číslo 7/2001 |
|
Hudba |
|
TIP TÝDNE
Mezinárodní alternativa zn. Rale
Muzika, na které se v uplynulých bezmála patnácti letech podíleli brněnští hudebníci Josef Ostřanský a Vladimír Václavek, se vždy vyznačovala značnou dávkou originality a s odstupem let můžeme konstatovat, že ať už pracovali každý sám, ve dvojici, nebo v rámci různých skupin nebo projektů, zpravidla nabízeli to nejzajímavější, čím česká alternativní scéna disponovala. Příkladem prvním budiž kapela Dunaj, kterou v průběhu let prošli takoví lidé jako Pavel Fajt, Iva Bittová nebo Jiří Kolšovský a za níž zůstalo šest výtečných alb (to poslední už pod hlavičkou projektu Pustit musíš). V kultovním "Éčku" zase s dotyčnými exceloval zpěvák a výtvarník Vladimír Kokolia. A do třetice bychom mohli vzpomenout skupinu Domácí lékař, v níž brněnská "siamská dvojčata" dospěla ke komornímu spojení vlastních kompozic, moravských lidovek a jidiš písní. V tomto stylově přepestrém výčtu bychom mohli pokračovat Václavkovou sólovou deskou Jsem hlína, jsem strom, jsem stroj či jeho spoluprací s Bittovou na skvostném albu Bílé inferno, případně Ostřanského novou kapelou Boo, ale věnujme se nyní jejich společné skupině Rale, které před Vánocemi vyšlo už třetí album Twilight/Soumrak. Rale jsou mimo jiné vyústěním stále pozoruhodnějšího mezinárodního renomé, jemuž se Ostřanský a Václavek těší, koneckonců obrysy nové desky Twilight se začaly rýsovat na mezinárodním hudebním festivalu v Marseille, pro který zmíněná dvojice připravovala hudebně-taneční projekt. Právě tam došlo k setkání s japonskou houslistkou Takumi Fukushima a francouzskou tanečnicí Cynthií Phung-Ngoc, s nimiž pak ve zlínském studiu Ivo Viktorina oba kytaristé plus violoncellistka Andrea Konstankiewicz začali natáčet své slovy jen nesnadno charakterizovatelné písně. A to hned v šesti světových jazycích a s tanečníky a zpěváky ze skupiny Kublai Khan Investigation navrch! Označení world music je v tomto případě opravdu na místě. Akustické i elektrické kytary s houslemi i violoncellem, angličtina i francouzština s češtinou i polštinou, neurotický a temný rock s velejemnými, prozářenými plochami - to vše se v hudbě Rale střídá jako den a noc, jejichž průsečíkem je soumrak; jako bdění a spánek, dotýkající se (řečeno s Vladimírem Václavkem) v čase "útržkovitých asociací a vzpomínek, nesouvislých obrazů a dějů, nepopsatelných pocitových a abstraktních vjemů". MILAN ŠEFL (Rale: Twilight/Soumrak. CD, 55:33 minut. Vyd. Indies Records) |