Říkáte o sobě, že jste byla slušné dítě.
Přesto jste ve čtyřech letech veřejně vystoupila s písní Mým domovem tichá
je putyka. Byl ve vás přece jen nějaký čertík, který vás už tehdy
předurčoval ke komediantství?
Skutečně jsem byla plaché dítě a nešla jsem si sama koupit ani rohlík. Moje maminka
mě posílala do obchodu, abych se naučila odvaze. Ale v těch čtyřech letech jsem se
ocitla na mikulášské besídce v kabaretu U Svatého Tomáše v Praze. Pan konferenciér
tehdy přítomné děti vyzval, aby zazpívaly nebo zarecitovaly, že dostanou
oříškovou čokoládu. Ve mně se zatajil dech, oříšková čokoláda byla silnější
než plachost. Přibatolila jsem se na jeviště a zazpívala jsem tu píseň. Nevím, kdo
mě ji naučil, ale měla jsem jí zřejmě plnou hlavu. Líbí se mi dodnes. Ta
písnička není jen o putyce. Zajímavé je, že první sloka zní: "Mým domovem
tichá je putyka, mou touhou je sklenice plná, mou láskou kdys bývala gotika, však
jinam mě zanesla vlna." V těch čtyřech letech mě ani nenapadlo, že se za
čtyřicet roků budu skutečně zajímat o středověké umění a budu provozovat hudbu
a poezii středověku. Život neustále opisuje kruhy, potkávám lidi, které jsem
nejspíš měla potkat. Život není náhoda.
Osud?
Nejspíš osud. Setkávám se s tím stále častěji.
Při každém veřejném vystoupení jste prý mívala trému. Ve
čtrnácti letech jste se však rozhodla, že budete herečkou. Byla v tom touha překonat
samu sebe?
Já jsem se pro tuto dráhu rozhodla už v té chvíli, když jsem vylezla na jeviště s
tou Tichou putykou, to byla osudová píseň.
Ve čtrnácti letech jsem zkoušela štěstí v konkurzu do amatérského souboru Máj.
Zarecitovala jsem báseň Vítězslava Nezvala, oni pokývali hlavou a řekli: "My ti
dáme vědět." Čekám dodnes... Touha hrát divadlo mě provází celým životem,
spolu s krédem, které jsem převzala od maminky: "Velký je ten, kdo přemůže
sám sebe." Této východní moudrosti jsem se snažila držet a přemáhala jsem
sama sebe při všech různých zkouškách, konkurzech i při celostátní soutěži
Talent ´70, díky které to vlastně všechno začalo. Ocitla jsem se v Divadle Semafor a
nastala ta krasojízda, v níž pokračuji dodnes. Trémou ale trpím dodnes, je mi ouzko,
střídavě horko a zima, jsem schoulená do klubíčka. Ale když ji překonám, když se
rozlije to teplo a já začnu být uvolněná, je to nádherný pocit.
Vaši rodiče pracovali, o dost starší sestra měla své starosti.
Byla jste asi často sama. O čem jste tehdy přemýšlela?
Na to si pamatuju úplně přesně. V těch dnech a večerech, kdy jsem bývala sama, byl
mým jediným a nejvěrnějším společníkem rozhlas. Ležela jsem v posteli, u hlavy
jsem měla staré rádio, poslouchala jsem hudbu a zpívala jsem si s ní. Nejvíc mě
zajímala vážná hudba, všechny sonáty a operní árie jsem si notovala a nepřipadala
jsem si tak sama. Rozhlas poslouchám ráda dodnes. Nedávno jsem ležela v nemocnici a
mým společníkem byl zase pouze rozhlas. Nedám na něj dopustit.
Vy ovšem nejste jen rozhlasovou posluchačkou, připravujete i
některé pořady.
Dělávala jsem Dobré jitro z Prahy. Moc ráda, až na to, že jsem musela vstávat ve
tři ráno - vysílali jsme od čtyř do osmi. Dodnes pravidelně uvádím Hajaju a
snažím se dětem nabízet lidové písničky a taky ukolébavky, od Erbena, Komenského,
Sládka, některé napsali dokonce Jaroslav Seifert nebo Suchý se Šlitrem. Jako malá
holčička jsem si je v kuchyni zpívala s maminkou a myslím si, že lidovka je základem
hudebního vnímání. Proto také nedávno vznikl pořad o lidové písni s názvem Před
písničkou smekni, který uvádím. Jsou tam zváni různí hosté, třeba Zdeněk
Svěrák, Iva Janžurová, Luděk Munzar, Svatopluk Beneš. Střídají se i autoři
pořadu, kteří mají s lidovou písní co do činění - Jan Rokyta, Pavel Jurkovič,
Zdeněk Bláha, Jaroslav Krček a další. Z dopisových ohlasů soudím, že to
posluchače zaujalo, a doufám, že budeme pokračovat.
Vraťme se k divadlu. Hrála jste spoustu různých typů, ať už
vám byly povahově blízké, nebo ne. Jaká by role musela být, abyste ji odmítla?
Blbá. Víte, když není z čeho vařit, je to trápení. A já vždycky hledám
materiál, z něhož je co vařit, kde o něco jde. Základem je dobrý autor, protože je
málo takových látek, do nichž se člověk zblázní. Nestává se mi to často, ale
stalo se to u muzikálu Hello, Dolly. Když mi Láďa Županič tuto roli nabídl,
nemyslela jsem si, že by mohla být pro mě. Znala jsem americký film a nenašla jsem
tam zase tolik spodních tónů. Ty se objevily až po přečtení scénáře a potom ve
zkušebně.
Čím vás Dolly Leviová tak oslovila?
