Dnešní setkání bude mít přece jen trochu odlišný charakter.
Chtěli byste mít další vydání tohoto pořadu jako příběh svého druhu
kriminální? Dobrá, máte ho mít. A nepohrdli byste ani hororem? I ten je váš. A co
pověst plná tajemství? Je vaše ještě dřív, než své přání vyslovíte. A dejme
tomu příběh hrdinství, mužnosti, spravedlnosti? Jak libo. Nechtěli bychom opakovat
ještě další žánry, ale - co třeba romantickou lásku, vášeň, cit? Ano, i to vám
můžeme nabídnout. A taky - pst, slyšíte? Tklivá melodie ta vhodně doprovází
příběh mladého zemana, udatného a cti dbalého... Nerušit. Krásně hraje. To hraje
Dalibor. V Daliborce. To je krása. Inu, na výkonného umělce-amatéra (a vlastně
umělce proti své vůli) slušný výkon. Ještě jednou jeho jméno. Dalibor z Kozojed.
Zeman.
Léta letoucí
bylo ticho a smutno na hradě svatého Václava. Okolí jeho zpustlo za velké bouře
husitských válek, kostel svatého Víta byl vybit a komnaty královské, Karlem VI.
nádherně zařízené, scházely čím dál víc a více. Občas jen a ne nadlouho
oživly, když sem král zdola, ze Starého Města ze svého dvora zavítal. Zavítal,
chvíli pobyl, ale nezůstal. I mladý Ladislav Pohrobek a slavný jeho nástupce Jiří
král, žehnané paměti, sídlili více dole ve městě. Po Jiříkovi také první léta
Vladislav II. Jagellonec. Ale za toho pak nastala veliká změna. Po dvanácti letech
svého panování změnil své sídlo. Událo se mu pojednou, že není dosti bezpečen ve
svém dvoře staroměstském, při němž dal vystavěti nákladnou a krásně vyzdobenou
věž. Kdybyste ji náhodou v Praze nemohli najít, tu věž, tak je to věž
Prašná, zatímco Královský důr se nacházel zhruba na místě dnešního domu
Obecního. ...vrátil se Vladislav do dávného sídla českých králů na Hradčany a
dal tam vše, co zpustlo, obnovit a znovu upraviti. Beneš z Loun vystavěl velikou,
podivuhodnou síň (dostala jméno po investorovi, tedy Vladislavský sál, jinak
onomu architektovi, kterého Alois Jirásek přezdíval Beneš z Loun, říkáme dnes
Benedikt Ried alias Rejt, kterýžto kromě sálu na Pražském hradě navrhl loď chrámu
svatého Barbory v Kutné Hoře, a ani ty již zmíněné Louny nepřišly zkrátka - pan
Benedikt se na jejich tváři podepsal skvostným děkanským kostelem). V tu dobu
také postavil modlitebnu pro krále v kostele svatého Víta napravo od velkého
oltáře, vyzdobenou znamenitým dílem kamenickým. Král dal také holé stěny
chrámové vyzdobiti koltrami (nerad vstupuji do toku klasikova vyprávění, ale
koltry neboli koltřice byly závěsné ozdobné textilie, takové koberce na zdech) a
péčí jeho zaskvěly se komnaty v královském hradě zase nádherou čalounů i
obrazů. V jedné z nich visely samé obrazy českých knížat a králů. Ale nejenom na
výzdobě dal si král záležeti, nýbrž i na tom, aby hrad byl lépe opevněn. Tak
ztvrdili na jeho rozkaz hradební zdi, prohloubili příkopy, zvýšili náspy, kde toho
třeba bylo, a na věži Mihulce udělali krov velmi vysoký a pokryli jej polévanými
cihlami, nad nimiž se na makovici bělal a svítil postříbřený lev.
Snad se může zdát někomu z milých čtenářů, potažmo
posluchačů, že trvá poněkud déle, než se dostaneme k jádru příběhu. V tom
případě však prosíme o snažné poshovění, neboť každým slůvkem se již k němu
blížíme. Nedlouho potom dal král Vladislav stavěti novou okrouhlou věž za domem
nejvyššího purkrabího, blíže zadní brány. Vystavěli ji nad Jelením příkopem na
ochranu hradby, ale také za obyt, za smutný obyt. Zřídili v ní trojí vězení nad
sebou. Nejdolejší z nich bylo pod zemí, bez oken, bez světla, bez dveří. Vězeň
měl do něho být spouštěn po provaze děrou či »špuntem« v podlaze vězení
prostředního. Věž dostavěli, ale vězně do ní neměli, ani do nejhořejšího,
lehkého, ani do ostatních. A tak byla věž prozatím bez jména, neboť toho se jí
mělo dostati až po vězni, jenž by první její práh překročil. Dlouho však beze
jména nezůstala. Jméno, které obdržela po svém prvním (nedobrovolném)
nájemníkovi, si podržela dodnes: Daliborka.
JOSEF VESELÝ