Karel Košárek: Individualita
je vzácná
Co byste odpověděl na otázku, jak obtížné je v
dnešní době prosadit vydání desky mladého klavíristy?
Trh s hudebními nahrávkami všech žánrů, nejen klasické hudby, asi
nezažívá nejšťastnější období a nabídka nahrávek různých klavíristů a
klavírních recitálů je neuvěřitelně veliká a bohatá. Je to určitě jeden z
důvodů, proč se mnohá vydavatelství na každou možnost vydání dalšího podobného
přírůstku dívají hodně skepticky a do určité míry se jim není co divit. O to
víc jsem rád, že firma Radioservis se na to, v mém případě, dívala jinak a toto CD
vydala.
Vedle skladeb Bedřicha Smetany jste na své album zařadil díla
trojice skladatelů dvacátého století - Bohuslava Martinů, Samuela Barbera a George
Gershwina. Na první dojem je to všehochuť... Z čeho jste vycházel při koncipování
dramaturgie desky?
Je to moje první sólové cédéčko a moc jsem
chtěl, aby na něm byli zastoupeni čeští autoři. Hudba Bedřicha Smetany mě
provází od dětství a mnohé jeho klavírní skladby jsou pevnou součástí mého
repertoáru. Bohuslav Martinů patří k mým nejoblíbenějším skladatelům a jeho Tři
české tance hraji na koncertech snad ze všeho nejraději. Pro nahrání Barbera a
Gershwina mluvilo mých pět let strávených na studiích v Americe. Byla to hodně
důležitá část mého života, pobyt tam mě ovlivnil po mnoha stránkách a dílo
Barbera a Gershwina jsem díky Americe pro sebe objevil. Navíc, Barberova Sonáta pro
klavír, ačkoliv je to zcela určitě jedna z nejlepších sonát pro klavír dvacátého
století, stále ještě není u nás tak známá, jak by si zasluhovala. Gershwinových
Šest preludií bude jistě pro mnohé překvapením. Všeobecně jsou známa a také
oficiálně vyšla jen tři preludia. Málo se však ví, že Gershwin chtěl napsat, tak
jako před ním například Chopin, cyklus čtyřiadvaceti preludií. Svůj záměr
neuskutečnil, nezůstal však pouze u preludií tří, napsal jich šest. Ty další
tři, po různých peripetiích, vyšly tiskem poprvé až roce 1996 v New Yorku.
Jaký je vlastně váš vztah k hudbě dvacátého století? Kteří
autoři, kromě těch, jejichž díla hrajete, vás ještě oslovují - třeba i z jiné
nežli klasické oblasti?
Těch autorů je opravdu hodně a hudby, kterou si rád poslechnu, také, od Stravinského
přes Šostakoviče k už zmiňovanému Bohuslavu Martinů. Z jazzového klavíru rád
poslouchám Oskara Petersona nebo Arta Tatuma a docela často mám v přehrávači
cédéčka se současnou irskou rockovou muzikou - U2, Cranberries,
ale i Peter Gabriel či Sting jsou mí častí společníci.
Patříte k té muzikantské generaci, která se často snaží
vymanit se z jistého "frakounství", spjatého s vážnou hudbou. Například
váš generačně spřízněný kolega Pavel Šporcl vystupuje v pirátském šátku a s
náušnicí v uchu. Jste zastáncem podobných snah o zpřístupnění vážné hudby
mladé generaci?
Rozhodně proti tomu nic nemám, právě naopak. Už jen díky prostému faktu, že se mi
osobně třeba v košili nebo v roláku hraje daleko pohodlněji než ve smokingu či
fraku. Ale hlavně si myslím, že to pomáhá smazat určité odosobnění, jež ten frak
vytváří. Stejně tak nemám rád termín vážná hudba. Raději používám slůvko
klasická. To označení vážná je pro mnoho lidí- a pro mladé určitě zvlášť- dost zavádějící. Tato hudba má mnoho rozmanitých podob, ne
jen nějakou vážnou. V životě je vážných a smutných věcí až moc a lidi se
chtějí především bavit.
Po studiích na kroměřížské a pražské konzervatoři a na AMU
jste získal stipendium na univerzitě v Dallasu. Jak vzpomínáte na okamžik, kdy jste
se prvně ocitl za mořem - neměl jste problémy třeba s komunikací?
Když jsem poprvé vystoupil z letadla v texaském Dallasu, měl jsem za sebou asi dvacet
lekcí angličtiny pro samouky a prakticky jsem rozuměl tak akorát "hello".
Řeč byla tvrdým oříškem, ale hlavně jsem se cítil jak Alenka v říši divů.
Všechno fungovalo úplně jinak. Dnes se ty rozdíly hodně setřely, ale v létě 1991
byly obrovské. Díky velké trpělivosti a pomoci jednoho z profesorů jsem se s Amerikou "sžil" poměrně rychle.
V průběhu svých českých i zahraničních studií jste pracoval
s řadou renomovaných pedagogů. Kdo vás nejvíce ovlivnil a v obecné rovině - co je
tím nejcennějším, co může pedagog předat mladému umělci?
Musím říct, že jsem měl opravdu velké štěstí na pedagogy - v začátcích to byla
paní profesorka Zaorálková na kroměřížské konzervatoři, potom v Praze profesorka
Kameníková, v Americe pánové Crohn, Accucarro a Gabrielov... Ti všichni mi dali
strašně moc, každý jinak a svým způsobem. Od jednoho jsem se
hodně naučil tím, že jsem ho mohl sledovat při jeho vlastní práci, cvičení,
přípravě a organizaci života profesionálního klavíristy. Učení druhého by se
dalo shrnout do dvou vět, na kterých se snažím založit své hraní a interpretaci.
Nemohu říct, že by měl jeden větší přínos než druhý.
Myslím si, že všichni směřovali, záměrně či podvědomě, k jednomu cíli - aby
byl učitel co nejdříve zbytečným. To je myslím zároveň odpověď na druhou část
vaší otázky. Pedagog může pomoci studentovi nalézt vlastní cestu,
individualitu a názor.Individualita je dnes na koncertních pódiích docela vzácná.
S úspěchem jste se zúčastnil celé řady mezinárodních
soutěží. Jaký význam pro vás měly? Má se vůbec v "kumštu" soutěžit?
Nejsem si jist, že v dnešní době splňují soutěže to, v co většina
soutěžících doufá; tedy že jim případné vítězství poslouží jako odrazový
můstek k velké kariéře. Pokud vím, takové soutěže jsou ve světě tři, možná
čtyři, ale co ten obrovský zbytek, snad stovky soutěží? Když se dnes podíváte na
prestižní světová pódia a mladé pianisty, kteří na nich
hrají, uvidíte jména jako Jevgenij Kissin, Helen Grimaud, Olli Mustonen a další. Snad
se nepletu, ale pokud vím, většina z nich se žádné soutěže nezúčastnila, takže
to dnes funguje asi jinak. Pokud si ale chcete ověřit své
schopnosti a vidět a hlavně slyšet konkurenci, rozhodně soutěže doporučuji. Chce to
ovšem určitou náturu, nebo nutnou psychickou přípravu, protože mnohdy o úspěchu
či neúspěchu rozhodují desetiny bodu. Často hraje roli také pořadí, které si vylosujete, to, jestli hrajete v devět ráno nebo v jedenáct večer a
tak dále. Pro někoho bývá velmi obtížné se s těmito okolnostmi smířit.
Hrál jste v Americe, Japonsku, Izraeli, Rusku... Je publikum v
jednotlivých zemích něčím specifické? Kde jste se setkal s největším
porozuměním?
Je asi obtížné mluvit o nějaké vyloženě národní specifičnosti, vždyť i u nás
reaguje publikum na různých místech odlišně. Vzpomínám si, že když jsem hrál v
Rusku v sále Petrohradské filharmonie Šostakovičův 1. klavírní koncert, měl jsem
až posvátnou úctu - jak před tím sálem, tak hlavně před petrohradským publikem,
neobyčejně vzdělaným a znalým. Musím říct, že nakonec vše předčilo mé
očekávání. Tak vřelé a vstřícné obecenstvo je málokde. Zajímavé zážitky mám
z Izraele. Dovedete si představit situaci, kdy taxíkem jedete po
Tel Avivu a taxikář s vámi naprosto fundovaně rozebírá výkony soutěžících
Rubinsteinovy klavírní soutěže, která se právě celá živě vysílá v rádiu? Z
Izraele mám ještě jednu historku. Když jsem odlétal, při odbavení,
po asi patnáctiminutové zevrubné prohlídce všech mých zavazadel, mě po zuby
ozbrojený policista s úsměvem poprosil, jestli mohu chvíli počkat, že dovede svého
kolegu, který mé vystoupení slyšel v rádiu, líbilo se mu to a chtěl by mě poznat.
Zkusme si to celé přenést do Prahy!
Vystupujete především sólově, ale hrál jste i v duu s Josefem
Sukem, či dokonce s Panochovým kvartetem. To asi vyžaduje zcela jiný přístup než
být sólistou či být doprovázen velkým orchestrem. Baví vás přizpůsobovat se
kolegům?
Pravda, komořina "je o něčem jiném". Rozhodně bych neřekl,
že jde jen o přízpůsobování se. Spíš bych to popsal jako vzájemnou komunikaci,
vnesení různých pohledů na věc a hledání nejlepšího provedení. Zmínil jste
Josefa Suka a Panochovo kvarteto - mohu vám upřímně říct, že každé vystoupení s
takovými lidmi je pro mě velkou školou, která se odráží i do mého sólového
hraní.
Často spolupracujete s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou. Jak
jste se k sobě dostali?
To je velmi jednoduché. Před pěti nebo šesti lety nás seznámila naše společná
kamarádka. Myslím, že naše první vystoupení bylo na předávání cen časopisu
Harmonie v roce 1996.
Jaké to je koncertovat s Magdalenou Koženou, dnes už pěveckou
hvězdou první kategorie? Nemáte pocit, že se publikum soustředí spíš na ni a vás
že většina diváků vnímá jen jako doprovodného klavíristu?
Možná že kdybych hrál tak dobře, že by klavír zcela splynul s Magdaleniným zpěvem
a publikum mě nevnímalo vůbec, byl bych nejspokojenější. Ale vážně. Je pravda,
že někteří posluchači při pěveckém koncertě na klavíristu stále ještě
pohlížejí jako na nějaké nutné zlo, přítomné na pódiu, ale ten pohled se hodně
mění. Klavírní part je skutečně ve většině písní a písňových cyklech
rovnocenným partnerem zpěvu. Třeba v písních Debussyho, Ravela,
Faureho, které Magdalena uvádí na koncertech ráda a často, si klavírní doprovod co
do obtížnosti nic nezadá se skladbami těchto autorů pro sólový klavír. A jaké je
s Magdalenou koncertovat? Příjemné, protože ona si na žádnou pěveckou hvězdu nebo
primadonu nehraje.
V květnu se s Magdalenou chystáte i do Lincoln Centra v New Yorku,
ale s obdobným programem jste už, tuším, vystoupili ve Vídni. S jakým úspěchem?
Vystoupení ve Vídni před čtrnácti dny bylo při příležitosti výročního
zasedání společností Universal a Deutsche Grammophon. Program byl ale trochu jiný
než se chystá pro New York. Tam bude hodně zaměřený na české autory Dvořáka,
Janáčka a Martinů, protože koncert se uskuteční v rámci akce, která má
představit českou hudbu.
S flétnistou Petrem Pomklou prý připravujete také projekt s
jazzovými ambicemi. Je i to jedna z cest, jak oslovit publikum, které zatím na vážnou
hudbu pohlíží s nedůvěrou?
I když mám jazz velmi rád, osobně žádné jazzové ambice nemám. Víte ale, že rád
hraji Gershwina a skladatele, v jejichž skladbách se prolínají různé vlivy a
inspirace, tedy i jazz. A o tom právě je chystaný projekt. Program, ve kterém klasika
koketuje s jazzem a obráceně. Osou koncertu je hudba právě George Gershwina a Clauda
Bollinga. Snad bude takový koncert atraktivní i pro lidi, kteří
na klasiku zrovna nechodí. Ale hlavně věřím, že ti, co přijdou, nebudou zklamaní.
Svou uměleckou kariéru máte teprve před sebou. Stanovil jste si
něco, k čemu se budete v nadcházejících letech upínat, jakousi pomyslnou metu, k
níž bude směřovat vaše usilování?
Víte, těch dílčích cílů je mnoho. Mohl bych říct, že chci hrát pořád lépe,
hodně rozšířit repertoár, snažit se být vždy maximálně připravený. Ale
nějakou velkou, přesně definovatelnou metu, ke které bych se upínal, asi nemám. Ale
moc bych si přál hrát co možná nejvíc, protože klavír a muzika mě strašně
baví. Ať už je to komořina, sólové recitály nebo koncerty s orchestrem. Já si
totiž momentálně vůbec nedokážu představit, že bych dělal něco jiného.
MILAN ŠEFL
Foto DAVID PORT |