Úsměvy Nadi Konvalinkové
Po absolutoriu DAMU bylo místem vašeho prvního angažmá Městské
divadlo v Plzni. Vaše rozhlasové začátky jsou rovněž spojeny s plzeňským studiem
Českého rozhlasu.
Na počátku sedmdesátých let mi bylo jako čerstvé absolventce nabídnuto angažmá a
první role princezen v pohádkách. Pan režisér Karel Weinlich mě přizval do rozhlasu
taky k natáčení pohádkového příběhu, kde se krásná a smutná princezna, v mém
podání, měla nakonec zvonivě zasmát. Jenomže moje zkušenost s mikrofonem tenkrát
nebyla skoro žádná, a tak místo zvonivého smíchu bylo na pásu zaznamenáno něco
hrčivého a pištivého, no prostě hrůza. Pan režisér je nesmírně trpělivý
člověk a profesionál,a tak měl se mnou trpělivost. Zkoušel a
opakoval, opakoval a zkoušel - no a od těch dob umím dostat smích do masky a podle
situace se umím smát technicky, směju se však hlavně upřímně a někdy i zvonivě.
Po přesídlení do Prahy a po přímo královském vstupu do
rozhlasového éteru se vám nabídky ke spolupráci s rádiem určitě jenom sypaly.
S rozhlasem jsem spolupracovala mnoho a vždy velmi ráda. Byly to další spolupráce s
panem režisérem Weinlichem, který je mistrem pohádek, což potvrzuje i moje dcera
Karolína. Vždy po ukončení nějaké nové rozhlasové inscenace jsem jí přinesla
pohádku na kazetě domů a ona byla prvním posluchačem i kritikem. Mám je všechny
doma schované, snad se budou líbit i vnoučatům. Setkala jsem se pak i s dalšími
výtečnými tvůrci,kteří mi umožnili natočit pro rádio
spoustu krásných rolí - s Josefem Melčem, Janem Bergrem, Ivanem Chrzem i s mou
milovanou spolužačkou Markétou Jahodovou.
Přiznáváte, že se u vás v rodině poslouchají pohádky.
Pamatujete si, jaký jste byla posluchač a divák jako dítě?
Měla jsem ráda pohádky před spaním, jak je četl Vlastimil Brodský nebo můj
milovaný pan profesor Karel Höger. Pocházím z rozvedeného manželství a vychovávaly
mě babičky, televizi jsme měli doma až později. Pamatuji si však několik
televizních pohádek, na které nikdy nezapomenu. Jedna z nich byla Princezna Pampeliška
od Jaroslava Kvapila. Titulní roli hrála Klára Jerneková a hrála tak krásně, že ve
mně jako v děvčeti zapálila touhu být herečkou. Ta postava mě moc inspirovala,
předehrávala jsem si jí doma před zrcadlem a po letech mě
provázela i na přijímací zkoušky na DAMU. To, že v současnosti vyrůstají spíš
"televizní generace", které moc nečtou a ani neposlouchají rozhlas (a když
ano, tak je to typ kontaktních komerčních rádií s moderátorskou mluvou
jako z ulice), to je moc zlé. Vyrůstají tak lidé ochuzení o přirozenou lidskou
komunikaci. Je to patrné i z chudého jazyka, kterým se domlouvá dnešní pubertální
mládež. Televizní programy fungují na principu obrazu a děti u nich nemluví. Hodiny
a hodiny hledí na obrazovku a jejich možnosti k dorozumění se
omezují. To je velký handicap.
Ví se o vás, že máte ráda domácí prostředí, rodinnou
pohodu. Tato skutečnost vás zřejmě předurčila ke zcela ojedinělé, neherecké roli.
Stala jste se patronkou nadačního fondu Rozum a Cit. Co je jeho úkolem?
