číslo 6/2001 |
|
Hudba |
|
NOVÉ ZVUKOVÉ
NOSIČE
Ty syčáci: Máj v dubnu (Indies Records) Brněnská alternativní scéna udávala tempo českému rocku zejména v druhé polovině osmdesátých let a k jejím nejzajímavějším exponátům bezpochyby patřily formace Z kopce a Ošklid, soustředěné kolem Petra Váši. Zůstaly po nich tři LP a několik EP desek a je paradoxní a určitě i smutné zároveň, že se Váša rozhodl hned zkraje "polistopadových" časů obě kapely uložit "k ledu" a věnovat se svému originálnímu vynálezu - fyzickému básnictví. Skoro deset let uplynulo od doby jeho posledních koncertů se skupinou Ananas Beat, rekapitulujících prostřednictvím osobitého revivalu dějiny světového rock´n´rollu. Zvěst o tom, že se Váša společně se členy jiné výrazné brněnské skupiny Pluto, kytaristou Petrem Zavadilem a basistou Tomášem Fröhlichem, odhodlal vrátit k muzice, byla proto loni jednou z nejpříjemnějších hudebních zpráv roku. Trojice, pojmenovaná Ty syčáci, neváhala ani s okamžitým vydáním desky a rovnou dodejme, že přirovnat ji k svěžímu průvanu na domácí scéně je více než na místě. Cédéčko Máj v dubnu disponuje dvanácti Vášovými skladbami, které rozvíjejí poetiku Z kopce a zasvěcení posluchači by datum jejich vzniku klidně mohli tipovat na přelom osmdesátých a devadesátých let - natolik jsou věrné tomu, co si pod pojmem písničky Petra Váši uvykli vybavit. Tuto tří až pětiminutovou, byť nezvykle strukturovanou plochu, zvanou "Vášova píseň", jen posilují autorův nervní zpěv, místy připomínající spíše zvuky neidentifikovatelných zvířat a suplující rytmiku, a také mezi sarkasmem a poezií balancující texty ("svlékám si cizí nohy, abych konečně stál na vlastních"). V posledních letech pouze performer Petr Váša mezi svými Syčáky dokazuje, že psát a interpretovat nevšední muziku ani v nejmenším nezapomněl, a to, že je schopen existovat v rámci kapely, tedy vyhovět i spoluhráčům, je pro výraz Syčáků ještě cennější. Attica Blues: Test. Don´t Test (Sony Music Bonton) Příjemná muzika této v Česku zatím zcela neznámé, (snad) tříčlenné formace, má jednu velkou nevýhodu: podobným soundem v současné době disponují desítky dalších skupin. Po vysvlečení z libozvučného zvukového kabátku by navíc skladby z tohoto disku asi stěží obstály. Více než kompozicemi jsou totiž triphopovou impresí, obohacenou o náznaky soulu a jazzu. Jedním uchem tam, druhým ven... MILAN ŠEFL |