číslo 14/2001 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
POEZIE V ROZHLASE Melancholický princ ČRo 3 - Vltava, 1. dubna 21.00 Vše zetlelo, ctnost, vášeň, hřích. Těchto pár veršů ze sbírky Hovory se smrtí může posloužit jako charakteristická ukázka prvního tvůrčího období básníka, kdy se utápěl v typicky dekadentních obrazech. Básníka, který se stal svou protiměšťáckou orientací na kuriozní a morbidní jevy jedním z nejznámějších představitelů české dekadence. Muž s docela všedním jménem Josef Karásek se narodil v roce 1871 v Praze na Smíchově - a teprve při vstupu do literatury si začal připisovat šlechtický přídomek Jiří Karásek ze Lvovic, který odvozoval od hvězdáře a matematika ze 16. století Cypriána Lvovického ze Lvovic. Deset let před svojí smrtí - v roce 1941 - zpochybnil matriční záznam o datu svého narození, když tvrdil, že se narodil nikol v lednu, ale v dubnu. A podobných kuriozit zaznamenali životopisci tohoto básníka, prozaika, literárního a výtvarného kritika, autora divadelních her a překladatele více... Jako sběratel výtvarných a literárních děl vybudoval jednu z nejvýznamnějších soukromých sbírek v Evropě, tzv.Karáskovu galerii, s více než 40 tisíci výtvarných děl a knihovnu s 50 tisíci svazky, která je od roku 1954 součástí Památníku národního písemnictví. Vše se u Karáska soustřeďovalo na vášnivou adoraci umění, jemuž sloužil bezvýhradně a jež bylo vlastně jediným skutečným smyslem jeho života - napsal Jaroslav Med v předmluvě ke Karáskově výboru z prózy a poezie Ocúny noci, který vyšel v roce 1984 v nakladatelství Odeon. Dokládají to i básníkova slova, která připsal ke své sbírce Sodoma: smysl věcí nám neřekne svět reálií, ale pouze náš sen. A vím, že jediné je pravda: skutečnost nenáleží do umění!
OLGA JEŘÁBKOVÁ |