číslo 15/2001 |
|
Hudba |
|
NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
Genesis Archive: nejen art-rock a pop
Jste-li příznivci britské skupiny Genesis a závistivě sledujete projekty jako Beatles Anthology, zůstaňte klidní. V cizině, na internetu a při troše snahy i v českých obchodech nyní seženete kompletní Genesis Archive, dvě protáhlé krabice s celkem sedmi cédéčky plnými historie Genesis od A do Z. Oba díly Archivu se od sebe významně liší, nejen hudebně, ale i způsobem sestavení. První, čtyřcédéčkový díl mapuje chronologicky období 1967 až 1975, kdy byl hlavním zpěvákem skupiny Peter Gabriel. Tento Archive je rovnocenným doplňkem desek gabrielovského, tedy skutečně art-rockového období. Počátky Genesis jsou zde zastoupeny celým cédéčkem: mnoha raritními demo nahrávkami, které potom vyšly na první desce From Genesis To Revelation (1969) s fádními orchestracemi (necitlivý zásah producenta); dále mořem neznámých písní, které Genesis hráli na konci 60. let a které podobně jako celá první deska nemají vůbec nic společného s pozdějším zvukem skupiny, tedy art-rockem. Jsou to typické písně 60. let, je do nich však vetknut zvláštní nádech odtržení od světa: všichni původní členové skupiny prožili celý svůj středoškolský život na internátu přísné katolické školy a již od třinácti let pohromadě prožívali vlastní (prakticky žádnou cizí) hudbu. Již druhá deska Genesis obsahovala vše, čím byl art-rock: dlouhé, temné, hudebně nabité skladby. Těmito nejklasičtějšími Genesis se zabývá další cédéčko: obsahuje nádherný koncert z roku 1973, kdy již byli Genesis uznávanými filozofy hudby. Kromě jednotlivých fascinujících kousků je zde celá, takřka půlhodinová skladba Supper's Ready - ta existovala živě dosud pouze v mnohem pozdější verzi s Philem Collinsem, živě s Peterem Gabrielem jako skutečná perla art-rocku vychází až nyní. Rozdíl mezi Collinsem a Gabrielem a živákem a studiovou nahrávkou není v kvalitě (pokaždé obrovské), ale v energii (pokaždé jiné), která z této hudby vychází. Právě proto jsou největším pokladem zbylá dvě CD, která obsahují kompletní živé provedení slavné dvoudesky The Lamb Lies Down On Broadway (1974), posledního počinu před odchodem Petera Gabriela z Genesis. Archive 1976 - 1992 přibližuje do detailů dobu, kdy za Genesis zpíval Phil Collins. Tentokrát nejde o chronologické album. Mísí se na něm jednotlivé roky i typy skladeb (živé, remixy či singlové outtaky) - tento Archive je totiž sestaven poslechově, a nutno říci, že velice úspěšně. Zatímco první Archive je zaměřen na skutečné hudební archiváře, druhý je vlastně novým albem Genesis s Philem Collinsem... Je zde šestnáct singlových písní, které u nás sotvakdo zná; mezi nimi je např. poslední art-rocková skladba Genesis Inside And Out, nejlepší singlová píseň Paperlate z energického pop-rockového období desky Abacab (1981), depresivně útočná Feeding The Fire či naopak zamilovaná I´d Rather Be You ze singlů k Invisible Touch (1986), anebo typický singlový úlet Hearts On Fire k desce We Can´t Dance (1991). Tyto písně doplňují zdařilé singlové remixy písní z nejúspěšnější desky Invisible Touch. Velikou raritou je nahrávka nejslavnější písně Genesis všech dob, dle dobových recenzí "rocková hymna" Mama: v desetiminutové ukázce předvedli Genesis ojedinělý způsob práce s písněmi (za posledních dvacet let vznikly všechny při společném jammingu). Výborným doplňkem studiových nahrávek na Archivu 2 je cédéčko plné nejrůznějších koncertů z celého období 1976-1992, od písní stále ještě načichlých art-rockem přes razantní hudbu první poloviny 80. let a instrumentálky z Invisible Touch Tour oplývající díky komerčnímu úspěchu pozitivním nábojem, po Dreaming While You Sleep z posledního turné s Collinsem, která se nevešla na živou dvoudesku The Way We Walk (1992 a 1993). Zatímco v období s Gabrielem vyšla jediná živá deska a Archive napomohl fanouškům k doplnění znalostí, Genesis s Collinsem vydali tři dvoudesky a Archive 2 přináší skladby na těchto živácích či oficiálních videích méně obvyklé či zcela pomíjené. Jde zkrátka o bonbónky pro důkladnější posluchače a oba Archivy si musí koupit každý, kdo chce znát víc. Už jen proto, že jsou mnohem důslednější a přínosnější než všechny Beatles Anthology a podobné projekty. PETR NOVOTNÝ |