Zaujala mě její odvrácená tvář. Není to jen dáma, která jiskří a kam přijde,
tam se všechno rozjaří. Je to elegantní, vtipná, šarmantní, ale přesto obyčejná
ženská, která má dušičku zmačkanou jako papír a touží po troše štěstí a
lásky, jako ostatně všichni. Právě to jsem chtěla tou postavou vyjádřit a
přiblížit ji lidem jako ženskou z masa a kostí. Vše je tu navíc opředeno
nádhernou hudbou. Je to jedna z mých životních rolí a stále ji hraju s nadšením.
Na Broadwayi hraje Dolly pětasedmdesátiletá dáma, takže mám ještě dost času.
Naprosto odlišnou, i když možná další vaší životní rolí,
je dvojrole Markéty a Smrti v dramatu Oráč a Smrt.
Je to středověká hra z roku 1401, nadčasový text, v němž je o životě, lásce a
smrti řečeno prakticky všechno. Když jsem si tuto hru přečetla, řekla jsem si. Do
toho jdu! Je to sedmdesátiminutové představení, hrajeme ho s Alfredem Strejčkem. Jura
Pavlica složil krásnou hudbu a zpívá part Boha. Člověk asi musí to představení
vidět víckrát, aby ho pochopil a vstřebal.
Někteří komici tvrdí, že v dětství k humoru
nijak zvlášť netíhli. Vy jste obdivovala komiky?
K tomu mě vedli moji rodiče. Od dětství jsem obdivovala Voskovce a Wericha, později
Horníčka. Kromě toho jsem milovala grotesky, Laurela a Hardyho, Chaplina, smála jsem
se, až mi tekly slzy. Komiky jsem tedy obdivovala, ale možná ještě víc jsem milovala
dramatické postavy a dramatická témata, operní příběhy se smutným koncem. Bylo v
nich pro mě takové tajemství, které mě už od dětství přitahovalo. Jednou jsem po
návratu ze školy drze parodovala učitele. Tatínek se smál, až se za břicho popadal,
že prý jsem rozený komediant, ale já se tehdy urazila, protože jsem se viděla spíš
v dramatických postavách.
Na otázku, co ráda děláte, pokud máte volno, obvykle
odpovídáte: Spím. Jakou roli hrají ve vašem životě sny?
Sny mám ráda, hlavně klidné sny. Jenže těch poslední dobou moc nepřibývá, spíš
těch nervózních, řítí se na mě vlna nebo něco podobného. Ale když přijde sen
elegantní, barevný, širokoúhlý, je to velké štěstí. Onehdy jsem měla sen, v
němž jsem seděla na břehu moře a najednou ke mně přišel Oldřich Nový. Uklonil
se, pozdravil, sedl si vedle mě a oba jsme se dívali na klidné moře. Krásný sen.
Potkala jste někdy Nového osobně?
Bohužel, jen na filmovém plátně.
Říkáte, že vás nejvíc obohatí slušný člověk. Potkáváte
často slušné lidi, obklopují vás?
Mě ano. Mám z toho radost a věřím, že v každém člověku je kousek dobra, jenom ho
probudit. Například v pořadu Před písničkou smekni se setkávám s báječnými
lidmi plnými humoru, laskavosti a inteligence. Ale i na ulici se potkávám se slušnými
lidmi. Jezdím hromadnou dopravou a mnohdy ke mně jen tak přijdou neznámí lidé a
přejí mi hodně zdraví. Tuhle mi jedna malá holčička dokonce řekla, že mě
pozdravuje tatínek... I když se kolikrát člověk plouží světem se svěšenou
hlavou, taková setkání vám zvednou náladu.
Pokud dobře počítám, hrajete na dvanáct hudebních nástrojů a
hovoříte nejméně čtyřmi jazyky. Dají se takové věci dovést k dokonalosti?
Pokud má člověk dobře zvládnout hudební nástroj, musí se mu věnovat, cvičit,
tvrdě pracovat. Hudební nástroje miluju, ale že bych na ně uměla? Já na ně
hraju... A hraju si s nimi. Jsou to takové doteky. Nevím, jestli je to dobře, možná
že by se člověk měl věnovat jedné věci a pořádně. Velice obdivuji ty, kteří se
poctivě a svědomitě zabývají jednou věcí, proniknou do hloubky, dotáhnou své
znalosti - jak říkáte - k dokonalosti a stanou se experty. Ale moje letora je
pohyblivá, dotýkám se nástrojů od klavíru přes smyčcový žaltář až po saxofon,
jazyků od francouzštiny přes němčinu a angličtinu až po galštinu. Ale skutečně
jsou to jen doteky, stejně jako moje divadelní hraní - či hraní si: dotýkám se
různých typů rolí, různých barev. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, ale mě
to takhle baví.
Na začátku jsme hovořily o životě, jenž neustále opisuje
kruhy. Uzavřeme tedy tento kruh tématem středověku, o němž už padla zmínka. Vaší
láskou "kdys bývala gotika". Ve čtyřech letech to zřejmě bylo poněkud
nadnesené tvrzení, dnes však platí nepochybně. Proč?
Dřív jsem se na středověk dívala jako na temné období bez humoru, ale opak je
pravdou. Poezie této doby je překrásná, je v ní úcta k ženě, humor, křehkost.
Před lety jsme na cédéčko natočili Písně zbožné, milostné a darebné. To jsou
tři složky, tři barvy, které do sebe zapadají. Seznámila jsem se i s díly
středověkých básníků - Francoise Villona, Guillauma de Machaulta, Waltera von der
Vogelweide. Už před šesti sty lety vyslovili moudrosti, které jsou platné dodnes.
Kruh se opisuje, opěvujeme stejný humor a vyznáváme stejné pravdy. Středověká
hudba a poezie má stále co říci. Aspoň mně určitě.
MIRKA ŠTÍPKOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