číslo 10/2001 |
|
Televize a film |
|
VIDEOSLOUPEK
Muž bez stínu
Přestože si režisér Paul Verhoeven po filmech Showgirls a Hvězdná pěchota vysloužil ze strany kritiky i řady diváků spíše nedůvěru, snímek Muž bez stínu (Hollow Man, 2000) přece jen jeho reputaci částečně napravil. Na kazetách jej nabízí Bonton Home Entertainment a za vidění určitě stojí. Přinejmenším pro nápad natočit příběh o muži, který se stane neviditelným a jaké komplikace mu to přinese. Sám proces "zneviditelnění" má svoji magii - ostatně už úvodní záběry s titulky naznačují, čím se nechal Verhoeven unést tentokrát - trikovými kouzly a hravými nápady. Tým vědců v laboratoři, který podnikne tento experiment, se samozřejmě stane jeho obětí a od půlky filmu tedy jen nervózně čekáme, odkud přijde zrada, zvlášť když je neviditelná. Stojí za zmínku, že hlavní představitel Kevin Bacon prošel díky této roli skutečným očistcem, přestože si zpočátku myslel, že kvůli neviditelnosti si nahrají jeho hlas a pak si jen bude brnkat doma na kytaru. Speciální kontaktní čočky, sádrové odlitky celé postavy, tzv. kyberskenování čtyřmi laserovými skenery, kdy člověk stojí bez pohnutí a výsledkem je trojrozměrná digitální fotografie subjektu, pocity ponížené lidské důstojnosti - tak probíhala podle osobních Baconových vzpomínek většina natáčení s režisérem obutým pro dojem absolutní dominance celou dobu do vysokých holínek. Koketování se sci-fi, které režisér střídá s erotickými snímky (vzpomeňme i na Základní instinkt), tu má podobu hravosti. Jemně erotický přídech mu dodává přítomnost Elisabeth Shueové v roli vědkyně Lindy, mrazivé tajemno a křehkost pak hudba Jerryho Goldsmithe. JANA PODSKALSKÁ |