Nadační fond Rozum a Cit pomáhá pěstounům, kteří si berou do svých
rodin opuštěné děti z dětských domovů. Myslím si, že je to ideální řešení
situace opuštěných dětí. Víte, moje zalíbení v aktivitách fondu plyne z toho, co
jsem zažila v dětství. V deseti letech do mého života vtrhla smršť. Rozvod
rodičů. Dítě donedávna rozmazlované rodinou i babičkami se najednou ocitlo v
dětském domově. Šikana od druhých, již lety pobytu otrlých chovanců, špatný
prospěch, smutek a touha po mámě, dokonce útěk. Nejhorší rok života mého i mé
sestry. Chválabohu jsme začaly žít u babičky. Jenomže ne všechny příběhy končí
tak jako ten náš.
Říká se, že dětství je pro člověka nejdůležitějším obdobím. Souhlasíte?
Jistě. Vše, co se nám v dětském věku stane dobrého, nám dodá pocit jistoty a
sebedůvěry a tak nás vlastně vybaví k tomu, co nás čeká dál - k boji s problémy,
k životu samotnému. Když dítě neprožije láskyplné dětství, nemá na čem stavět
svoje sebevědomí a jeho jistoty se ztrácí. Nejsmutnější je,
že je pak ani sám - v dospělosti - nebude schopen nikomu nabídnout. Moc záleží na
každé další generaci. Pro tu, která přijde po nás, bychom měli udělat maximum.
Není nic cennějšího než dětská duše a není větší čin než ji zachránit.
Kde se cítíte nejlépe? Je někde místo, o němž říkáte
"to je můj domov"?
Myslím si, že příroda je místem, kde může člověk cítit domov. Jsem sice
městské dítě, ale dětství pro mě byly prázdniny u babičky na malém městě,
jízda na kole, zvířata. Když jsme si pořídili chalupu, konečně jsem si začala
uvědomovat roční doby. Ve městě ty nádherné přechody ani necítíte. Pro děti
jsou důležité louky, lesy a proto jsem se s Karolínou snažila být co nejvíc na
chalupě. Pokud jsem slyšela, pěstouni zakládají dost často velké rodiny a s nimi pak opouštějí města a trvale se usazují na venkově. Chápou,
že prolnutí s přírodou je důležité.
Do přírody vyjíždíte se svou rodinou i přáteli. Co pro vás v
životě znamená přátelství?
Snad každý má v mládí množství kamarádů, lidí kolem sebe. Jemným sítem času
jich však projde jenom pár. Jsou to ti, kterým není potřeba vysvětlovat - nemám
čas, nemohla jsem psát ani telefonovat, ale jsem. A u nich se můžete náhle objevit,
zavolat a je to, jako byste byli spolu včera. Jsou to lidi, kteří mě mají rádi takovou jaká jsem, vím, že když mi budou chtít pomoci, nebude pro ně
existovat žádné ale. I v manželství se může podařit, že po všech vášních,
bojích, nedorozuměních a žárlivostech zůstane úcta, to, že si jeden druhého
může vážit. Pak je manželství tím nejkrásnějším
přátelstvím. Co víc si člověk může přát?
A co přátelství mezi rodiči a dětmi?
Sama jsem se po této cestě vydala. Ale člověk musí vynaložit spoustu energie, pokud
si chce udržet autoritu. Myslím, že přirozená úcta je důležitá, ale je mi
zároveň jasné, že autoritu je třeba si zasloužit. Jako máma se neustále něco
učím, dost často propadám depresi, že to dělám špatně, že nejsem dost důsledná
a tak dále. Proto velmi obdivuji pěstouny, kteří si vezmou cizí děti, se všemi
riziky, s tím, že se možná budou potýkat ve výchově se
skutečnostmi, které ze svého života vůbec neznají. Když si člověk pamatuje, jak
se choval v letech své puberty, a jeho vlastní dítě se chová taky tak, nějak to
zvládá. Hlavně nezapomenout na vlastní dětství a snažit se děti pochopit. Někdy to ani sami se sebou nemají lehké.
