číslo 1/2001 |
|
Tipy ČRo |
|
Čtvrtek
4. 1. 2001 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 13.30 hodin
Americký symfonismus
Symfonická hudba amerického kontinentu je stále
pro většinu nás, Středoevropany, zahalena jakýmsi tajemným závojem, který bývá
tu a tam nepatrně poodhrnut (po pravdě řečeno ono to na americkém kontinentě funguje
podobně). O takové nenápadné nakouknutí pod tento závoj se budeme pokoušet i v
Hudební galerii, kde si v jakémsi nepravidelném příležitostníku přiblížíme
významná či zajímavá díla amerických skladatelů 20. století. Americká
symfonická hudba je zajímavá tím, že prakticky začala existovat až na prahu
minulého století, neboť do té doby se vlastně v Americe hrála díla evropských
skladatelů, např. Brahmse, Dvořáka či Mahlera. Původní americká symfonická hudba
a vlastně i první skladatelé se pak marně pokoušeli tato díla napodobovat. Zlom
přišel až po roce 1890, kdy se v Americe objevil Antonín Dvořák a - trochu
pohádkově řečeno - podivil se, proč domácí skladatelé nevěnují vůbec pozornost
něčemu typicky americkému, totiž jazzu. A to byl vlastně jakýsi první impuls pro
"zrod" amerického symfonismu. K nejstaršímu a nejtypičtějšímu skladateli
této prvé skladatelské generace patřil George Gershwin (1898-1937), který ač
začínal jako skladatel hudebních komedií v oblasti showbyznysu, se vypracoval na
prvého originálního amerického symfonika. Samuel Barber (1910-1981) náleží
spolu s Leonardem Bernsteinem (1918-1990) již k jakési druhé generaci
amerických skladatelů, kteří vědomě navazovali na Gershwinovo dědictví a
rozvíjeli je již v daleko hlubších a propracovanějších formách.
LIBOR DŘEVÍKOVSKÝ |