam nejdu nevěstu. A skutečně, moje dnešní žena
tam byla nejhezčí. Tak jsem pro ni hodně chodil a Homola k nám vždycky přitancoval a
říkal: "Slečno, nevěřte mu, to on říká každé!" Ale dopadlo to dobře,
domluvili jsme si schůzku, no, a před několika lety už jsme s Boženkou slavili zlatou
svatbu.
Věříte na osud?
Ono se to spíš rovná náhodě. O té nevěstě jsem to řekl jen tak do
větru a skutečně jsem ji našel. Na náhody věřím, platí to i o rolích. Náhoda
byla, že se třeba zrovna nasadila hra, na níž jsem byl jako dělaný. Nikdy jsem
nehrál Romea, protože ho na Vinohradech hráli těsně před tím, než jsem přišel -
a tak brzy se neopakuje.
Meziválečná éra, tedy alespoň ve filmech, je typická noblesou,
elegancí a slušností. Naučila vás těmto vlastnostem právě doba, v níž jste
prožil mládí? A byli podobně ovlivněni i vaši vrstevníci?
To záleží na jednotlivci. Byli lidé noblesní, vtipní a chytří. Já
jsem na to dbal a takové lidi jsem měl rád. Také jsem byl často zván do známých
nóbl rodin v Praze, třeba s Adinou Mandlovou, s níž jsem tehdy žil, jsme byli
pozváni na víkend do rodiny továrníka. A já jsem se v tom uměl pohybovat, měl jsem
pro to pochopení a líbilo se mi to. A byli jiní lidé, byli jiní herci, kteří taky
hráli jiné role, třeba hrubé a vulgární. To, jak herec hraje, je ovlivněno jeho
osobností.
A byla noblesa doménou té doby?
To tedy byla. Taková noblesa a taková móda jako už nikdy potom. Kdo na
to měl, nechával si dovážet modely z Paříže, Londýna. Praha byla velice elegantní
a někteří si kupovali na každý ples nové šaty. A zase byli grázlové, kteří
ovšem neměli potřebu dostat se do lepší společnosti.
Občas vám píší mladí lidé, zvláště dívky. Myslíte si,
že právě pro ten obdiv k noblesní první republice?
Je hezké, že ještě dnes děvčata píšou hercům. Právě proto, že se filmy z té
doby ještě hrají a i ony se na ně rádi dívají, prostřednictvím těch filmů
poznávají, jaká to byla doba, jací byli lidé a jak se uměli chovat. Říkají si
třeba, že by také chtěly žít v takové době, kdy se lidé sbližovali pomalu, a
než si dali pusu, tak to nějaký týden trvalo. Byl to souboj -
uspěju, neuspěju? A ženská zase měla strach, jestli není moc povolná. To byl souboj
rozkoše.
V prvorepublikových filmech bylo samozřejmostí, že herečka
musela být krásná. Dnes už to pravidlem není. Myslíte si, že je to škoda?
Ony ty herečky nebyly zase tak krásné - kromě Baarové ovšem, to byl mimořádný
přírodní zjev, nebyla to žádná velká herečka, ale vypadala fantasticky - ale ony
si vybíraly kameramany, kteří uměli nejlépe natočit detaily ženy tak, aby krásná
byla.
Upřednostňujete tedy u herečky krásu nebo herecké schopnosti?
Vůbec nejlepší je, když je krásná a ještě to umí dobře zahrát.
Ale ona nemusí být přímo krásná, když má v sobě šarm. Může to být normálně
pěkná ženská, ale musí z ní něco na diváka sálat.
Divadlo, které by mělo být základem herectví, jste opustil
těsně po revoluci, když diváci přestali na představení chodit. Že vás to
znechutilo a že toto byl impulz k tomu, abyste právě v té době odešel, je
pochopitelné. Ale nezastesklo se vám později, když už se zase hrálo (a hraje) před
vyprodaným hledištěm a na lístky se stojí fronty? Nechtěl jste se vrátit?
Ne. Ona
totiž neproběhla proměna jen v návštěvnosti, ale změnilo se i zákulisí. Už to
nebyli ti herci jako před revolucí. Dřív jsme byli dobrá parta, v zákulisí byla
vždycky legrace, a to mi chybělo nejvíc. Divadlo bez humoru nemůže být dobré.
Každý se začal vrhat na různé další profese a podnikání a přestali být jednou
velkou rodinou. A samozřejmě, hrát pro osm lidí, to je katastrofa. Naše generace byla
zvyklá na stále vyprodaná divadla. Otrávilo mě to, jistěže ne
ta revoluce, ale to, jak se lidé změnili. Zažil jsem to dvakrát, poprvé po válce.
Lidé přestali chodit do divadla a později se zase vraceli, ale už to byli jiní lidé,
ti, kteří neznali první republiku. Po revoluci to bylo podobné.
Ale mně se navíc stala strašná věc, že jsem ve čtyřiasedmdesáti letech ztratil
zrak. Prostě jsem se jednou probudil a viděl jsem jen bílo. Pak se to ještě zhoršilo
a došlo to tak daleko, že teď už můžu chodit jen tam, kde to znám. Už se nemůžu
učit role, protože nemůžu číst. Musel jsem všeho nechat,
dokonce i rozhlasu. Jsem schopen dělat jen pořady, v nichž vyprávím. Můžu
autenticky vyprávět o první republice a hercích té doby, a už jsem skoro sám,
vlastně jsem nejstarší herec. Ztráta zraku byla krutá, ale
musel jsem se s tím vyrovnat a zaplaťpánbůh jsem za sebou nechal hodně filmových i
divadelních rolí.
V jednom rozhovoru jste řekl: "Když slunce zase vyjde, i moje
tvář se opět rozjasní." Přináší vám spokojenost to, co děláte v současné
době?
Teď už nedělám skoro nic. Hodně poslouchám hudbu, většinou klasiku, kterou jsem
poslouchal už v mládí. Mé hobby byla zahrada, ale to už teď taky moc nemůžu
dělat, nemám sílu na to, abych třeba ryl, mám tam jen kvetoucí keře. Celou chalupu
jsem dal synovi a ten ji moc pěkně zvelebuje.
Řekl jste, že "všichni herci jsou šílení". Za
herectví jste dostal Cenu Thálie. Co to je za profesi? Poslání, způsob myšlení,
postoj k životu?
Já jsem o tom nikdy nepřemýšlel, vlastně se mě na to ještě ani nikdo nezeptal.
Cítil jsem to jako živelnou potřebu a rozhodl jsem se překonat všechny překážky,
jenom abych to mohl dělat. Tenkrát byli velcí a moderní herci, bylo od koho se učit,
byla kvalitní divadla - E. F. Burian, Voskovec a Werich a další. Vybral jsem si to jako
poslání. Svým způsobem je herectví i řehole. Pan Marvan
říkal: "Moje Marie, to je vdova." My jsme ráno vyšli z domova na zkoušku,
pak jsme třeba celý den filmovali, večer jsme měli představení a vraceli jsme se
někdy i ve tři nebo ve čtyři hodiny, protože jsme chtěli taky žít.
Z Ceny Thálie jsem měl obrovskou radost, byl jsem šťastný. Já jsem za komunistů
nebyl uznávaným hercem, až tady se to konečně změnilo. Už tady naštěstí nejsou
zbabělí kritici, kteří by psali tak, jak se to po nich žádá.
A jsou herci šílení?
Ne. Šílenství bylo rozhodnout se v patnácti letech pro herectví.
Vůbec jsem si to nedovedl představit. Herectví je těžký úkol. A nejtěžší úděl
je být manželkou herce. Boženka by mohla vyprávět...
MIROSLAVA TÁBORSKÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |