číslo 1/2001
vychází 27. prosince

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Čtvrtek 4. 1. 2001 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 13.30 hodin

Americký symfonismus

George GershwinSymfonická hudba amerického kontinentu je stále pro většinu nás, Středoevropany, zahalena jakýmsi tajemným závojem, který bývá tu a tam nepatrně poodhrnut (po pravdě řečeno ono to na americkém kontinentě funguje podobně). O takové nenápadné nakouknutí pod tento závoj se budeme pokoušet i v Hudební galerii, kde si v jakémsi nepravidelném příležitostníku přiblížíme významná či zajímavá díla amerických skladatelů 20. století. Americká symfonická hudba je zajímavá tím, že prakticky začala existovat až na prahu minulého století, neboť do té doby se vlastně v Americe hrála díla evropských skladatelů, např. Brahmse, Dvořáka či Mahlera. Původní americká symfonická hudba a vlastně i první skladatelé se pak marně pokoušeli tato díla napodobovat. Zlom přišel až po roce 1890, kdy se v Americe objevil Antonín Dvořák a - trochu pohádkově řečeno - podivil se, proč domácí skladatelé nevěnují vůbec pozornost něčemu typicky americkému, totiž jazzu. A to byl vlastně jakýsi první impuls pro "zrod" amerického symfonismu. K nejstaršímu a nejtypičtějšímu skladateli této prvé skladatelské generace patřil George Gershwin (1898-1937), který ač začínal jako skladatel hudebních komedií v oblasti showbyznysu, se vypracoval na prvého originálního amerického symfonika. Samuel Barber (1910-1981) náleží spolu s Leonardem Bernsteinem (1918-1990) již k jakési druhé generaci amerických skladatelů, kteří vědomě navazovali na Gershwinovo dědictví a rozvíjeli je již v daleko hlubších a propracovanějších formách.

LIBOR DŘEVÍKOVSKÝ