PROFIL
Profil Jany Paterové
Když jsem nedávno oslovila Mgr. Janu Paterovou,
vedoucí redakce rozhlasových her a dokumentu se žádostí o rozhovor, sdělila mi, že:
"na ní přece není nic zajímavého." O to větší radost jsem měla, když
po delším přemlouvání souhlasila, protože zajímavostí nakonec bylo víc než dost.
Posuďte sami:
Jak jste se dostala k práci v rozhlase?
Vystudovala jsem Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze obor
divadelní věda. Poté jsem začala řešit "věčné dilema" mezi dramaturgií
a divadelní kritikou a dělala jsem - kromě jiného - vlastně obojí. Na pět let jsem
zakotvila v Divadle ABC, kde mě po nástupu překvapilo, že toto divadlo nemá svůj
repertoár, herce a vlastně ani diváky. Dnes patří zcela jistě mezi oblíbené
pražské scény a těší mě, že je kritiky označováno za "bulvární divadlo s
dobrou pověstí". Moje trochu schizofrenní praxe mi pomohla i v Českém rozhlase,
kde bylo možností k činnosti víc. Práce v redakci vyžaduje jednak konkrétní
dramaturgickou činnost, svým způsobem má blízko i k divadelní kritice, ale mohu se
zde věnovat zároveň dokumentu a publicistice. V rozhlasu pracuji téměř osm let, pět
let jsem vedoucí redakce.
Vím, že v redakci pracují "silné osobnosti", je zde
mnoho držitelů různých ocenění za vlastní tvorbu a zajímavé projekty. Jaké je to
vést takové partnery?
Těžké (smích, pozn. autorky). V redakci je celkem devět lidí a
dá se opravdu říci, že jde o osobnosti. O této skutečnosti vím, a proto jsem se
rozhodla dát jim prostor, který ke své činnosti potřebují. Zároveň mám radost z
toho, že skutečné osobnosti - jak se mi několikrát potvrdilo - se respektují i v
případech, kdy spolu nesouhlasí.
Čím vším se redakce zabývá?
Jak už její název napovídá - rozhlasovými hrami a dokumenty. Na každý rok se
připravuje výrobní plán, zvlášť pro stanici ČRo 3 - Vltava a zvlášť pro ČRo 2
- Praha. U tvorby plánu se zamýšlíme jak nad programovými schématy, tak nad
jednotlivými programovými řadami. Zabýváme se tvorbou rozhlasových her všech
žánrů a stopáží včetně seriálů (od osmi minut až do dvou hodin vysílacího
času) i doplňováním takzvaného zlatého fondu Českého
rozhlasu, v němž jsou zařazeny klasické rozhlasové nahrávky - mnohdy skutečné
"bonbonky" s hlasem Václava Vosky, Josefa, Kemra, Jiřího Adamíry, Karolíny
Slunéčkové. Vyrábíme dokumenty a rozhlasové přednášky na různá témata, mapujeme naši historii až po nejsoučasnější problémy,
seznamujeme posluchače s nejlepšími díly nejslavnějších festivalů, připravujeme
pravidelný internetový magazín V síti, snažíme se také o experimentální zvukové
formy.
Co vás nejvíc těší?
Těch věcí je hodně. Těší mě úspěchy mých kolegů, jejich vítězství v
soutěžích, mám radost z jejich nápadů a chuti tvořit. Chtěla bych v této
souvislosti připomenout alespoň dokumenty Zdeňka Boučka nebo nápad Jitky
Škápíkové - Dílnu mladých autorů. Díky Dílně si "pěstujeme
potěr" a do světa vcházejí první dokumentaristky, které už také přivážejí
různá ocenění za svou činnost. Když jsem do redakce přišla, dokument byl na okraji
zájmu. Dnes je považován za jeden z nejúspěšnějších rozhlasových žánrů a je
uznáván i na mezinárodním fóru.
Čím se zabýváte vy osobně?
Kromě běžných radostí a starostí, které s sebou přináší vedení redakce, se
nejvíce věnuji dramaturgii a úpravám her, ale podílela jsem se i na dokumentu Kostky
jsou vrženy. Točil se během antiglobalizačních protestů v září loňského roku v
Praze. V červené vestě PRESS jsem se snažila být na všech místech, kde se něco
bouřlivého dělo. Potěšilo mě, že tuto naši práci posluchači hodnotili jako
kvalitní a objektivní a srovnávali ji s publicistikou BBC.
Tu a tam slýchávám určité polemiky nad rozhlasovou hrou. Má
své zastánce i odpůrce. Jaký je váš názor?
Posluchači Vltavy mají o hry velký zájem. To nás přivedlo k nápadu uspořádat
přehlídku původních rozhlasových her českých autorů. Z produkce posledních tří
let jsme vybrali patnáct titulů. Vysíláme je od ledna vždy v sobotu ve 14.30.
Přehlídka poběží až do března a je spojena se soutěží, v níž mohou posluchači
vyjádřit svůj názor na naši tvorbu. Chceme reagovat na
jejich požadavky a přání a nebát se hledat nové formy. V poslední době se nám
daří získávat jak nové autory, kteří se rozhlasovou hrou nezabývali, ale jsou
známými prozaiky či dramatiky, například Vlastimila Třešňáka či Lenku
Langronovou, tak externí režiséry, kteří třeba nemají tak velké zkušenosti s
rádiem, ale jejichž nápady jsou velmi inspirativní - vzpomeňme
J. A. Pitínského, Hanu Burešovou, Arnošta Goldflama.
V souvislosti s příchodem nového milénia jste měla zajímavý
nápad s Hamletem. Sdělíte nám, o co šlo?
Ve zlatém fondu Českého rozhlasu se nachází řada klasických titulů, jejichž
stáří je třeba třicet i více let. Zůstávají zde jako doklad určitého období
rozhlasové tvorby. Abychom je zprostředkovali našim posluchačům, musíme řadu z nich
upravovat a nadále s nimi pracovat. Jedním z těchto klasických titulů byl
také Shakespearův Hamlet, rozhlasová inscenace z roku 1958
s Václavem Voskou. Ve chvíli, kdy jsem ji poslouchala, mě napadlo, že by nebylo od
věci tuto "hru her" uvést v programu Vltavy na Nový rok - 1. 1. 2001.
Zároveň mi ale bylo jasné, že má-li korespondovat s vnímáním dnešního
rozhlasového posluchače, budeme ji muset natočit znovu.
A pustila jste se do její úpravy...
Přiznám se, že práci na ní považuji za jednu z nejtěžších, ale
také za jednu z nejkrásnějších. Konečná stopáž měla být něco málo přes sto
minut, a tak jsem musela být často hodně nekompromisní. V těchto dnech se nový
rozhlasový Hamlet už točí. Pokud by čtenáře zajímalo obsazení: Hamlet - Jan
Šťastný, král Claudius - Boris Rösner, královna Gertruda - Simona Stašová,
Polonius - Jiří Štěpnička, Ofélie - Lenka Krobotová. Režii má Markéta Jahodová,
hudbu složil Vladimír Franz.
Blíží se 27. březen - Světový den divadla. Odrazí se to i ve
vysílání Vltavy?
Naše stanice se rozhodla připojit k tomuto svátku a věnuje mu celodenní vysílání.
Tématu se začneme věnovat v sedm hodin v bloku Mozaika a skončíme patnáct minut
před půlnocí pořadem Vltava v divadle. Věříme, že všechny pořady, živé vstupy
do provozu divadel a rozhovory se známými osobnostmi, hudební pořady, publicistika i
premiéry, naše posluchače potěší.
IZABELA FILOVÁ |