Lidské vztahy jsou nejkřehčím pokladem. Máme se
rádi, zlobíme se, bojujeme se sebou i s druhými... Jak se vyrovnáváte s nesouhlasem a
kritikou od blízkých lidí?
Když taková situace nastane - a kdo se s ní v životě nepotkává - snažím se
zastavit, zapochybovat a popřemýšlet, kde ten kus pravdy je. Ve spojitosti s tím mě
napadá stará vzpomínka ještě z dob DAMU. S holkami jsme měly sedánek a hrály jsme
hru na pravdu. Tenkrát mi moje spolužačky řekly něco, co mě zasáhlo a
překvapilo: "Ty se pořád jenom usmíváš a myslíš si, že tím získáš
co nejvíc sympatií." Považovaly mojí naivitu a úsměvy za vypočítavost, a to
mě zabolelo. Dodnes si myslím, že je lepší smutek a bolesti rozpustit v úsměvu,
protože té černoty je kolem nás mnoho. Moje kamarádky mě
jednou upozornily i na něco, co dělám nevědomě: na zlomyslnost reaguji usměvavě,
jakoby s radostí přijímám zlou poznámku. V tom okamžiku kritik znejistí a hrot jeho
zloby je zlomen. Mou "naivitou" a smíchem.
Lidský i profesní život herce by měl být vnímám v
kontinuitě. Jak se stavíte k otázce svého účinkování v letech normalizace?
Nenaříkám, že jsem nemohla, protože to by nebyla pravda. Taky však o mně nelze
říct, že jsem byla protežována. Bylo to dáno i mou tehdejší typovou a
charakterovou hereckou orientací: naivka a mladokomička. Takže, když to sečtu -
větší roli jsem si zahrála akorát v komedii Oldřicha Lipského Adéla ještě
nevečeřela a pak přišly jenom princezny a "Stázičky" v televizních
pohádkách. Byla jsem kontaktována i k další spolupráci, ale
znovu mi pomohla moje povaha: naivně a s velkou vážností jsem o všem referovala
nejenom tatínkovi, který jako vyhozený komunista věděl své, ale i kolegům v
divadle. "Pánové od nich" nemohli ani uvěřit, že může někdo takhle
zareagovat, věci o kterých se mlčelo a nebo se o nich jenom
šeptalo, já nanesla zcela veřejně. A bylo po kontaktech. Nevím, jak bych zareagovala,
kdyby mě přitlačili ke zdi, chválabohu nevěděli jak. Kdybych však měla donášet,
asi bych umřela.
Už několik let jste takzvaně na volné noze a své profesní
aktivity dělíte mezi divadlo a účinkování ve filmu a televizi. V jakých rolích
vás nyní a v nejbližší době divadelní či televizní diváci mohou vidět?
V Praze hraju ve dvou představeních Divadla Bez zábradlí, hostuji v Branickém divadle
a Divadle U Hasičů v komediích režírovaných panem Hášou. Jsou to tituly, s nimiž
jezdíme na zájezdy i po vlastech českých. Mám tyto výjezdy z Prahy moc ráda.
Diváci jsou moc milí a vděční. Taky ráda hraju v příbězích pro děti. Moje poslední spolupráce s televizí je rovněž pohádková:
hraju postavu chůvy ve filmu režiséra Dušana Kleina Elixír a Halíbela. Dokončuje se
rovněž projekt režiséra Karla Kachyni - komedie s názvem Syn pluku. Jde o příběh
ze současnosti, ve kterém hraju manželku českého důstojníka,
toho ztvárnil Karel Heřmánek. Co musí zkusit stárnoucí voják z povolání, zvyklý
na úplně jiné postavení a jiné povinnosti v situaci, když česká armáda vstupuje
do NATO, a co při tom zkusí jeho rodina, to je nejenom humorné, ale hlavně dost
vypovídající o nás: jací jsme byli, jací jsme a jakými bychom
chtěli být.
MÁRIA UHRINOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |