Ladislav Frej: Být dělníkem jeviště
Kodaň se nezabývá pouze etickými a filosofickými
otázkami využití a zneužití atomové fyziky, ale - lze-li to tak říci - dramatizuje
přímo některé její teorie: například Heisenbergův princip neurčitosti i leccos z
kvantové mechaniky. Neodrazovala vás tahle tematika?
Naopak, tohle téma mě maximálně zajímá. Trefilo se mi přímo do
noty. Nedlouho před tím, než jsem roli Nielse Bohra dostal, jsem četl Heisenbergovu
autobiografii. Kromě toho, že byl skvělý teoretický fyzik, uměl dobře psát. Je
zajímavé, kolik je v branži teoretických fyziků výborných autorů. Teď jsem
dočetl Stevena Weinberga Snění o finální teorii a na nočním stolku mám od
astrofyzika Johna Gribinna Schrödingerova koťata, přímé pokračování jeho
Pátrání po Schrödingerově kočce, o níž hrajeme i v Kodani. Fascinuje mě, že se
atomoví fyzikové zabývali nejen svou vědou, ale také filozofií, a že leccos z
jejich myšlenek se dá aplikovat i na jiné oblasti a obory. I na herectví - vždyť i
ono se rozvíjí ve čtyřrozměrném prostoru, protože jeho významnou veličinou je
čas. Těch souvislostí ostatně využil i autor Kodaně. Principy kvantové mechaniky
začlenil do své hry nejen jako témata dialogů, ale obohatil jimi také její
dramatickou stavbu. Motivy a problémy nahlíží ze všech možných stran, rozevírá
jejich další a další dimenze, jakoby chtěl zpřítomnit vícedimenzionální prostory
moderní fyziky.
Se svým rozhlasovým Nielsem Bohrem se pohybujete ve světě
atomových vědců, s Valdštejnem, kterého jste nedávno hrál na Vinohradech, zase na
bojištích Třicetileté války... Který z těch mnoha virtuálních světů, do nichž
vás vaše povolání uvedlo, se vám zdál nejbližší a který naopak exotický a
vzdálený?
Pro mě svět na jevišti není virtuální realitou, pro mě je to svět hmatatelný,
svět, ve kterém se pohybuji a jednám. Proto také žádný z těch "jevištních
světů", které jsem zatím poznal, pro mě nebyl vzdálený. Tematika, kterou
hraji, mě zajímá a snažím se o ní pokaždé dozvědět co nejvíc. Když jsem ve
Shafferově Královském honu na slunce hrál Franciska Pizarra,
četl jsem knihy o conquistě Ameriky, o tom, jak 162 Španělů dobylo
několikamilionovou říši Inků. A kvůli Schillerově Valdštejnovi jsem se seznámil
nejen se strategií a taktikou žoldnéřských šiků, ale vypůjčil si a nakoupil
literaturu o baroku a zjistil, jak tendenčně u nás dřív bývala
ta doba pojímána - jako doba temna, s hlavním zloduchem Koniášem. Historická pravda
je složitější.
Co vás v mládí přitáhlo k divadlu?
Divadlo jsem začal dělat velmi brzo. Kamarád mě v páté třídě přivedl do
dětského sboru brněnské Janáčkovy opery, takže jsem už jako malý kluk zpíval
například v Jakobínovi Zdráv buď, ó pane náš... Sbor později přešel pod
Závodní klub železničářů do Typosu. Dnes je tam televizní studio, ale dřív v tom
velkém sále působil početný ochotnický soubor. Hráli jsme
všechny žánry - činohru, operu, operetu i balet.
Někde jsem četl, že vás ovlivnil i váš tatínek.
Můj otec měl přirozený komediální talent a já se přiznávám, že ho dokonce i
vykrádám - co se týče gest, mimiky, nápadů... Čím jsem starší, tím víc
nabírám tátovu podobu. Ke kumštu ovšem bytostně tíhla i maminka. Dodnes ráda a
pěkně zpívá.
Čím byl váš otec?
Hospodským. Před válkou si pronajal hospodu v Brně - Králově Poli, ale za okupace na
něho přišli hakoši, aby ji arizoval, protože majitelem byl Žid. To táta odmítl a
raději si pronajal hospodu na opačném konci města - v Černovicích na Olomoucké. Po
osmačtyřicátém za ním zase přišli bolševici - že tam budou mít schůze a aby se
k nim dal. On nechtěl, a tak mu dali na vybranou: buď těžký průmysl
nebo doly. V devětačtyřicátém jim hospodu odevzdal a šel vysekávat spálené
elektromotory do Husovic. Já jsem za ním z Černovic jezdil na kole pro balíky
měděných drátů a díky tomu jsem býval první ve školním sběru a měl bohaté
kapesné. Dodnes si pamatuju, že za kilo mědi se tenkrát platilo
třicet korun.
Jste rodilý Brňák. I vaše žena má kořeny na Moravě. Nyní
jste ovšem i se svými dětmi pevně připoutáni k Praze. Cítíte ještě své
východní kořínky?
Pořád. Naše děcka jsou křtěná Vltavou, ale my nejsme snad ani naturalizovaní
Pražáci. Mám Prahu samozřejmě rád - prožil jsem v ní nejlepší léta
kumštýřského života a taky jsme tady s Věrou povili a odchovali dvě děti, ale doma
se cítíme na Moravě. Milujeme Vysočinu, jezdíme tam za kamarádem do Fryšavy, na
Sykovec a táhne nás to i na Valašsko, odkud zase pochází Věra.
Já mám v Brně starší sestru, maminka se od mladší sestry, která žije ve
Spojených státech, vrátila nedávno také do Brna, takže k Brnu se stahujeme pořád.
Dětství, léta studií na JAMU, doba, kdy jsme s Radimem
Vašinkou, Milanem Suchomelem a jeho ženou dělali Iksku - to slavné divadlo poezie, se
kterým jsme několikrát vyhráli Wolkrův Prostějov a jezdili do Divadla Na zábradlí,
kde nám Jan Grossman nabízel profesionalizaci - ta léta, kdy jsme docházeli do redakce Hosta do domu za Milanem Uhdem, Olegem Susem, Janem Trefulkou a
Janem Skácelem, na ta léta prostě nemůžu zapomenout.
Co si myslíte o fenoménu moravanství, o němž se čas od času
rozproudí diskuse jako třeba nedávno v souvislosti se sčítáním lidu?
V tomhle souhlasím s panem Trefulkou. Morava se nedá zreglementovat.
Nejsem žádný šovinista a neprahnu po nějaké iredentě. Jak se říkalo, když se
odtrhlo Slovensko, že se odtrhne i Morava - proboha, k tomu doufám nikdy nedojde! A taky
si nemyslím, že by Moravané nepatřili k českému národu. Ostatně pro mě jsou
největšími českými básníky Mikulášek a Skácel. Necitlivost vůči Moravanům a
Moravě se mě ale dotýká.
Svou profesionální dráhu jste začínal v roce 1963 ve Večerním
Brně, ale pak jste hrál v řadě dalších divadel. Na která z nich nejraději
vzpomínáte?
Prošel jsem sedmi scénami. Strašně rád vzpomínám na Pardubice. Tam jsem hrál pět
sezon, Věra tam byla v angažmá taky, pak odešla do Činoherního klubu a já do
Ostravy. Měli jsme deset premiér do roka, takže člověk hrál do roztrhání těla a
šel z role do role. Právě tam jsem dostával ty krásné role, o kterých se zmiňujete
na začátku a o které u velkého divadla člověk hned tak nezakopne - zvláště dnes,
kdy je tak málo premiér. V Pardubicích jsme hráli na dvou scénách
a ještě na zájezdech po širokém okolí - v Žamberku, Vamberku, Čáslavi, Chrudimi,
ve Svitavách... Hráli jsme denně. Vzpomenout musím také na libeňské Divadlo S. K.
Neumanna. Dvě sezony tam působil Otomar Krejča, než odešel do Düsseldorfu. Z práce
s ním čerpám do dneška. A bude to už třicet let.
Všichni čtyři v rodině jste herci. Stalo se někdy,
že byste se kvůli divadlu pohádali?
Tak to ne, samozřejmě že mezi námi jsou nějaké debaty a že se tu a tam i
"spoříme", ale nikdy se to nevyhrotilo natolik, že bychom na sebe křičeli.
Když jsme ještě bydleli s dětmi všichni pohromadě, dělávali jsme takové hyde
parky - sedli jsme si kolem našeho velkého stolu a povídali si o divadle a o životě.
Jenže teď už Kristýna bydlí sama a Láďa přijede jen jednou za týden, hodí špinavé prádlo do koše, vezme si čisté a zase už někam táhne.
Kristýna hraje v Rokoku, ale Láďovi - dohrává v Dejvickém divadle - se moc hrát
nechce, spíš to spěje k tomu, že bude dělat režii; a taky dost píše. Nám se s
Věrou podařilo - zaplaťpánbu, tluču to na dřevo - vychovat v
nich k divadlu vztah pracovní. Nikdy jsme se neprezentovali jako hvězdy a oni v nás
vždycky viděli dělníky jeviště. Pro mě, pro můj vkus a mou náturu je to k divadlu
jediný možný přístup.
Jak to u vás vypadá, když některý z vás dvou má před
premiérou a má zrovna tak nesmírně obtížnou roli jako vaše žena v Murphyho
Bailegangaiře, uváděné Divadlem Kolowrat?
Běžně to u nás vypadá tak, že se o povinnosti a chod domácnosti dělíme. Když se
ale někomu z nás blíží premiéra, tak je hájený. Ten druhý pak přebírá
většinu povinností. A samozřejmě si navzájem pomáháme i po profesní stránce.
Například tři neděle před premiérou Bailegangairy, když Věra potřebovala opakovat
text, tak jsem ji načítal partnerský part, aby si byla v textu jistá, protože ta role je strašná nakládačka. To, co říká stará žena,
kterou Věra hraje, je tok nekoherentního povídání. Věřina Momo je tak věrně
udělaný obraz ubohé a pomatené bytosti, že divák si sám musí první čtvrthodinu
představení připadat jak blázen - než přistoupí na způsob
vyjadřování a bohdá pochopí, k čemu hra směřuje, k odhalení viny.
Zatím mluvíme o divadle, ale míra popularity herce je v dnešní
době - ať už to považujeme za šťastné, či ne - spjatá s jeho účinkováním ve
filmu a hlavně v televizi. A z toho druhotně vyplývají přílivy a odlivy jeho
popularity. Jak se v těch přílivech a odlivech cítíte?
Na to jsem, myslím, částečně odpověděl tím, když jsem vám řekl, že herectví
je pro mě především práce. Popularita je faseta, která dodává našemu povolání
lesk, ale člověk na ni nesmí spoléhat. Jak jste sám naznačil - značně kolísá.
Bylo to kdysi příjemné, že jste dostal tvrdé sparty pod pultem, jenže já už devět
let nekouřím. Takže prd. Cennější než tenhle druh popularity je pro mě to, když s
někým mluvím, dostaneme se na divadlo a on řekne, že viděl
představení, ve kterém hraju, a že se mu můj výkon líbil. To pro mě má
výpověďní hodnotu, protože ten člověk se obtěžoval jít do divadla, z
představení si můj výkon zapamatoval a má na něj názor. Pokud jde o televizní popularitu: mediální hvězdy - už ten hrozný termín! - pro mě
žádnou hodnotu nemají. Proč má být hvězdou hlasatel televizních zpráv? Jakými
hvězdami jsou účastníci kvízů? Co si mám myslet o tom, když lidi dupou a tleskají
nadšením, že někdo věděl, kdo je autorem Prodané nevěsty?
Jaký kumšt takové televizní hvězdy prezentují? - Ne. V televizi pravidelně sleduji
zprávy, rád se podívám na fotbal nebo na staré filmy z archivu - to mě zajímá. Ale
jinak televize - jak říkal můj otec - "teho já nésu přitel".
Chystá se pokračování Nemocnice na kraji města. S jakými
pocity byste na sebe znovu oblékl bílý plášť Karla Sovy?
S pocity mírně pobavenými. S Dietlovou Nemocnicí budeme mít pomalu stříbrnou
svatbu. To už je čtyřiadvacet let, co jsme ji točili. O tom, že bych měl hrát v
jejím pokračování, cosi vím, ale nic konkrétního. Před dvěma lety mi volal - dnes
už bohužel nebožtík - režisér Dudek, že se začne točit v lednu roku 2000. Když
se to datum překulilo, volal mi režisér Smyczek, že se začne točit letos na podzim a že se mi ozve produkce. Neozvala se - zatím. Prý se vše posunuje na
začátek roku 2002. Má toho být třináct dílů. Tak jsem zvědavý. Jak by ale měla
má figura vypadat, nevím.
Vraťme se k rozhlasu. Co vás k natáčení v něm nejvíc
přitahuje?
Mám rád rádio, protože vybuzuje maximum fantazie. Pouhým slovem - nic
jiného nemá k dispozici - musí posluchače zavést do prostředí, herec u mikrofonu
musí posluchači zprostředkovat fyzické ustrojení postavy i to, co postava koná a co
jí běží hlavou. Mnoho je třeba vyjádřit málem. A vidíte, teď mně napadá, že i
zde je možné sledovat jakousi analogii mezi herectvím a kvantovou mechanikou. V rádiu
se musí kvantovat, nemůže se hrát všecko. Výraz je omezen, takže si herec musí
přesně určit, co sdělit, jaké kvantum informací posluchači předat, aby si on pak z
nich mohl složit celistvou představu o postavě, představu, která je plynulá jako
vlna. Je to stejné jako v kvantové mechanice: herecký projev je jak proudem částic,
tak vlnou.
BRONISLAV PRAŽAN
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |